• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
6
وزیر اسرائیلی «کوچ اهالی غزه» به کشورهای دیگر را «راه‌حل انسانی» خواند!

سازمان جهانی بهداشت: نیمی از بیمارستان‌های غزه غیرفعال شده‌اند

  • کد خبر : 19478
  • 24 آبان 1402 - 11:40
سازمان جهانی بهداشت: نیمی از بیمارستان‌های غزه غیرفعال شده‌اند
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ۲۲ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان غزه به دلیل کمبود سوخت، آسیب، حملات و ناامنی غیرکارآمد هستند

به گزارش انطباق ،سه‌شنبه ۲۳ آبان و سی‌و‌نهمین روز جنگ اسرائیل و حماس درحالی آغاز شد که شرایط بیمارستان شفا در غزه «فاجعه‌بار» توصیف شده است. سخنگوی ارتش اسرائیل در ویدیویی که او را در بیمارستان الرنتیسی غزه نشان می‌دهد، مدعی شد که ارتش به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد «یک مرکز فرماندهی حماس در تونلی زیر بیمارستان کودکان غزه (الرنتیسی) بنا شده و ممکن است گروگان‌ها هم در آنجا نگهداری شده باشند.
همزمان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار حفاظت از بیمارستان‌ها شده است و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز با تاکید بر ادامه جنگ گفته است که اسرائیل خاتمه جنگ را خواهد دید. روند خروج شهروندان خارجی از غزه از طریق گذرگاه رفح و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق این گذرگاه و حرکت ساکنان مناطقی شمالی غزه به سمت جنوب ادامه دارد. رایزنی‌ها برای آزادی گروگان‌ها همچنان در جریان است. ارتش اسرائیل تعداد افرادی که در جریان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل گروگان گرفته شدند را ۲۴۰ نفر برآورد کرده است.
سازمان جهانی بهداشت: بیش از نیمی از بیمارستان‌های غزه غیرفعال شده‌اند
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ۲۲ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان غزه به دلیل کمبود سوخت، آسیب، حملات و ناامنی غیرکارآمد هستند.

آژانس بهداشت سازمان ملل با فراخوان برای آتش‌بس فوری، هشدار داد که ۱۴ بیمارستان باز مانده «به سختی منابع کافی برای انجام عمل‌های جراحی حیاتی و نجات دهنده و ارائه مراقبت‌های بستری از جمله مراقبت‌های ویژه را دارند.»
گالانت: شهروندان غیرنظامی غزه در حال غارت مراکز حماس هستند
به ادعای وزیر دفاع اسرائیل، حماس کنترل خود را در نوار غزه از دست داده است. یوآو گالانت گفت نیروهای حماس در حال فرار به سمت جنوب هستند. یوآو گالانت، همچنین گفت که شهروندان غیرنظامی در حال غارت پایگاه‌های حماس هستند و دیگر به دولت حماس در نوار غزه اعتماد ندارند.
تونل در زیر بیمارستان الرنتیسی
سخنگوی ارتش اسرائیل هم گفت: امروز به بیمارستان الرنتیسی رسیدیم که حماس آن را به مقر خود تبدیل کرد. تجهیزات جنگی، کمربندهای انفجاری و اتاق عملیات حماس را در زیر بیمارستان الرنتیسی پیدا کردیم. در کنار بیمارستان الرنتیسی تونلی وجود دارد که به مدرسه منتهی می شود و نیروهای دریایی حماس در آنجا حضور دارند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از گروگان‌ها در زیرزمینی در زیر بیمارستان الرنتیسی نگهداری می‌شوند. در زیر بیمارستان الرنتیسی آشپزخانه‌ای پیدا کردیم که برای بازداشت‌شدگان و کسانی که آنها را نگه می‌داشتند استفاده می‌کرد. گروگان‌ها را آزاد می‌کنیم و غزه را هم آزاد می‌کنیم!
حضور سربازان اسرائیلی در ساختمان مجلس شورای اسلامی غزه

شماری از سربازان واحد نخبه گولانی ارتش اسرائیل که در عملیات زمینی در غزه علیه گروه حماس مشارکت دارند، با حضور در ساختمان «پارلمان فلسطین» در مرکز شهر غزه، عکس گرفته‌اند. این عمارت در ۱۶ سال حکومت حماس بر باریکه غزه، محل مجلس شورای اسلامی این گروه بود. نیروهای گولانی پرچم واحد خود و پرچم اسرائیل را در داخل این ساختمان در دست دارند. سربازان واحد گولانی روز سه‌شنبه ۲۳ آبان در ساختمان مقر مرکزی حکومت حماس در غزه حضور یافته و پرچم گولانی و پرچم اسرائیل را نشان دادند. این تصاویر نشانگر پیشرفت زمینی نیروهای اسرائیل در شهر غزه و بدست گرفتن کنترل ساختمان‌های مرکزی حکومت حماس در این شهر است. سخنگوی ارتش اسرائیل ظهر سه‌شنبه تأیید کرد که مجتمع وزارت‌خانه‌های حکومت حماس در غزه، مقر پلیس آن و همچنین دانشکده مهندسی این گروه که «مرکزی برای تولید و توسعه تسلیحات» بوده، اکنون در کنترل کامل اسرائیل است. برخی از این ساختمان‌ها در محله‌های شیخ عجلین و ریمال قرار دارد. ارتش اسرائیل می‌گوید نیروهایش همچنین بر پایگاه «جیزات»، مقرهای عملیاتی و مراکز بازجویی و زندان حماس مسلط شده، سلاح و مواد آموزشی و دستورالعمل‌های نظامی حماس را بدست آورده‌اند. به گفته ارتش اسرائیل، کنترل بر این اماکن همراه با «نابودی بسیاری از تروریست‌ها بوده است».
وزیر کشور فرانسه: یهودی‌ستیزی افزایش یافته است
جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه روز سه شنبه گفت که از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، بیش از ۱۵۰۰ اقدام و اظهار نظر یهودی‌ستیزانه در فرانسه ثبت شده است. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دارونین در مصاحبه‌ای گفت: «۱۵۱۸ اقدام یا اظهارات یهودی ستیزانه وجود داشته است. این‌ها عمدتاً درگیری لفظی و توهین هستند، اما ضرب و جرح نیز وجود دارد.» این وزارتخانه به خبرگزاری فرانسه گفت که این اقدامات منجر به دستگیری ۵۷۱ نفر شد. داروینین با بیان اینکه برخی از مساجد هم هدف تهدید به خشونت قرار گرفته‌اند، گفت که مسلمانان‌ستیزی نیز رخ داده است، و افزود حجم مسلمان ستیزی کمتر از یهودی ستیزی بوده است.
وزیر دولت اسرائیل: اهالی غزه به کشورهای دیگر منتقل شوند تا درد و عذاب کم شود!
بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی جنجال‌برانگیز اسرائیل، می‌گوید که از «مهاجرت داوطلبانه» فلسطینیان از غزه حمایت می‌کند و آن را «راه حل انسانی درست» می‌‌داند!روز دوشنبه، دنی دانون، سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل، و رام بن باراک، معاون سابق مدیر موساد که هر دو اکنون نماینده پارلمان اسرائیل هستند، دیدگاهی را در وال استریت ژورنال منتشر کردند که در آن پیشنهاد انتقال برخی از مردم غزه به کشورهایی که آنها را می‌پذیرند، مطرح شده بود. اسموتریچ در یک پست فیس بوک نوشت: «من از ابتکار اعضای کنست رام بن باراک و دنی دانون در مورد مهاجرت داوطلبانه اعراب غزه به کشورهای جهان استقبال می‌کنم. این راه حل انسانی درست برای ساکنان غزه و کل منطقه است. پذیرش پناهندگان توسط کشورهای جهان که واقعاً خواهان منافع خود هستند، با حمایت و کمک‌های مالی سخاوتمندانه جامعه بین المللی و اسرائیل تنها راه حلی است که به پایان رنج و عذاب می‌انجامد. هم درد و رنج یهودیان و هم اعراب به طور یکسان.» در ماه مارس، اسموتریچ پس از بیان اینکه مردم فلسطین «اختراع» قرن گذشته هستند، با واکنش‌های شدید مواجه شد و مقامات فلسطینی اظهارات او را به عنوان دلیلی بر دیدگاه «نژادپرستانه» دولت راست افراطی اسرائیل محکوم کردند.
کربی: پنهان‌شدن نیروهای حماس در زیربناهای غیرنظامی چالش ارتش اسرائیل است
کاخ سفید در خصوص سخنان روز دوشنبه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که خواهان «محافظت از بیمارستان‌های غزه» شد، توضیحاتی ارائه کرده است. در این توضیح آمده است که رئیس‌جمهور بایدن به «چالش‌های» ارتش اسرائیل در عملیات، باتوجه به این واقعیت که حماس در «زیربناهای غیرنظامی پنهان شده»، اشاره کرده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید افزود که گروه حماس از بیمارستان‌ها، مدارس و تونل‌هایی که در زیر ساختمان‌های مسکونی ایجاد کرده، برای «اهداف نظامی خود» استفاده می‌کند. کربی افزود: «حماس به گونه‌ای عمل می‌کند که جان مردم غزه را به مخاطره می‌اندازد؛ رویکردی که برای ارتش اسرائیل یک معضل در هنگام اقدام برای دستیابی به اهداف مشروع خود در ارتباط با اماکنی که زیربنای غیرنظامی است، ایجاد کرده است». جان کربی در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی اضافه کرده که اسرائیل «مسئولیت» دارد گروه حماس را نابود کند اما «باید مراقب غیرنظامیان و بیمارستان‌ها باشد». آمریکا و اتحادیه اروپا گروه افراطی حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.
اعلام یک گذرگاه امن برای تخلیه شهروندان شمال غزه
ارتش اسرائیل اعلام کرده است که از ساعت ۹ صبح  تا ۴ بعد از ظهر  به وقت محلی یک گذرگاه امن برای حرکت مردم به سمت جنوب در نوار غزه باز خواهد کرد و همچنین حملات نظامی را برای مدت محدودی بین ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۲ بعدازظهر «در محله‌های الدراج و الطفه» متوقف خواهد کرد. در این پیام از ساکنان غزه درخواست شده است: «لطفاً، برای امنیت خود، به صدها هزار نفر از ساکنینی که در روزهای اخیر به جنوب کوچ کرده‌اند بپیوندید» و افزود: «ساکنان غزه، تسلیم حماس نشوند که کنترل شمال نوار غزه را از دست داده است و سعی می‌کند هر کاری که می‌تواند انجام دهد تا از حرکت شما به سمت جنوب جلوگیری کند.» این بیانیه به طور خاص به فلسطینی‌ها هشدار می‌دهد که درگیری شدید در نزدیکی ساحل در جنوب نوار غزه وجود دارد. اسرائیل به حملات هوایی خود به جنوب نوار غزه ادامه داده است و بر اساس گزارش‌ها ۱۳ نفر صبح امروز در شهر خان یونس کشته شدند.
احتمال توافق برای آزادی ۷۰ زن و کودک گروگان در غزه در مقابل گروهی از زندانیان فلسطینی
واشینگتن‌پست به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که احتمال توافق با حماس برای آزادی ده‌ها کودک و زن گروگان در نوار غزه وجود دارد و ممکن است ظرف چند روز آینده اعلام شود. این مقام که نام او اعلام نشده است گفت که «طرح کلی توافق درک شده است.»
براساس این توافق، گروگان‌ها در چارچوب گروه‌هایی و در مقابل گروه‌هایی از زنان و جوانان فلسطینی بازداشت در اسرائیل آزاد می‌شوند.
این گزارش می‌گوید که اسرائیل به دنبال آزادی ۱۰۰ زن و کودک است و حماس نسبت به آزادی ۷۰ زن و کودک ابراز تمایل کرده است. براساس این گزارش دست‌کم ۱۲۰ زن و نوجوان فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند،در مقابل آزادی این گروگان‌ها آزاد خواهند شد. در این بین آتش‌بس پنج‌روزه موقت هم مطرح است تا زمینه آزادی امن گروگان‌ها فراهم شود. ارتش اسرائیل تعداد افرادی که حماس در حمله هفتم اکتبر به اسرائیل گروگان گرفت را ۲۴۰ نفر برآورد می‌کند.
پنج نفر در درگیری با نیروهای اسرائیل در شمال کرانه باختری کشته شدند
رئیس یک بیمارستان محلی صبح سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که پنج نفر در جریان درگیری با نیروهای اسرائیل در شمال کرانه باختری کشته شده‌اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش اسرائیل انجام عملیات در شمال کرانه باختری را تایید کرده است.
گردان القسام حماس: یک گروگان کشته شد
کانال تلگرامی گردان قسام حماس با انتشار ویدیویی اعلام کرد که یک زن اسرائیلی گروگان در غزه در آنچه که «حمله هوایی اسرائیل» خوانده شده، کشته شده است. این ویدیو درحالی منتشر شده است که ارتش اسرائیل می‌گوید حماس احتمالا گروگان‌ها را زیر بیمارستان کودکان غزه مخفی کرده است. ویدیو منتشر شده در کانال تلگرامی گردان قسام که حدود یک دقیقه است، نخست این زن را نشان می‌دهدکه مشخصات خود را اعلام می‌کند و در ادامه ویدیو تصاویری از جسد این زن ۱۹ ساله نمایش داده می‌شود. گردان القسام مدعی شده است که این زن در حمله هوایی ۹ نوامبر اسرائیل در غزه کشته شده است. سی‌ان‌ان می‌گوید ارتش اسرائیل اعلام کرده که خانواده این زن در جریان این ویدیو قرار دارند. ارتش اسرائیل تعداد افرادی که حماس در حمله هفتم اکتبر به اسرائیل گروگان گرفت را ۲۴۰ نفر برآورد می‌کند و انتشار تصاویر و ویدیو‌های گروگان‌ها را ادامه رویکرد حماس در جهت «ترور روانی» توصیف کرده است.
کربی: دنبال جنگ با ایران نیستیم
در حالی که از ۱۷ اکتبر ۵۲ حمله علیه نیروهای آمریکایی در منطقه انجام شده است، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا در پاسخ به پرسش مجری فاکس‌نیوز که از او پرسید «آیا بایدن منتظر است که آمریکایی‌ها کشته شوند تا در مقابل ایران واکنش جدی نشان دهد؟»، گفت: «منتظر چیزی نیستیم، در همین آخر هفته شاهد حمله (به شرق سوریه) بودید، رهبر جمهوری اسلامی و سپاه می‌توانند انتخاب کنند، کسی به‌دنبال تشدید تنش نیست، اما اگر حمله به نیروهای ما ادامه پیدا کند، برای حفاظت از آنها واکنش نشان می‌دهیم. کسی در اینجا به دنبال جنگ و درگیری با ایران نیست. اما آنها باید بدانند که کاری که باید را برای حفاظت از نیروهایمان انجام می‌دهیم.»
تایمز اسرائیل: احتمالا یکی از گروگان‌ها در غزه زایمان کرده است
تایمز اسرائیل به نقل از مقامات اسرائیل گزارش داد که احتمالا یکی از زنانی که در جریان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل گروگان گرفته شده بود، زایمان کرده است. این زن در زمانی که گروگان گرفته شده ۹ ماهه باردار بود. ارتش اسرائیل تعداد گروگان‌هایی که به غزه منتقل شده‌اند را ۲۴۰ نفر برآورد می‌کند که شامل زنان، کودکان و سالمندان است. اخیرا ارتش اسرائیل مدعی شده است که گروگان‌ها را احتمالا زیر بیمارستان کودکان غزه مخفی کرده‌اند.
هشدار نتانیاهو درباره عواقب احتمالی شکست‌نخوردن حماس
نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۳ آبان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون آمریکایی فاکس‌نیوز «هشدار» داد که اگر اسرائیل حماس را شکست ندهد، «اروپا و سپس آمریکا» در مراحل بعدی اهداف این گروه افراطی و امثال آن خواهند بود. بنیامین نتانیاهو افزود: «ما نه تنها به خاطر خود، بلکه برای تمامی خاورمیانه و برای همسایگان عرب خود، باید پیروز شویم؛ حتی برای مردم غزه که زیر سلطه استبداد سیاه حماس قرار داشند و تنها کشتار، فقر و مصیبت را از این گروه دیدند». نتانیاهو در اشاره به ایران نیز اظهار داشت: «محور ترور، شامل حزب‌الله، که هدایت آن با ایران است، منتظر نشسته تا ببیند که آیا ما بر حماس پیروز می‌شویم یا نه، پیروزی ما بر (کاهش یا خنثی کردن) تهدیدات حزب‌الله تاثیرگذار خواهد بود و نیروی بازدارندگی در مرز شمالی (اسرائیل) ایجاد خواهد کرد». به گفته بنیامین نتانیاهو، در برابر «محور ترور»، گروه مدرن اسرائیل، آمریکا و کشورهای متمدن قرار دارند که خواهان شکوفایی خاورمیانه و تمامی جهان هستند… و لذا، «نبرد امروز اسرائیل، باید با پیروزی تمام شود که پیروزی برای تمامی دنیای غرب خواهد بود و غرب نتیجه‌ای جز این انتظار ندارد…درغیر این صورت، وحشی‌گری گسترش خواهد یافت و تمامی دنیا را به خطر خواهد انداخت». نتانیاهو با تأکید دوباره بر مخالف خود با آتش‌بس در جنگ جاری با حماس، گفت تنها در صورت آزادی گروگان‌ها این امر قابل تأمل خواهد بود و اگر بدون آن باشد، به منزله تسلیم شدن به حماس خواهد بود.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=19478

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.