• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

رونمایی از نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان / بهزاد نبوی به جای عارف

  • کد خبر : 2258
  • 07 بهمن 1399 - 12:46
رونمایی از نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان / بهزاد نبوی به جای عارف
نهاد اجماع ساز با ترکیب جدید فعالیت خود را آغاز کرد. اصلاح طلبان امیدوارند این نهاد بتواند وضعیت آن‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ را بهبود ببخشد. رویداد۲۴ ترکیب ابن نهاد را بررسی کرده است.

به گزارش انطباق،  سرانجام بعد از کش و قوس‌های فراوان، ترکیب جدید نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان معرفی شد قرار شد در دوره جدید ۱۵ عضو حقیقی در کنار دبیران کل یا نمایندگان ۳۱ حزب اصلاح طلب کشور، ترکیب ۴۶ نفره بزرگترین تشکیلات اصلاح‌طلبی ایران را تشکیل دهند.

پیش از این گفته می‌شد در دوره جدید، احتمالا چهره‌ای مثل بهزاد نبوی یا محسن امین زاده به عنوان رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان فعالیت کند که هر دوی این افراد در ترکیب این نهاد جدید حضور دارند. این افراد هر دو از اعضای موثر ستاد میرحسین موسوی بودند و بعد از انتخابات ۸۸ مدت زیادی بازداشت شده بودند.

همچنین گفته شده افرادی که قصد نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ را داشته باشند، عضو این نهاد نخواهند شد. به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد همچنان که بحث نامزدی محمدرضا عارف در انتخابات جدی بود، باید مباحث مربوط به نامزدی موسوی لاری را هم جدی‌تر پیگیری کرد. این نهاد فعلا اسم ندارد و از آن به عنوان نهاد اجماع ساز یاد می‌شود.

بهزاد نبوی، سیدحسین مرعشی، محسن امین زاده، محمدرضا جلایی پور، سیدحسن رسولی، سید سراج الدین موسوی، محسن میردامادی، سید معروف صمدی، حسن صادقی، فخرالسادات محتشمی پور، علیرضا علوی تبار، عماد بهاور، اسماعیل گرامی مقدم، فاطمه سعیدی و بدرالسادات مفیدی افراد جدیدی هستند که در نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان حضور دارند.

بعضی از این افراد نمایندگان احزابی هستند که به دلایلی عضو شورای عالی نیستند. بهزاد نبوی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب است. محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت بوده و بدرالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و عضو هیات موسس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران است و عماد بهاور که عضو نهضت آزادی به شمار می‌رود.

به جز این افراد، فخری محتشمی پور هم مجموعه‌ای با کارآفرینان زن دارد و در تشکیلات صدف هم فعال است. معروف صمدی به عنوان نماینده اهل سنت و فاطمه سعیدی هم به عنوان نماینده مجلس دهم در این مجموعه حضور دارند.

حسن رسولی به عنوان نماینده استانداران دولت خاتمی در این جمع حضور خواهد داشت. محمدرضا جلایی پور هم از کنشگران غیر حزبی است که سال گذشته تلاش زیادی کرد تا طرح سرا را به شورای عالی معرفی کند. او حالا یکی از اعضای جوان ترکیب جدید شورای عالی به شمار می‌رود.

چهره‌هایی مثل حسین مرعشی و فاطمه سعیدی (کارگزاران سازندگی) اسماعیل گرامی مقدم (اعتماد ملی) هم برای حفظ وزن احزاب سراسری در این ترکیب حضور دارند. در دوره قبل دو نفر از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد (مرتضی مبلغ و مهدی شیرزاد) در این ترکیب حضورداشتند، اما این دوره این افراد حضور ندارند. حزب اتحاد ملت هنوز تصمیمی برای حضوردر انتخابات پیش رو نگرفته است.

طبیعی بود که فرشید گلزاده، فائزه دولتی بابک بهادری از چهره‌های نزدیک به محمدرضا عارف هم در این دوره در ترکیب شورای عالی حضور نداشته باشند. توفیقی و محمد کبیری، از چهره‌های شاخص دیگری بودند که به پیشنهاد عارف وارد این نهاد شده بودند که بعید نبود این دوره هم حضور داشته باشند، اما ظاهرا یاران عارف تمایلی برای حضور در این نهاد ندارند.

کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی هم برنامه‌های خود را خارج از این شورا پیگیری می‌کنند و نامزد‌های مختلفی برای انتخابات مجلس، شورای شهر و ریاست جمهوری به مردم معرفی می‌کنند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد این نهاد همچنان با مشکلات فراوانی از طرف احزاب یک نفره رو به رو باشد. مثلا کمیجانی در خبری که برای رسانه‌ها فرستاده، نام محمدرضا راه چمنی را به عنوان دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی معرفی کرده در حالی که راه چمنی نزدیک به یک سال است که فوت کرده و حالا شهرام صادر دبیرکل این حزب به شمار می‌رود.

نهاد اجماع ساز در حالی فعالیت خود را آغاز می کند که نظرسنجیهای اخیر نشان می دهد میزان تمایل مشارکت مردم در انتخابات، در حال افزایش است و نوری هرچند کمرنگ به اردوگاه اصلاح طلبان تابیده است.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=2258

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.