• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
آشوبی در نشست مشترک با جمعی از سمن‌های حوزه جمعیتی:

روند فعلی جمعیت در گیلان بسیاری از مشاغل را به ورطه نابودی، خواهد کشاند

  • کد خبر : 15741
  • 31 اردیبهشت 1402 - 12:50
روند فعلی جمعیت در گیلان بسیاری از مشاغل را به ورطه نابودی، خواهد کشاند
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به کاهش زادآوری و سالمندی جمعیت در گیلان گفت: سمن‌های مردم نهاد در جهت آگاهی بخشی و فعال کردن گسل‌های مردمی و جوان به جهت تشویق فرزندآوری و رفع موانع رشد جمعیت بیشتر تلاش کنند.

به گزارش انطباق ،محمدتقی آشوبی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست مشترک با سمن‌های مردم نهاد حوزه جمعیت گیلان که با حضور معاونین، مدیران ستادی در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت جمعیت گیلان، اظهار کرد: نرخ باروری در گیلان در پایین‌ترین حد ممکن و جمعیت سالمندی در استان و تقریباً در بدترین وضعیت قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه نهادینه کردن فرزندآوری در کشور و استان گیلان بیش از پیش، نیازمند کار مردمی است، افزود: گیلان در آستانه ورود به چاله جمعیتی است و از این رو سمن‌های مردم نهاد در جهت آگاهی بخشی و فعال کردن گسل‌های مردمی و جوان به جهت تشویق فرزندآوری و رفع موانع رشد جمعیت، بیشتر تلاش کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با این هشدار که اگر نجنبیم قوم گیلک را در ایران از دست خواهیم داد، گفت: نباید فرهنگ و تمدن ایرانی و گیلانی را با غفلت در جوانی جمعیت وعدم حمایت از خانواده‌ها، از دست داد.

آشوبی با اشاره به سیاست کنترل جمعیت در دهه‌های پیشین در راستای تنظیم خانواده، خاطرنشان کرد: سقف جمعیتی پیشنهادی و سیاست کلی جمعیت کشور در دهه‌های پیشین، نه تک و یا دو فرزندی، بلکه پیشنهاد به خانواده‌ها جهت داشتن حداقل «چهار فرزند» بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در استان و دانشگاه، خاطرنشان کرد: علاوه بر پیگیری تکالیف قانونی، موارد و موضوعات مرتبط با جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در این قرارگاه، طرح و به فوریت پیگیری می‌شود.

آشوبی از پیشنهاد طرح حمایتی به مادران به عنوان کانون‌های خانواده در راستای تشویق فرزندآوری خبر داد و گفت: برقراری حداقل حقوق ماهانه با بیمه به مادران خانه‌دار با هر تولد و به ازای هر تولد، پنج سال حق پرداخت حقوق، می‌تواند یک راهکار موثر در ترویج فرزندآوری باشد.

وی با اشاره به هزینه‌های تحمیلی کاهش جمعیت در اغلب مشاغل، افزود: روند فعلی جمعیت در گیلان بسیاری از مشاغل و حرف را به ورطه نابودی، خواهد کشاند.

گفتنی است، در این نشست، تعدادی از فعالین گروه‌های مردم نهاد حوزه جمعیتی در گیلان به بیان نکات، نظرات، انتقادات و همچنین راهکارهای عملیاتی در راستای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده پرداختند.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=15741

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.