• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8
چین و روسیه مِیلی برای سرمایه گذاری در ایران ندارند

رابطه با عربستان بدون برجام هیچ سودی ندارند

  • کد خبر : 15141
  • 09 اردیبهشت 1402 - 12:55
رابطه با عربستان بدون برجام هیچ سودی ندارند
بنابراین تا زمانی که توافق هسته‌ای حاصل نشود و زیر بار پیوستن به FATF نرویم، نه تنها همکاری با عربستان، بلکه رابطه با روسیه و چین هم برای خروج از تنگنا‌های اقتصادی تاًثیری نخواهند داشت

انطباق: ایران در حالی بنای تعامل با عربستان و کشور‌های خاورمیانه را دارد که به قاعده باید اولویت تصمیم گیران عبور از تنگنا‌های اقتصادی داشته باشد. با این توضیح که بسیاری از کارشناسان الزام اصلاح اقتصادی را رابطه با غرب و بازگشت به برجام و البته پیوستن به FATF می‌دانند.

به گزارش اقتصاد ۲۴، علی بیگدلی  ‌کارشناس مسائل بین الملل در این رابطه اظهار داشت: امیدواری‌ها برای ایجاد رونق اقتصادی با برقراری رابطه با عربستان و دیگر کشور‌های منطقه امیدی واهی است. به همین دلیل حتی اعلام آمادگی وزیر امور سعودی برای سرمایه گذاری در ایران را هم نمی‌شود، جدی گرفت. در واقع تا زمانی که برجام احیا نشود و ما همچنان اصرار کنیم حاضر نیستیم به FATF بپیوندیم، باز کردن گره‌های اقتصادی امری محال خواهد بود. این را هم باید در نظر داشت، عربستان هنوز به آن نقطه اطمینانی که درباره ایران باید برسد، نرسیده است. از طرف دیگر مسدود بودن شبکه بانکی در حالی دست ایران را برای تجارت بین المللی بسته است که اختلافات جدیدی که بین ایران و آمریکا به وجود آمده است، باعث می‌شود تنها راه برای ما پذیرش FATF باشد.

تا برجام برنگردد گشایشی در اقتصاد نخواهیم داشت
این تحلیگر نظام بین الملل در ادامه گفت: مسئولانی که هم در تلاش برای بهتر شدن روابط دیپلماتیک با منطقه هستند و هم با FATF مخالفت سرسختی دارند، دنبال این هستند تا نشان بدهند هنوز هم ایران می‌تواند جلوی پیشرفت اسرائیل در طرح ابراهیم را بگیرد که این کار، کارِ درستی است. اما حاکمیت ایران باید با این مساله کنار بیاید که تا زمانی که برجام برنگردد و به آن ملحق نشویم، هیچ گشایشی در اقتصاد نخواهیم داشت.

وی افزود: در واقع اینکه بحران اقتصادی در ایران روز به روز ماندگارتر می‌شود، دلیلی جز این ندارد که دولت فقط مسائل سیاسی و خروج از تنگنای منطقه‌ای را جدی می‌گیرد، با این توضیح که صلابت منطقه‌ای هیچ دردی از درد‌های معیشتی را درمان نخواهد کرد. مثلاً اگر ۵ یا ۱۰ هزار شیعه عربستانی برای زیارتِ مشهد و قم به ایران سفر کنند، چقدر آورده برای ما خواهد داشت؟

بیگدلی توضیح داد: بنابراین تا زمانی که توافق هسته‌ای حاصل نشود و زیر بار پیوستن به FATF نرویم، نه تنها همکاری با عربستان، بلکه رابطه با روسیه و چین هم برای خروج از تنگنا‌های اقتصادی تاًثیری نخواهند داشت و این را باید دانست، چین و روسیه مِیلی برای سرمایه گذاری در ایران ندارند، چرا که سرمایه گذاری در ایران فقط از طریق غرب امکانپذیر است که این با منافع روس‌ها و چینی‌ها تناقض دارد و به همین دلیل چین دم و دستگاهش را از پارس جنوبی جمع کرد و رفت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای ترمیم اقتصادی به ۳ عاملِ سرمایه، تکنولوژی و نیروی متخصص احتیاج داریم که این فقط اختیار غربی‌ها است؛ بنابراین به همان میزان که تنفر به غرب در کشور گسترش داشته باشد، به همان مقدار احتمال احیای اقتصادی دشوارتر و حتی محال خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه تصمیم گیران فقط به دلیل خلاص شدن از حاشیه نشینی در خاورمیانه کشور را به سمت همسایه‌ها سوق داده اند. من از شما سوال می‌کنم؛ بحرین و امارات چه کاری می‌توانند برای اقتصادِ به هم ریخته ایران انجام بدهند؟ پاسخ معلوم است، هیچ!بیگدلی در پایان گفت: یکبار برای همیشه باید به این تشخیص و تصمیم برسیم که با منطق مداری و تعامل با دنیا، فضا را برای ایجاد امکان مناسبات تجاری با کشور‌های صاحب اقتصاد فراهم کنیم تا بتوانیم گره‌های اقتصادی را باز کنیم.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=15141

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.