• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
4
مردم امروز در شوک هستند و زیر فشار اقتصادی تلف می‌شوند

دولت‌بگوید نقشه اصلاحات‌اقتصادی چیست و چند‌سال باید‌ مقاومت کنیم

  • کد خبر : 9028
  • 05 خرداد 1401 - 12:55
دولت‌بگوید نقشه اصلاحات‌اقتصادی چیست و چند‌سال باید‌ مقاومت کنیم
بزرگترین مشکل نبود صداقت است. دولت ده‌ها کار واجب برای اصلاحات اقتصادی داشت که باید انجام می‌داد. اصلاح نظام بانکی، نظام اداری، اصلاح نظام مالیاتی، گمرکی این موارد بخشی از برنامه‌های اصلاحی بود حذف ارز ۴۲۰۰ مورد پانزدهم به بعد بود. اما آمد از سفره مردم شروع کرد. سفره مردم اولویت چندم بود؟ 

به گزارش انطباق ،نماینده ادوار مجلس گفت: امروز همه مردم با این طرح اصلاح اقتصادی در شوک فرو رفتند و زیر فشار اقتصادی تلف می‌شوند دولت با این کار زیر تمام قول و قرار خود زد و به وعده‌هایی که داد عمل نکرده است.

 غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده سابق مجلس  در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دولت جراحی اقتصادی انجام داده، ضعف و اشکالات آن را در کجا می‌بینید، گفت: بزرگترین اشکال آن گفتگو نکردن با مردم است. این طرح اصلا عدالت و مردم سالاری نیست. نمی‌توان گفت من به کالایی یارانه بدهم عدالت است و اگر به کالایی دیگر یارانه ندهم عدالت نیست. یارانه مبنای عدالت است یا مبنای عدالت نیست. بخشی از یارانه را برداشته و بخش دیگر را تخصیص دادیم. دولت باید با مردم صادقانه صحبت می‌کرد که دولت پول ندارد و تحریم بوده و مجبور است ارز ۴۲۰۰ را حذف کند.

وی افزود: بزرگترین مشکل نبود صداقت است. دولت ده‌ها کار واجب برای اصلاحات اقتصادی داشت که باید انجام می‌داد. اصلاح نظام بانکی، نظام اداری، اصلاح نظام مالیاتی، گمرکی این موارد بخشی از برنامه‌های اصلاحی بود حذف ارز ۴۲۰۰ مورد پانزدهم به بعد بود. اما آمد از سفره مردم شروع کرد. سفره مردم اولویت چندم بود؟

ایمن آبادی تصریح کرد: من با کلمه جراحی اقتصادی مخالفم. چرا باید از کلمه خشن استفاده کنیم. باید از کلمه اصلاح اقتصادی استفاده کنیم. دولت امروز باید بگوید نقشه اصلاحات اقتصادی چیست؟ چند سال دیگر باید مقاومت کنیم؟ زمان آن را باید مشخص کند. اگر بعد از شش ماه به هدف نرسیدیم مردم چه باید بکنند؟ تا کی باید مدارا کنند؟ بنابراین دولت باید از خود شروع می‌کرد. باید برای افزایش درآمدها همه راه‌ها را می‌رفت. تسویه وا‌م‌های مالیاتی و مطالباتی که داشت را انجام می‌داد بعد می‌گفت کسری بودجه داریم باید از مردم کمک بگیریم. امروز باید پرسید چرا سفره مردم را خالی کردید؟ امروز ۶ هزار میلیارد تومان یارانه به بعضی از نهادها و دستگاه‌های فرهنگی می‌دهید چرا این کار را انجام می‌دهید؟

وی درباره اینکه دولت باید چه اقداماتی انجام دهد تا قیمت‌ها اصلاح شود، گفت: دولت برای این کار متاسفانه زیرساختی آماده نکرد. حذف یارانه و گران کردن کالا، هنر عجیب و غریبی است. دولت می‌گوید کالا گران شد که شد. با اقتصاد دستوری نمی‌توان قیمت‌ها را اصلاح کرد باید از اقتصاد دستوری فاصله گرفت. اقتصاد علم است و باید با عرضه و تقاضا قیمت کالا را مشخص کرد. اقتصاد را باید مدیریت کرد و پیوسته آن را دنبال کرد نباید در کار اقتصاد دخالت کرد.

ایمن آبادی در پاسخ به این سوال که باید چه اقداماتی انجام شود تا شکاف اجتماعی و اعتراضات معیشتی کاهش پیدا کند، گفت: مردم امروز در شوک هستند و زیر فشار اقتصادی تلف می‌شوند. آمار طلاق بالا رفته و دولت امروز به دنبال جبران کسری پول‌های خود است. این قرار مردم با سید محرومان نبود و دولت با این کار زیر قول و قرار خود زد. دولت قول‌هایی داده است که به خیلی از آنها عمل نشده است. اگر قرار بر این باشد که شکاف اجتماعی بیشتر نشود باید به تمام وعده‌هایی که داده عمل کند. وی تصریح کرد: دولت وظیفه دارد به فکر رفاه عمومی باشد. دولت امروز راحت‌طلب شده و خود را تامین می‌کند تا پولی که به دستش می‌آید را توزیع کند. در صورتی که دولت باید سختی بکشد و برای مردم منابع تهیه کرده و رفاه عمومی مردم را تامین کند

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=9028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.