• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
5
سرنگونی پهباد یا سقوط موشک؟

دلیل حادثه انفجار گرگان چه بود؟+فیلم

  • کد خبر : 18173
  • 27 شهریور 1402 - 18:36
دلیل حادثه انفجار گرگان چه بود؟+فیلم
مردم گرگان با حادثه‌ای شبیه به موشک‌باران صبح روز دوشنبه خود را آغاز کردند. اخبار رسمی در توضیح این حادثه ضد و نقیض است اما دو سناریو درباره آن محتمل است

انطباق: به گزارش رویداد ۲۴ صبح امروز (دوشنبه) صدای انفجار‌های متعددی در گرگان شنیده شد. دقایقی بعد گزارش‌های تصویری از سقوط اشیای عجیبی بر نقاط مختلف شهر گرگان منتشر شد. چندین شی ناشناس شبیه به خمپاره در مناطق مسکونی و زراعی گرگان سقوط کرد و خسارت‌هایی به بار آورد و یک شی ناشناس بزرگ در یکی از خیابان‌ها سقوط کرد.

از دقایق اولیه انفجار اخبار ضد و نقیض از تریبون‌های رسمی کشور منتشر شد. خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه شی بزرگ سرنگون شده را «یک پهپاد کوچک» خواند. دقایقی بعد ایرنا، ارگان اطلاع رسانی دولت این خبر را تایید کرد و نوشت «صدای انفجار ناشی از سقوط پهپاد در یک منطقه مسکونی در گرگان بوده است.»

سناریوی سقوط یک پهپاد با توجه به تعدد مکان‌های سقوط اشیای ناشناس، درست به نظر نمی‌رسید. فرمانده انتظامی گلستان در اولین اظهارنظر خود بدون اشاره به ماهیت شی سرنگون شده اعلام کرد «چند شی ناشناس در ۸ نقطهٔ گرگان سقوط کرده است.»

خبرگزاری فارس اولین خبر از جزییات حادثه را به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرد و سقوط پهپاد را تکذیب کرد. این رسانه نزدیک به سپاه نوشت «حادثهٔ گرگان در فرایند آزمایش موشک وزارت دفاع رخ داده و اخبار منتشر‌شده دربارهٔ ساقط‌ شدن پهپاد صحت ندارد.»

به گزارش فارس، «در فرایند آزمایش این موشک سرجنگی منحرف می‌شود و به محلی غیر از مکان معین‌شده برخورد می‌کند. سر جنگی این موشک قابلیت چند‌تکه‌شدن برای اصابت به اهداف مختلف را دارد که همین امر منجر به برداشت اشتباه و تلقی ۸ انفجار را ایجاد کرده است. خوشبختانه این حادثه تلفاتی نداشته است.»

این گزارش درحالی سقوط پهپاد را تکذیب می‌کرد که معاون سیاسی استاندار گلستان همزمان در گفتگو با ایرنا سقوط پهپاد را تایید کرده بود! سیدعلی مهاجر معاون سیاسی استاندار گلستان گفت پهپاد حوالی ساعت ۹صبح ساقط شده و تکه‌های آن در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرده و شایعه ساقط شدن ۸ فروند پهپاد کذب است. به گفته این مقام استانداری گلستان، در اثر سقوط این پهپاد در مناطق مسکونی دو شهروند مجروح شدند.

صابرین نیوز دیگر رسانه نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی هم به طور تلویحی خبر خبرگزاری فارس درباره منحرف شدن یک موشک آزمایشی را تکذیب کرد و با انتشار یک ویدئو از «لحظه شلیک به شی ناشناس در آسمان گرگان» خبر داد. با این حال سخنگوی وزارت دفاع دقایقی بعد خبر فارس را تایید کرد. سردار طلایی نیک در گفتگو با صداوسیما اعلام کرد «یکی از سامانه‌های آفندی در مرحلهٔ آزمایشی در یک منطقه کویری از مسیر خود منحرف شده و در گرگان سقوط می‌کند.»

او گفت: «در مناطق کویری داخل کشور آزمایش‌های سامانه پهپادی و آفندی انجام می‌شود که در یکی از این آزمون‌های تحقیقاتی یکی از سامانه‌ها دچار نقص و متلاشی شدن شد که در اطراف شهر گرگان سقوط کرده است.»

خبرگزاری دولتی ایرنا هم که ساعتی قبل سقوط پهپاد را تایید کرده بود، در اقدامی عجیب خبرش را تغییر داد و اعلام کرد «حادثه پیش آمده در گرگان بر اثر تست یک سامانه موشکی مجهز به کلاهک بارشی رخ داده است.»

سناریوهای غیررسمی درباره انفجار گرگان

برخی رسانه‌ها از شنبده شدن غرش و شلیک پدافند هوایی و سپس صدای انفجار خبر دادند. دست‌کم دو فیلم وجود دارد که فاصله مکانی انفجار‌ها را به خوبی نشان می‌دهد. انفجار‌ها در نقاطی با فواصل مکانی زیاد رخ داده است.

فیلم انفجار گرگان

از سوی دیگر شهروندان گرگانی تصاویر متعددی از سقوط اشیایی شبیه به «خمپاره» را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کردند. اما اخبار رسمی تا این لحظه توضیح درستی درباره این اشیای خمپاره شکل نداده است.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=18173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.