• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
7
نیم نگاه؛

در پنجمین روز جنگ روسیه و اوکراین چه گذشت؟

  • کد خبر : 7350
  • 09 اسفند 1400 - 12:14
در پنجمین روز جنگ روسیه و اوکراین چه گذشت؟
جنگ روسیه و اوکراین در شهرهای مختلف اوکراین ادامه دارد. مذاکرات زلنسکی و پوتین هنوز انجام نشده است و به نظر می‌رسد تا زمان انجام مذاکرات هیچگونه آتش‌بسی وجود نداشته باشد. در روز پنجم حمله روسیه به اوکراین، بحث پناهجویانی که از اوکراین خارج شده‌اند، بیش از سایر بحث‌ها شنیده می‌شود.

به گزارش انطباق ،پنجمین روز جنگ روسیه و اوکراین در حالی آغاز شده که هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین مدعی شده روسیه تا امروز (دوشنبه) ۴۳۰۰ نفر سرباز، ۱۴۶ تانک، ۲۷ هواپیما و ۲۶ هلیکوپتر را از دست داده است.

روز پنجم جنگ روسیه و اوکراین اما بیش از هرچیز روز پناهجویان بود. البته نگاه‌های نژادپرستانه نیز در آن بسیار روشن بود؛ از جمله سخنگوی بنیاد حمایت از پناهجویان در لهستان رسما در مصاحبه‌ای، اوکراینی‌ها را «پناهنده‌های واقعی» خوانده که نیاز به کمک دارند و دولت نمی‌تواند بر اساس کنوانسیون ژنو به آن‌ها «نه» بگوید!

یا در مورد دیگر خبرنگار سی.بی.اس در کی‌یف در یک گفتگوی تلویزیونی به صراحت گفته بود «اوکراین، عراق یا افغانستان نیست بلکه یک کشور نسبتا متمدن است که شما انتظار چنین تحولاتی در آن ندارید.» او در این مصاحبه بر واژه «نسبتا» متمدن و اروپایی هم برای مردم اوکراین تاکید کرد که نشان دهد همچنان میان اروپای شرقی و غربی تفاوت‌هایی قائل است.

وضعیت آوارگان اوکراینی

فارغ از مسائل نژادپرستی، اما پناهجویان اوکراینی به مشکلات بزرگی برخورده‌اند. ده‌ها هزار اوکراینی آواره شده‌اند و در حال خروج از کشور هستند. با این حال دولت اوکراین به دستور ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین مانع خروج مردانی و پسرانی که در سن قانونی بودند و توانایی جنگیدن با دشمن داشتند، شده است. تنها زنان کودکان و افراد مسن اجازه خروج از کشور را دارند.

فیلیپو گراندی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفت که بیش از ۵۰ هزار پناهجوی اوکراینی در کمتر از ۴۸ ساعت از کشور خود گریخته‌اند و بسیاری دیگر به حرکت خود به سمت مرز‌ها ادامه می‌دهند. او گفت که اکثریت به لهستان و مولداوی رسیدند.

مقامات لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی رویه‌های مرزی معمول خود را تسهیل کردند و الزام آزمایش کووید-۱۹ را لغو کردند و آوارگان اوکراینی را پذیرفتند.

آنالنا بربوک وزیر امور خارجه آلمان گفت اتحادیه اروپا همه افرادی که به دلیل درگیری‌های کنونی از اوکراین فرار می‌کنند را می‌پذیرد. او گفت: «ما همه راه‌ها را امتحان کردیم تا چنین روزی فرا نرسد. تمام این اتفاقات نتیجه تصمیمات پوتین است.
آنالنا بربوک گفت: «به همین دلیل است که ما همه افرادی را که اکنون در حال فرار هستند می‌پذیریم. ما مردم اوکراین را به مکانی امن دعوت می‌کنیم.»

ماریو دراگی نخست‌وزیر ایتالیا روز جمعه در پارلمان درباره صف‌های طولانی خودرو‌هایی که کیف و دیگر شهر‌های اوکراین را ترک می‌کنند و عمدتاً به سمت مرز‌های اتحادیه اروپا در حرکت هستند صحبت کرد و گفت: «می‌توان هجوم عظیمی از پناهجویان را به سمت کشور‌های اروپایی همسایه تصور کرد. تصاویری که ما می‌بینیم، از غیرنظامیان غیرمسلح که مجبور به پنهان شدن در پناهگاه‌ها و مترو‌ها هستند وحشتناک است و ما را به تاریک‌ترین روز‌های تاریخ اروپا بازمی گرداند.»

آژانس پناهندگان سازمان ملل، تخمین زده است که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در اوکراین خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و در صورت تشدید اوضاع ممکن است تا ۴ میلیون نفر به کشور‌های دیگر فرار کنند. مجارستان که ارتش خود را برای کمک به اوکراینی‌ها بسیج کرده است، طی فرمانی این هفته اعلام کرد که همه شهروندان اوکراینی که از اوکراین وارد می‌شوند و همه اتباع کشور‌های ثالثی که به طور قانونی در آنجا اقامت دارند، از حق حمایت برخوردار خواهند بود.

استقبال از اینکه لهستان و مجارستان در حال حاضر به اوکراینی‌ها نشان می‌دهند با موضع ناخوشایند آن‌ها نسبت به پناهندگان و مهاجران خاورمیانه و آفریقا در سال‌های اخیر بسیار متفاوت است. زمانی که در سال ۲۰۱۵ یک میلیون نفر از سوری‌هایی که از جنگ فرار کرده بودند به اروپا رسیدند، مجارستان برای جلوگیری از ورود آن‌ها دیواری ساخت.

ادامه واکنش کشورهای جهان به حملات روسیه

در میان کشورهای جهان فعلا مراودات مالی با روسیه گزینشی شده است. مثلا آلمان اعلام کرده سوئیفت خود با روسیه را نخواهد بست اما اقدامات دیگر انجام شده است. از جمله اینکه کانادا حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های روسی بست. عمر الغبرا وزیر حمل و نقل کانادا گفته دلیل این تصمیم، پاسخگو کردن روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین بوده است.

پیش از این، فرانسه، آلمان، اتریش، ایتالیا، جمهوری چک، لهستان، اسلوونی، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی و لوکزامبورگ اعلام کرده بودند که حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های روسی می‌بندند.

نقشه حملات روسیه به اوکراین

نقشه جنگ روسیه و اوکراین

مناطق درگیری نیروهای روسیه و اوکراین

جنگ اوکراین و روسیه در شهرهای مختلف اوکراین ادامه دارد و ظاهرا روسیه در تلاش است تا تصرف کامل کی‌یف را به دست بیاورد. نیروهای روسی تا چند کیلومتری کی‌یف پایتخت اوکراین هستند و در صورت تصرف کامل پایتخت، دولت اوکراین سقوط خواهد کرد، با این حال از سوی اوکراینی‌ها نیز مقاومت زیادی وجود دارد و از سوی دیگر سرعت حملات روسیه نیز کاهش یافته است.

در چند منطقه حملاتی با پهپاد به مواض روسیه شده است. فرمانده کل نیرو‌های مسلح اوکراین گفته یکی از حملات با هواپیمای بدون سرنشین در نزدیکی شهر مالین، در ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی کی‌یف رخ داده  است.

کاهش سرعت حملات روسیه

سایت رسمی کابینه وزیران دولت اوکراین روز دوشنبه در خبری نوشت: «نیرو‌های روسی سرعت حمله را کاهش داده‌اند، اما همچنان در تلاش برای کسب موفقیت در برخی مناطق در حمله به اوکراین هستند.» مضاف بر این شورای شهر کی‌یف نیز صبح دوشنبه اعلام کرد پایتخت اوکراین یکشنبه شبی «آرام» داشته است، اما مقامات هشدار دادند که ساکنان باید در خانه بمانند، زیرا درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

روزنامه همشهری آنلاین به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان بیانیه‌ای از شورای شهر کی‌یف منتشر کرده که در آن آمده است: «دیشب آرام بود، به استثنای درگیری‌ها با گروه‌های خرابکار و شناسایی. با این حال، شهر بیشتر مشغول آماده‌سازی برای دفاع بود. بنابراین، اگر بعد از ساعت ۸:۰۰ به شهر بروید، استحکامات، تله‌های تانک و دیگر ساختار‌های دفاعی را که در خیابان‌های کی‌یف ظاهر شده‌اند، خواهیم دید. فروشگاه‌های مواد غذایی و حمل و نقل عمومی در کی‌یف از ساعت ۸ صبح به وقت محلی باز هستند، هرچند قطار‌های مترو کمتر از حد معمول تردد خواهند کرد. لطفاً خانه‌های خود را ترک نکنید، مگر اینکه نیاز فوری داشته باشید. ما از شما می‌خواهیم که نیرو‌های خود را متحد کرده و به یکدیگر کمک کنید. از همسایگان خود بپرسید که آیا به کمک نیاز دارند؛ به خصوص وقتی صحبت از افراد مسن یا خانواده‌هایی است که بستگانشان از اوکراین دفاع می‌کنند. مراقب آپارتمان‌های همسایگانی باشید که شهر را ترک کرده‌اند تا از غارت جلوگیری شود. منع رفت و آمد در شهر از ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح همچنان به قوت خود باقی است.»

دسترسی گوگل در اوکراین قطع شد

شرکت گوگل در جریان حملات روسیه اقدام به غیرفعال کردن لایه ترافیک نقشه‌های گوگل و اطلاعات زنده در مورد مکان‌های شلوغ مانند فروشگاه‌ها و رستوران‌ها در اوکراین به منظور ایمنی بیشتر جوامع محلی در این کشور کرده است.

گوگل گفته‌ در حال اتخاذ تدابیر جدیدی برای محافظت از امنیت کاربران در منطقه هستند. علاوه بر آن سرویس‌های آنلاین و سایت‌های رسانه‌های اجتماعی نیز توسط محققانی که فعالیت‌های پیرامون جنگ را گرد هم می‌آورند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=7350

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.