• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
همسایگان ایران گوی سبقت را ربوده‌اند

درآمد صنعت گردشگری ایران؛ به یک درصد دنیا هم نرسیدیم

  • کد خبر : 17533
  • 28 مرداد 1402 - 17:33
درآمد صنعت گردشگری ایران؛ به یک درصد دنیا هم نرسیدیم
طبق آمار رصدخانه مهاجرت ایرانیان در سال 1401، ترکیه در بین مقاصد اصلی مهاجران ایرانی بود به‌طوری که جمعیت ایرانیان در این کشور در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی، بیش از ۵ برابر رشد کرده است.

انطباق: طبق آمارهای منتشرشده در گزارش عملکرد استارتاپ «فلای تودی» که در صنعت گردشگری و حمل‌ونقل بین‌المللی و داخلی فعالیت دارد، این صنعت در سال ۱۴۰۱ به لحاظ ارزش ریالی با رشد همراه بوده است.

به گزارش تجارت نیوز،افزایش آمار فروش ذکرشده در این گزارش، در دو بخش بین‌المللی و داخلی بوده اما سوالی که همچنان در این دست گزارش‌ها پاسخ داده نمی‌شود، تعداد فروش خدمات است. زیرا رشد فروش شامل دو اتفاق است؛ یکی افزایش فروش در تعداد خدمات و دیگری افزایش قیمت هر خدمت است.در این گزارش آمده که ارزش ریالی فروش بلیط هواپیما داخلی و خارجی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشدی معادل ۱۲۹درصد داشته است. به‌صورت جداگانه فروش بلیط خارجی ۱۷۹درصد و بلیط داخلی ۷۹درصد رشد کرده‌اند.

افزایش ۳ برابری قیمت بلیط ترکیه در سال ۱۴۰۱
این آمار در حالی ارائه شده که بلیط هواپیمای ترکیه در سال ۱۴۰۰ قیمتی حدود ۲میلیون تا ۳ میلیون تومان داشته و در سال ۱۴۰۱ به بازه قیمتی ۹ میلیون تا ۱۴ میلیون تومان رسیده که دلیل اصلی گران شدن بلیط‌های خارجی بالارفتن قیمت ارز بود. این افزایش قیمت بلیط به‌طور طبیعی در افزایش آمار فروش تاثیرگذار است.نکته قابل توجه در این گزارش، فروش بلیطی به قیمت ۴۸۷میلون تومان است؛ ولی جزئیاتی از مقصد و نوع هواپیما گفته نشده است.

در قسمت دیگری از این گزارش آمده که پرفروش‌ترین مقاصد بین‌المللی از نظر خرید بلیط پرواز و رزرو هتل، استانبول ترکیه و دبی امارت بوده‌اند که می‌توان گفت یکی از دلایل افزایش تعداد سفر به این دو شهر، سرمایه‌گذارهایی است که توسط ایرانیان در این کشورها انجام شده است.

جمعیت مهاجران ایرانی در ترکیه ۵ برابر شد
طبق آمار رصدخانه مهاجرت ایرانیان در سال ۱۴۰۱، ترکیه در بین مقاصد اصلی مهاجران ایرانی بود به‌طوری که جمعیت ایرانیان در این کشور در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی، بیش از ۵ برابر رشد کرده است. بنا بر اعلام مرکز آمار ترکیه، جمعيت ايرانيان در تركيه در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۵۵ هزار نفر بوده است.ترکیه از سال ۲۰۱۹ میلادی به مقصد مورد علاقه مهاجران ایرانی تبدیل شده است؛ تا جایی که جمعیت ایرانیان در ترکیه در بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی، بیشتر از جمعیت ایرانیان در اتحادیه اروپا، بریتانیا و استرالیا است.

درآمد شرکت‌های ایرانی در صنعت گردشگری بین‌المللی هنوز به ۱ درصد نرسیده است
با وجود تمام آمارهایی که در این گزارش آمده و نمایانگر رشد این صنعت در ایران است اما براساس تحقیقات جهانی، سهم شرکت‌های ایرانی در صنعت سفر و گردشگری هنوز به ۱درصد نرسیده است.وبسایت phocuswright.com به‌عنوان یک مرجع تحقیقاتی پیشرو در صنعت سفر و گردشگری تخمین زده که گردش مالی این صنعت تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۱٫۶تریلیون دلار می‌رسد.این تخمین در حالی زده شده که میزان گردش مالی صنعت سفر و گردشگری سال ۲۰۲۳ تا این لحظه ۸۵۴میلیارد دلار بوده که نصف رقم تخمین زده شده است. با این حال، رقم ۸۵۴میلیارد دلاری فعلی از کل گردش مالی سال ۲۰۲۲ که رقم ۷۱۷میلیارد دلار بوده، بیشتر است.

چه مشکلاتی بر سر راه فروش بلیط خارجی آنلاین است؟
پروازهای داخلی:
– کمبود ظرفیت ناوگان هوایی کشور
– ایجاد محدودیت‌های سقف نرخی و تغییر فروش از بازار آنلاین و رسمی به بازارهای غیر رسمی
– مشکلات سقف نرخ بلیط و اختلافات سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی
پرواز خارجی:
– نوسانات نرخ ارز
– محدودیت ارائه ویزا به مسافرین ایرانی و تاثر منفی آن بر میزان فروش بلیط‌های خارجی
– محدودیت درگاه‌های پرداخت آنلاین
– عدم تمایل شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای حضور در بازار ایران
– کاهش مقاصد بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی داخلی به علت تحریم

همسایگان ایران گوی سبقت را ربوده‌اند
این مشکلات در حالی برای شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی ایران وجود دارد که کشورهای همسایه مانند عربستان، قطر و امارات‌ سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این حوزه انجام داده‌اند.برای مثال احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان، دو ماه پیش، از سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد دلاری این کشور در بخش گردشگری طی یک دهه آینده خبر داد و گفت: «سفر و گردشگری ۴.۵درصد از تولید ناخالص داخلی عربستان را تشکیل می‌دهد که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی، ۳درصد افزایش یافته است. عربستان در تلاش است تا سال ۲۰۳۰ میلادی، سهم سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی این کشور را به ۱۰درصد برساند.»

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=17533

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.