• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
آقای وزیر صمت! اول خودرو‌های مردم را تحویل دهید بعد به فکر تولید خودروی برقی باشید

خودروساز بی کیفیت، چطور خودرو برقی بسازد؟!

  • کد خبر : 19828
  • 12 آذر 1402 - 12:44
خودروساز بی کیفیت، چطور خودرو برقی بسازد؟!
تولید خودرو در نیمه سال جاری به دلیل کاهش منابع ارزی و کمبود نقدینگی ۷.۷ درصد کمتر شد و تجمیع محصولات در انبار‌ها و زیاندهی شرکت‌ها نیز افزایش یافته است!

انطباق: ادامه رکود اقتصادی و دیده‌ نشدن نشانه‌ها برای خروج از این وضعیت باعث شده تا تعدادی از فعالان و کارشناسان اقتصادی از سال گذشته درباره پیامد‌های تداوم رکود اقتصادی در صنعت خودرو هشدار داده و دولت را به اتخاذ برنامه‌ای حساب‌شده برای ایجاد رونق و توسعه در این صنعت فراخوانند، اما تا امروز نه تنها برنامه‌ای برای بهبود وضعیت وخیم این صنعت اتخاذ نشده که حتی با سیاست‌های دولت، شرایط این صنعت بحرانی‌تر نیز شده است.

به گزارش اقتصاد۲۴،بسیاری از کارشناسان معتقدند وعده‌های بی پایه و اساس از سوی وزیر فعلی صمت و سایر وزرای گذشته عامل اصلی تخریب صنعت خودرو بوده و هست. حتی به تازگی علی‌آبادی با اعلام تولید خودروی برقی توسط خودروسازان، باز هم وعده جدید این صنعت را دچار مشکل جدیدتری خواهد کرد.

ازآن‌جایی که اعمال هرگونه سیاست‌های مغایر با رشد تولید از جمله افزودن محدودیت‌ها و موانع جدید به سردرگمی شرکت‌های تولید خودرو منجر شده است، اما متولیان این بخش نمی‌خواهند درباره مشکلات در بخش صنعت خودروسازی شفاف سازی کنند و با سرپوشانی بر مشکلات، وضعیت را سخت‌تر کرده‌اندصنعت و بازار خودرو کشور از مشکلات مختلفی از جمله آشفتگی بازار از حیث قیمت و عدم دسترسی مصرف کننده به خرید با قیمت مصوب کارخانه، ایمنی و کیفیت نامناسب خودرو‌های تولیدی و زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور رنج می‌برد به نحوی که این صنعت را به صنعتی ظالم از دیدگاه مردم و صنعتی مظلوم از دیدگاه صنعتگران مبدل کرده است.

وضع تولید خودرو خراب است
تولید خودرو در نیمه سال جاری به دلیل کاهش منابع ارزی و کمبود نقدینگی ۷.۷ درصد کمتر شد و تجمیع محصولات در انبار‌ها و زیاندهی شرکت‌ها نیز افزایش یافته است! البته طبق آمار وزارت صنعت در نیمه نخست سال، ۶۴۳ هزار دستگاه خودرو تولید شد که سهم سواری و بخش خصوصی به ۸۵ و ۲۲ درصد رسید که این میزان تولید خودرو باز هم نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد.

وعده وزیر برای تولید خودروی برقی محقق می‌شود؟!
عدم تولید مناسب و توزیع خودرو به بازار مصرف، چالش اصلی خودروسازان طی سال‌های اخیر است، اما با این همه دردسر در صنعت خودروسازی، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی، گفت که باید به سمت تولید خودرو‌های هوشمند در کشور حرکت کنیم.بحث تولید خودرو‌های برقی در کشور در سال ۱۳۷۸ شکل گرفت و از آن سال تمرکز برای تولید این خودرو جدی شد. به گفته علی آبادی، تولید داخل به دلایل مختلف از جمله ایجاد اشتغال بسیار مهم است، اما مهمتر از آن نوآوری است، در حال حاضر من نگران تولید خودروی برقی در کشور نیستم، چون این موضوع در کشور آغاز شده است، بلکه باید به سمت تولید خودرو‌های هوشمند در کشور حرکت کنیم و از این پس باید در این باره صحبت کنیم و لذا از امروز به مردم خبر از تولید خودرو‌های هوشمند را می‌دهیم.

عقب‌ماندگی ۲۵ درصدی خودروسازان از برنامه تولید
طبق آمار وزارت صمت که توسط دفتر صنایع خودرویی منتشر می‌شود، خودروسازان از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه تعداد ۵۳۵ هزار و ۹۰۳ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این در حالی است که برای رسیدن به هدف تعیین شده، خودروسازان باید ماهانه ۱۴۱هزار و ۶۶۶ دستگاه تولید می‌کردند که در این صورت باید در انتهای مردادماه شاهد تولید ۷۰۸ هزار و ۳۳۳ دستگاه خودرو می‌بودیم؛ بنابراین شرکت‌های خودروساز در پنج‌ ماهه امسال تنها سه‌چهارم هدف تعیین‌شده را محقق کرده‌اند و ۲۵ درصد از برنامه سیاستگذار عقب هستند.

افت روند تولید ماهانه از خرداد موجب شد بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کنند که احتمالا به‌زودی مشکل تعهدات معوق سر باز خواهد کرد. سیاستگذار برای تولید خودرو در سال جاری، تیراژ یک میلیون و ۷۰۰هزار دستگاهی را هدف‌گذاری کرده و فروش در سامانه یکپارچه را نیز با تکیه بر همین میزان تولید انجام داده بود، اما تولیدات چند ماه امسال، رسیدن به این هدف را نشان نمی‌دهد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=19828

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.