• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
13
مجله سلامت؛

خطری که نوزادان را تهدید می‌کند

  • کد خبر : 18180
  • 27 شهریور 1402 - 19:02
خطری که نوزادان را تهدید می‌کند
دکتر گورلانوا افزود که واکنش مادر به قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری حتی در میان نوزادان سالم، متفاوت است. این مورد نشان می‌دهد که سطوح حساسیت در میان نوزادان متفاوت است

انطباق: قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا طی دوران بارداری تهدیدی خاموش برای نوزادان است.کارشناسان ارتباطی را بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا قبل از تولد و اثرات مضر بر فرآیندهای سلولی نوزادان تازه متولد شده شناسایی کرده‌اند.

این یافته‌ها در کنگره بین‌المللی انجمن تنفسی اروپا توسط دکتر اولگا گورلانووا، پزشک محقق در بیمارستان کودکان دانشگاه بازل سوئیس ارائه شد.دکتر گورلانووا اظهار کرد که تغییرات قابل مشاهده در پروتئین نوزادان متولد شده از مادران در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری وجود دارد. این مورد می‌تواند فرآیند مرموز اتوفاژی را روشن کند که سلول‌ها در پاسخ به استرس «خودخواری» می‌کنند.

دکتر گورلانوا افزود که واکنش مادر به قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری حتی در میان نوزادان سالم، متفاوت است. این مورد نشان می‌دهد که سطوح حساسیت در میان نوزادان متفاوت است و برخی را آسیب‌پذیرتر از دیگران می‌کند.پیش از این، دکتر گورلانوا و گروه وی اثرات نامطلوب قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا طی دوران بارداری بر عملکرد ریه و سیستم ایمنی نوزادان را بررسی کرده بودند. آخرین تحقیق آنان تأثیر بر روی پروتئین‌های حیاتی برای اتوفاژی، پیری و بازسازی سلولی را بررسی کرد.

محققان ارتباط عمیقی بین قرار گرفتن در معرض نیتروژن دی‌اکسید (NO۲) و ذرات آلاینده PM۱۰ و تغییرات در پروتئین‌های حیاتی برای اتوفاژی کشف کردند.نتایج نشان می‌دهد که NO۲، آلاینده‌ای که عمدتاً از انتشارات ترافیکی ایجاد می‌شود، با افزایش سطح پروتئین Beclin-۱ مرتبط است که در شروع اتوفاژی نقش اساسی دارد. قرار گرفتن در معرض NO۲ بالاتر با کاهش سطوح پروتئین SIRT۱ مرتبط بود که نقش محافظتی در مقاومت در برابر استرس، التهاب و پیری ایفا می‌کند.

محققان قصد دارند بررسی کنند، آیا نوزادانی که الگوهای پاسخ پروتئینی متمایز به آلودگی هوا دارند، در مقایسه با نوزادانی که پاسخ پروتئینی مشابهی از خود نشان نمی‌دهند، در دوران نوزادی و کودکی از مشکلات تنفسی بیشتری رنج می‌برند یا خیر.همه باید برای کاهش آلودگی هوا در سریع‌ترین زمان تلاش و تا آنجا که ممکن است این تلاش را دو چندان کنیم. این امر نه تنها سلامت را بهبود می‌بخشد و هزینه‌های مربوط به درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد، بلکه به محیط زیست نیز کمک می‌کند

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=18180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.