• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4
بیانیه مشترک روسیه و اعراب علیه ایران

حمایت روسیه از امارات درباره جزایر سه گانه

  • کد خبر : 16951
  • 21 تیر 1402 - 12:03
حمایت روسیه از امارات درباره جزایر سه گانه
وزیران خارجه روسیه و ۶ کشور جنوب خلیج فارس اعلام کردند از " تلاش‌های امارات برای حل مسئله جزایر سه گانه حمایت می‌کنند".

به گزارش انطباق ،وزیران خارجه روسیه و ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات و عمان) در بیانیه مشترک گفته اند از “تلاش‌های امارات برای حل مسئله جزایر سه گانه از طریق مذاکرات دو جانبه با ایران یا دادگاه بین المللی” حمایت می‌کنند.

در بیانیه پایانی نشست مشترک وزیران خارجه روسیه و ۶ کشور جنوب خلیج فارس در مسکو آمده است: ” وزیران شرکت کننده در نشست از همه تلاش‌های مسالمت آمیز از جمله ابتکار دولت امارات و تلاش‌های این کشور برای دست یابی به حل مسالمت آمیز مسئله جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دو جانبه {با ایران} یا دادگاه بین المللی عدالت، براساس قواعد حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد برپایه مشروعیت بین المللی حمایت می‌کنند”.

نشست مشترک وزیران خارجه روسیه و ۶ عضو شورای همکاری خلیج فارس دیروز دوشنبه در مسکو برگزار شد. در پایان این نشست، بیانیه مشترک دو طرف درباره موضوعات مختلف منتشر شد.

قبلا هم در بیانیه مشترک نشست سران چین و ۶ کشور جنوب خلیج فارس نیز همین موضوع مطرح شده بود. در آن زمان این موضوع باعث اعتراض ایران شد.

در بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس از دولت مورد حمایت عربستان سعودی در یمن (دولت عدن) و رئیس آن حمایت شده است.

علاوه بر این، در این بیانیه “بر اهمیت حفاظت از امنیت دریانوردی و راه‌های دریایی در منطقه، مقابله با تهدیدات علیه خطوط دریانوری و حمل ونقل و تجارت دریایی و تاسیسات نفتی در کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید شده است”.

ایران سه جزیره را بخش جدایی ناپذیر از خاک خود می‌داند و هر گونه مذاکره یا داوری بین المللی بر سر آن را رد می‌کند.

موضوع جزایر سه گانه یکی از موضوعات محل اختلاف میان ایران و امارات است. امارات ادعا می‌کند این سه جزیره متعلق به این کشور است، اما ایران آن‌ها را اشغال کرده است. ایران به شدت این ادعا را رد می‌کند.

واکنش ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این بیانیه، بدون انتقاد از روسیه آنچه که درباره جزایر سه گانه آمده است را ” مردود ” توصیف کرد.

در خبر منتشر شده در سایت وزارت خارجه ایران آمده است:‌” ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مطالب مندرج در بیانیه مشترک کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را مردود دانست و اظهار داشت: این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد”.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر استمرار سیاست حسن همسایگی و احترام متقابل، توسعه و ثبات منطقه را مسئولیت جمعی کشور‌های منطقه می‌داند.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=16951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.