• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
اجرای پروتکل الحاقی از ۵ اسفند ماه ۹۹، کاملا متوقف خواهد شد؟

جنجال بر سر توافق ایران و آژانس/ اصولگریان: مشکوک است و باید پاره شود!

  • کد خبر : 2839
  • 04 اسفند 1399 - 15:04
جنجال بر سر توافق ایران و آژانس/ اصولگریان: مشکوک است و باید پاره شود!
ایران به اندازه سه ماه فیلم‌‍های دوربین‌ها را نزد خود نگه می‌دارد، بدون هرگونه دسترسی آژانس. بعد از آن دیگر فیلمی هم ذخیره نمی‌شود.

به گزارش انطباق، پس از دیدار دیروز رافائل گروسی با مقامات ایرانی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای مشترک از توافقی جدید خبر داده‌اند.

 مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتایج رایزنی با مقامات ایران را فشرده، خوب و منطقی ارزیابی کرد و گفت که دو طرف درباره تداوم فعالیت‌های ضروری بازرسان آژانس در ایران به یک تفاهم دوجانبه، فنی و موقت دست یافتند.

رافائل گروسی روز یکشنبه این مطلب را در بازگشت از ایران به خبرنگاران در وین گفت و افزود که بر اساس این تفاهم فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی آزمایی آژانس تا سه ماه ادامه پیدا می کند

در واکنش به این توافق، امروز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: اجرای پروتکل الحاقی از روز ۵ اسفند به طور کامل متوقف خواهد شد و هر نوع دسترسی فراتر از پادمان مطلقاً ممنوع و غیرقانونی است.

قالیباف افزود: هر نوع همکاری فرا پادمانی با آژانس در آینده نیز طبق ماده ۷ مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است. ماده ۹ قانون، اجرای دقیق آن را تضمین خواهد کرد.

توقف کامل اجرای پروتکل الحاقی از فردا

مشاور رییس مجلس در امور راهبردی نیز در توئیتی نوشت: از فردا اجرای پروتکل الحاقی طبق قانون مجلس تمام و‌ کمال در ایران متوقف می‌شود. یعنی آژانس به هیچ تاسیسات یا اطلاعات پروتکلی دسترسی نخواهد داشت.

محمدی افزود: ایران به اندازه سه ماه فیلم‌‍های دوربین‌ها را نزد خود نگه می‌دارد، بدون هرگونه دسترسی آژانس. بعد از آن دیگر فیلمی هم ذخیره نمی‌شود.

توقف بررسی بودجه بخاطر توافق ایران و آژانس

در همین حال، مالک شریعتی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر از توقف رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس خبر داد.

شریعتی تاکید کرده است:‌ مجلس به دلیل تفاهم مشکوک دیروز دولت با آژانس و احتمال قوی نقض قانون اقدام راهبردی، از دستور رسمی خود خارج شد. تا یکساعت دیگر دولتی‌ها به مجلس آمده، گزارش می دهند.

استنکاف دولت از اجرای قانون مجلس به قوه قضائیه می‌رود

همچنین نمایندگان مجلس با ۲۲۱ رای موافق، ۶ مخالف و ۷ ممتنع با استنکاف دولت از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران برای ارسال به قوه قضاییه موافقت کردند.

توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی چه بود؟

سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان) و آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس) روح همکاری و اعتماد متقابل تقویت شده که به بیانیه مشترک ۵ شهریور ۱۳۹۹ در تهران منجر شد و اهمیت تداوم آن همکاری و اعتماد را مورد یادآوری و تایید مجدد قرار دادند.

سازمان، آژانس را مطلع نمود که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان “اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران” (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده‌اند، را از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد.

با در نظر گرفتن موارد فوق و به منظور تداوم فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت آژانس، سازمان و آژانس نسبت به موارد زیر توافق کردند:

۱٫ ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت‌نامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد.

۲٫ یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد.

۳٫ مرور منظم این تفاهم فنی با هدف اطمینان از حصول به اهداف آن.

زاهدی: بیانیه مشترک ایران و آژانس علیه قانون مصوب مجلس است

نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز بیانیه مشترک ایران و آژانس را علیه قانون مصوب مجلس دانست.

محمد مهدی زاهدی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بیانیه مشترک ایران و آژانس گفت: در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی آمده که دوماه بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند پروتکل الحاقی باید متوقف شود اما در بیانیه مشترک اتفاقی که افتاده این است که هر سه بند بیانیه علیه قانون مصوب ماست.

وی اضافه کرد: طبق بند یک این بیانیه ایران اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت‌نامه جامع پادمان خود با آژانس را همانند قبل ادامه می‌دهد این در حالی است که دوماه بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون باید متوقف می‌شد. متاسفانه قانون اجرا نمی‌شود آن هم علی‌رغم تاکید رهبری که فرموده بودند آنها باید نسبت به رفع تحریم اقدام کنند و تحریمی هم رفع نشده است.

انتقاد ذوالنور از توافق‌نامه بین دولت با آژانس

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است: توافق‌نامه‌ای که بین دولت با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای منعقد شده خلاف قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها بوده و هرچه سریع‌تر باید لغو شود.

مجتبی ذوالنور در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی موافقت‌نامه آژانس انرژی اتمی با سازمان انرژی هسته‌ای بیان کرد: هفت سال است که همه مسائل کشور به برجام گره خورده و اقتصاد کشور شرطی شده است. برجام را منعقد کردند بدون آنکه هیچ تضمینی از دشمن گرفته شود یا دشمن را می‌شناختند و یا شناختی از آن نداشتند. اگر دشمن را نمی‌شناختند رهبری بارها تاکید کردند که دشمن ما زیاده‌خواه، متعدی و متجاوز است، اما خلاف همه اینها قراردادی با دشمن منعقد شد که هیچ تضمینی نداشت.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در قراردادی که بین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با سازمان انرژی اتمی ایران منعقد شده است به دور از چشم مردم نظارت‌های آژانس را قانونی کردند. در حالی که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را زیرپا گذاشتند. اگر قرار است مجلس شورای اسلامی قانون تصویب کند ولی اجرایی نشود، این هزینه‌ها که از جیب مردم خرج می‌کنیم نامشروع است. مجلس باید بر روی اجرای قانون مصوب خود بایستد.  اکنون بیانیه‌ای براساس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در حال آماده شدن است و براساس قانون آقای رییس جمهور و هر کس دیگری در نقض قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نقش داشته باشد سریعا به قوه قضاییه معرفی شده و خارج از تشریفات اداری باید براساس قانون با او برخورد شود.

ذوالنور در ادامه با اشاره به ضرورت ایستادگی مجلس شورای اسلامی بر پای قانونی که مصوب کرده است، بیان کرد: این‌که قرار است عده‌ای از مسئولان دولتی بیایند و حالا به ما توضیح دهند در شأن مجلس نیست. این‌که جایگاه مجلس شورای اسلامی را زیرپا بگذارند و بعد بخواهند با یک حلب شیره بر سر نمایندگان کلاه بگذارند قابل قبول نیست. تا زمانی که موافقت‌نامه امضاء شده پاره نشود و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی اجرایی نشده هیچ مقام دولتی اجازه ورود به مجلس را ندارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: رهبری تاکید داشتند تا آمریکا و اروپا وظایف برجامی خود را اجرا نکنند هیچ شرطی و مذاکره‌ای پذیرفته نیست. اکنون ما دو حجت شرعی و قانونی داریم و این موافقت‌نامه باید کنار گذاشته شود.

خطیب‌زاده: تفاهم با آژانس در چارچوب مصوبه مجلس است

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تفاهم شب گذشته سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس گفت: آنچه انجام شده تماما در چارچوب مصوبه مجلس است. اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود و برخی نظارت‌های ضروری در سه ماه آینده در چارچوب توافقات پادمانی حفظ می‌شود.

 «سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه درباره جزییات سفر گروسی به تهران و ادامه بازرسی‌ها براساس توافق سه ماهه تصریح کرد: مذاکرات فنی با سازمان انرژی اتمی انجام شد و دستاورد دیپلماتیک و قابل توجه فنی به دست آمد. آقای صالحی و همکارانشان زحمات زیادی انجام دادند تا در چارچوب قانون مجلس انجام شد. همانطور که در بیانیه مشترک و آژانس آمده است، این توافق بر وفق قانون مجلس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: برخی توافقات برای راستی‌آزمایی‌ها براساس پادمان انجام شد مانند اینکه دوربین‌ها روشن بماند ولی فیلمی در اختیار آژانس قرار نگیرد. بنابراین نه تنها اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شد، توافقات جدید هم براساس قانون مجلس است که امروز و فردا سازمان انرژی اتمی ابعاد فنی آن را بیان می‌کند. آقای غریب‌آبادی هم در ایران و مذاکرات بودند و پاسخگوی ابعاد فنی این مسئله هستند.

وی درباره توافقات دیروز ایران و آژانس و ادعای مغایرت آن با قانون مجلس هم گفت: فرصتی به آمریکا ندادیم. آنچه انجام شده تماما در چارچوب مصوبه مجلس است. اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود و برخی نظارت‌های ضروری در سه ماهه آینده در چارچوب توافقات پادمانی حفظ می‌شود. شاید مهمترین مسئله فنی، دوربین‌ها باشد که هیچ فیلمی در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد، ‌کنیم.

واعظی: قانون مجلس درباره پروتکل الحاقی از پنجم اسفند اجرا می‌شود

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز گفت: به آژانس اعلام کردیم که در ایران، دولت و همه مسئولان متفق القول هستند که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باید اجرا شود. وقتی مجلس، قانون را تصویب می‌کند آن قانون لازم‌الاجراست. هیچ بهانه‌ای را برای طرف‌های مقابل برجام نگذاشتیم که از ما بخواهند قانون را اجرا نکنیم و قانون باید در پنجم اسفند اجرا شود.

واعظی افزود: به عنوان عضو آژانس همکاری‌هایی برای نظارت داشتیم که اعلام شد به آن‌ها پایبند هستیم، زیرا فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز است این موضع رسمی کشور است که به هیچ وجه به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و نظارت‌هایی که در چارچوب پادمان باشد می‌پذیریم. کل تحریم‌هایی که در ارتباط با برجام بوده و ۱۶۰۰ تحریمی که ترامپ در ۴ سال اعمال کرده باید برداشته شود.

سازمان انرژی اتمی تاکنون مفاد قانون را اجرا کرده است

خسروی  سخنگوی دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی نیز با تاکید بر قصد نظام برای اجرای بدون تنازل قانون “اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران” افزود: در خصوص اجرای بدون وقفه این قانون در مجموعه ارکان کشور اجماع وجود دارد و سازمان انرژی اتمی ضمن آن که تاکنون مفاد قانون را اجرا کرده، زمینه قطع نظارت های فراپادمانی را نیز فراهم کرده است.

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان ساخت: در بیانیه مشترک ایران و آژانس و پیوست اجرایی آن نیز که در سفر گروسی به تهران مورد توافق قرار گرفت، برموضوع اجرای کامل قانون مصوب مجلس تصریح شده و ترتیبات انجام آن مخدوش نشده است.  اجرای قانون مجلس به منزله خروج ایران از برجام و قطع همکاری با آژانس نیست و از این رو تعاملات ایران با آژانس و نظارت‌های پادمانی آن بر اساس چارچوب های قانونی ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=2839

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.