• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
16
مجلس بررسی لایحه حجاب را به کمیسیون مشترک واگذار می‌کند

جلسه غیرعلنی مجلس برای مقابله با بی‌‎حجابی؛ بررسی و تصویب لایحه حجاب به صورت مخفیانه؟

  • کد خبر : 17296
  • 16 مرداد 1402 - 11:39
جلسه غیرعلنی مجلس برای مقابله با بی‌‎حجابی؛ بررسی و تصویب لایحه حجاب به صورت مخفیانه؟
یک نماینده مجلس جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب را تشریح کرد

انطباق: معین الدین سعیدی در گفتگو با ایلنا درباره جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان با یک رای گیری استمزاجی با اصل ۸۵ شدن لایحه عفاف و حجاب موافقت کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه عزیزان ما یک رای گیری استمزاجی کردند که لایحه عفاف و حجاب را شامل اصل ۸۵ کنند و بدون اینکه به صحن بیاید و همه نمایندگان نظراتشان را اعلام کنند مانند طرح صیانت به یک کمیسیون مشترک می‌رود و بدون اینکه مردم در جریان جزئیات قرار بگیرند روی آن بحث می‌کنند.  بخش عظیمی از جامعه نقد‌های جدی به این موضوع دارند و شاید این موضوعرا جزو اولویت‌ها ندانند و ضمن اینکه من تاکید بر حفظ حرمت شرعی و سیاسی حجاب دارم معتقدم با این روش‌ها نمی‌شود جامعه را ترغیب به تبیین فلسفه حجاب کرد.این رأی‌گیری استمزاجی به نظر من نگرانی‌ها را در این مسئله بیشتر می‌کند چرا که جامعه احساس می‌کند فارغ از چشم و نگاه آن‌ها در کمیسیون مشترک بررسی خواهد شد و همان اتفاقی که برای طرح صیانت افتاد در این لایحه هم اتفاق خواهد افتاد بدون این که نطرات کارشناسی قاطبه نمایندگان اتخاذ شود.  عنایت داشته باشید که رای استمزاجی بوده، و برای رسمی شدن آن امروز جمع آوری امضا خواهند داشت تا حداکثر در هفته آینده رسماً اصل ۸۵ شدن لایحه به رای گذاشته شود.

این‌نماینده مجلس درباره تعداد آرا اخد شده در این رأی‌گیری استمزاجی گفت: ۱۷۱ رای موافق دادند یعنی حدودا بالای ۷۴ درصد نمایندگان موافق اصل ۸۵ شدن لایحه عفاف و حجاب بودند و تنها ۴۰ نفر مخالفت کردند.

به گزارش ایرنا، یکی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در مورد جزییات جلسه غیر علنی امروز- یکشنبه ۱۵ مرداد ماه – مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه لایحه حجاب و عفاف مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد شد طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون مشترک بررسی شود.

وی توضیح داد که نمایندگان در یک رای گیری استمزاجی با اکثریت آرا با بررسی این لایحه طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند. این پیشنهاد امروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت موافقت نمایندگان این لایحه ابتدا به کمیسیون مشترک ارسال می‌شود و بعد از آن به شورای نگهبان ارسال شده و در صورت تایید به صورت آزمایشی اجرا می شود.

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی نیز از موافقت این فراکسیون با بررسی لایحه حجاب و عفاف در کمیسیون مشترک خبر داد.

ابوالفضل عمویی روز یکشنبه درباره نشست فراکسیون انقلاب اسلامی درباره لایحه عفاف و حجاب به خبرنگاران گفت: در نشست امروز موضوع رسیدگی به لایحه عفاف و حجاب در دستور کار فراکسیون انقلاب اسلامی قرار گرفت. در این جلسه نمایندگان درباره ضرورت و نحوه رسیدگی به این لایحه اظهارنظر کردند و بر رسیدگی سریعتر آن تاکید داشتند. با توجه به اینکه این لایحه، ۷۰ ماده دارد و پیشنهاد‌های زیادی برای مواد آن ثبت شده است، پیشنهاد شد که این لایحه به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود و برمبنای همین اصل اجرای قانون هم از لحاظ زمانی محدود و آزمایشی باشد.

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون گذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیونهای داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید بصورت آزمایشی اجراء می‌شود و تصویب نهائی آنها با مجلس خواهد بود.

گفتنی است که امروز نیز برخی از حامیان حجاب رسمی مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=17296

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.