• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
6
روزنامه العرب گزارش داد؛

جزئیات دور پنجم گفتگو‌های تهران و ریاض/ توافق در راه است؟

  • کد خبر : 8230
  • 04 اردیبهشت 1401 - 13:26
جزئیات دور پنجم گفتگو‌های تهران و ریاض/ توافق در راه است؟
روزنامه العرب در تحلیلی درباره دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان نوشت: ریاض با توجه به منافع خود و با توجه به تحولات کنونی منطقه، به ویژه تغییر موضع آمریکا در دوره دولت بایدن نسبت به ایران، رویکرد محتاطانه‌ای را در موضع خود در مورد گفتگو با تهران در پیش گرفته است

به گزارش انطباق ،ایران و عربستان سعودی پس از توقف چند ماهه مذاکرات دو جانبه، بار دیگر این نشست‌ها را در بغداد از سر گرفتند.

روزنامه العرب در گزارشی به جزئیات برگزاری دور جدید این گفتگو‌ها پرداخت و نوشت: دور جدید گفتگو‌ها میان ایران و عربستان سعودی در حالی برگزار شد که به گفته ناظران غیرقابل درک است؛ چراکه هنوز تنش میان دو کشور به دلیل حملات انصارالله علیه تاسیسات نفتی سعودی ادامه دارد و به نظر می‌رسد دلیل برگزاری نشست‌های دوجانبه ایران و عربستان گفتگو برای گفتگو است.

یک مقام دولتی عراق روز گذشته شنبه از برگزاری دور جدید گفتگو‌های ایران و عربستان در هفته گذشته در راستای تلاش‌ها برای بهبود روابط قطع شده میان ایران و عربستان خبر داد.

این رسانه مدعی شد که به گفته ناظران، عربستان انتظار هیچ نتیجه‌ای از گفتگو با ایران ندارد، اما در‌های گفتگو را با خود باز نگه می‌دارد تا از مصادره به مطلوب این گفتگو‌ها از سوی ایران جلوگیری کند. به ویژه با توجه به درخواست‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از تهران مبنی بر اینکه حفظ آرامش با مخالفان منطقه‌ای را شرط احیای توافق هسته‌ای دانسته است.

نویسنده این گزارش با استناد به اظهارات ناظران نوشت: ریاض با توجه به منافع خود و با توجه به تحولات کنونی منطقه، به ویژه تغییر موضع آمریکا در دوره دولت بایدن نسبت به ایران، رویکرد محتاطانه‌ای را در موضع خود در مورد گفتگو با تهران در پیش گرفته است. به خصوص که تغییر مواضع آمریکا در دوران جو بایدن نسبت به ایران شاهد درجاتی از تساهل در مقایسه با موضعی که در دولت سلف او، دونالد ترامپ نسبت به ایران وجود داشت و راه فشار حداکثری را بر تهران در پیش گرفته بود، است.

قطع روابط میان دو قدرت پرنفوذ منطقه خلیج فارس از اوایل سال ۲۰۱۶ صورت گرفت؛ دو کشور که در بسیاری از پرونده‌های منطقه‌ای در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند، سال گذشته چهار دور مذاکرات دوجانبه با هدف بهبود روابط به میزبانی عراق و میانجی‌گری مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور برگزار کردند.

یک مقام دولتی عراق به خبرگزاری فرانسه در این باره بدون ارائه جزئیات بیشتری گفته که دور جدید گفتگو‌ها میان ایران و عربستان پنجشنبه گذشته در بغداد برگزار شده است.

از سوی دیگر، سایت نورنیوز در ایران از برگزاری دور جدید گفتگو‌ها میان ایران و عربستان سعودی با حضور مقامات ارشد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی خبر داد.

نورنیوز همچنین نوشت که این دیدار در جو مثبتی برگزار شد که امیدواری‌ها برای حرکت دو کشور در مسیر از سرگیری روابط را افزایش داده است و با توجه به شکل‌گیری فضای مفاهمه و گفتگو‌های سازنده میان نمایندگان دو کشور، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک زمینه برگزاری جلسه مشترک میان وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی فراهم شود.

آخرین دیدار میان ایران و عربستان در سپتامبر سال ۲۰۲۱ برگزار شد و انتظار می‌رفت که جلسه پنجم در ماه مارس گذشته برگزار شود، اما به دلیل خودداری عربستان از ادامه گفتگو‌ها در سایه ادامه تنش‌ها با انصارالله و همچنین تصمیم ایران به تعلیق مشارکت در این گفتگو‌ها به دلیل اعدام ده‌ها نفر از جمله تعدادی از شیعیان از سوی عربستان، متوقف شد.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ روابطش را پس از حمله معترضان به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه سعودی به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد قطع کرد.

اولین دور از نشست‌های گفتگو میان دو کشور با میانجی‌گری مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق که روابط خوبی با تهران و ریاض دارد، در آوریل سال ۲۰۲۱ برگزار شد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=8230

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.