• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1
در اولین نشست تخصصی دیپلماسی شهری بندر کیاشهر مطرح شد؛

توسعه و حیات کیاشهر به سه عنصر دریا، سفید رود و تالاب ملی پارک بوجاق گره خورده است + تصاویر

  • کد خبر : 15117
  • 09 اردیبهشت 1402 - 11:50
توسعه و حیات کیاشهر به سه عنصر دریا، سفید رود و تالاب ملی پارک بوجاق گره خورده است + تصاویر
مدیریت شهری بندر کیاشهر می‌تواند با اتکا به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مناسب ناشی از بستر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خود در راستای گسترش و توسعه پایدار در سطوح بومی، ملی و بین المللی، برای توسعه ارتباطات و دیپلماسی شهری در ابعاد مختلف اقدامات مهمی را انجام دهد.

به گزارش انطباق نقل از واحد خبر روابط عمومی شهرداری بندر کیاشهر؛ اولین نشست تخصصی دیپلماسی شهری بندر کیاشهر با حضور اساتید دانشگاه، نخبگان و جمعی از مسئولین و مدیران شهری روز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی، در ابتدای این نشست با اشاره به پژوهش‌های دانشگاهی درباره بندرکیاشهر گفت: از سال ۱۳۷۴ تحقیقات و پژوهش درباره بندرکیاشهر آغاز شده و طبق آمار تاکنون ۸۶ پایان‌نامه و ۲۹ مقاله دکترا در این زمینه منتشر شده است.

محمود رنجبر، با اشاره به انتشار مقالات ارزشمند استادان، دانشجویان و پژوهشگران در زمینه‌های مختلف اظهار کرد: دانشگاه آزاد گیلان تاکنون ۱۶ مقاله، دانشگاه گیلان ۴۵، دانشگاه پیام نور ۵، دانشگاه تربیت مدرس ۶، دانشگاه شهید بهشتی ۷، دانشگاه مازندران ۲ و دانشگاه بوعلی نیز ۲ مقاله تا به امروز درباره بندرکیاشهر منتشر کردند.

رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی، ضمن تشریح ارزیابی انتشار نتایج تحقیقات حاصل از پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در موضوعات مختلف شهری گفت: درباره زبان بومی و مسائل فرهنگی بندرکیاشهر تاکنون مقاله‌ای منتشر نشده و امیدوارم این نشست سرآغازی برای تداوم فعالیت‌های علمی و تخصصی باشد.

در ادامه این نشست «مرتضی عاطفی» شهردار بندر کیاشهر، با اشاره به اینکه بندرکیاشهر دارای پتانسیل‌های بی‌نظیری در حوزه گردشگری است، تصریح کرد:یکی از ابزارهای دیپلماسی شهری، ایجاد پیوند «خواهرخواندگی» شهری است و در این راستا شهرها برای ارتقاء جایگاه خود در سطوح ملی و بین‌المللی و کسب منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای شهرهای خود از «دیپلماسی شهری» استفاده می‌کنند.

وی در ادامه به رونمایی از پروژه هویت دیداری بندر کیاشهر اشاره کرد و گفت: با بهره‌گیری از اسناد تاریخی و کتب قدیمی نگاشته شده در مورد گیلان و بندر کیاشهر مدیریت شهری تصمیم گرفت تا با مشارکت نخبگان و جامعه دانشگاهی گامی راهبردی در حوزه مردمی‌سازی برندینگ و تعریف فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری بردارد، تا بندر کیاشهر را در سطح ملی و فراملی معرفی کند.

همچنین روشن بابایی همتی، در ادامه این نشست با بیان ضرورت تقویت دیپلماسی شهری، عنوان کرد: امروزه شهرها فارغ از هر گونه محدودیتی می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با بیان اینکه دیپلماسی شهری مسیری برای جهانی شدن است افزود: یک بخش از دیپلماسی شهری؛ به هنر روابط عمومی وابسته است.

وی افزود: شهردارها و شوراهای شهر به عنوان نمایندۀ مستقیم افکار عمومی‌ و جامعه محلی، در بهبود روابط مردم با یکدیگر نقش برجسته‌ای دارند. لذا در این ارتباط، یک دیپلماسی شهری موفق می‌تواند با تبلیغ گسترده و مدرن بر روی ظرفیت‌های اقتصادی شهر و البته ایجاد فضایی امن برای سرمایه‌گذاران، آنان را ترغیب به سرمایه‌گذاری کند و نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی شهر ایفا کند.

روشن بابایی، در ادامه بیان کرد: مدیریت شهری بندر کیاشهر می‌تواند با اتکا به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مناسب ناشی از بستر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خود در راستای گسترش و توسعه پایدار در سطوح بومی، ملی و بین المللی، برای توسعه ارتباطات و دیپلماسی شهری در ابعاد مختلف اقدامات مهمی را انجام دهد.

رئیس انجمن مدیریت کسب و کار ایران شعبه گیلان، در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به برندسازی تاریخ خاویار کیاشهر و سرمایه‌گذاری با ایجاد بندر صیادی و گردشگری در این شهر افزود: این شهر بندری می‌تواند به عنوان پایلوت مرکز بوم گردی در گیلان معرفی شود. همچنین با قانون جدید یونسکو که شهرهای بالای ده هزار نفر می‌توانند در آن شرکت کنند این شهر پتانسیل این را دارد که در حوزه شهر خلاق نیز ورود کند.

روشن بابایی همتی، ضمن تشریح فاکتورهای مهم توسعه گردشگری خلاق به مبحث «گاسترو دیپلماسی» اشاره کرد و گفت: از آن جایی که قدم برداشتن در هر راهی مستلزم تبیین و توصیف آن موضوع است؛ میراث فرهنگی یک کشور می‌تواند از طریق غذا نیز تعریف شود.

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای گردشگری «خاطره سازی» است، افزود: سفر و‌ گردشگری با خاطره و خاطره‌سازی همراه است و پتانسیل‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی بندر کیاشهر نقش کلیدی در این زمینه دارند.

محمد دهدار عضو هیئت علمی دانشگاه لاهیجان، نیز در این نشست با اشاره به نقش آمایش سرزمین در زمینه توسعه بندرکیاشهر گفت: بر طبق این طرح هر شهر بنا با توجه به قرارگیری در موقعیت جغرافیایی خاص و ویژگی‌های متفاوتی که در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و طبیعی دارد، توان بالقوه‌ای به هر شهر بخشیده و برای پیاده کردن این ظرفیت‌ها باید برنامه‌ریزی هماهنگی در نظر گرفته شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه لاهیجان، در همین راستا به چهار فاکتور مهم کشاورزی، صنعت، خدمات و بازرگانی اشاره کرد و گفت: بندرکیاشهر هیچ وقت یک قطب صنعتی و بازرگانی قوی نبوده اما در دو بخش کشاورزی و خدمات نقش بسیار پررنگی داشته است.

وی با بیان اینکه کیاشهر یادگار سفیدرود است اظهار کرد: توسعه و حیات کیاشهر به سه عنصر دریا، سفید رود و تالاب ملی پارک بوجاق گره خورده است.

دهدار، در ادامه با بیان اینکه قسمت اعظم زمین‌ها در گیلان توسط سفیدرود آبیاری می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه از سفیدرود جز برای صید ماهی و استفاده برای کشاورزی بهره‌برداری دیگری نشده است.

وی با بیان اینکه پل چوبی و پارک ملی بوجاق دو نماد مهم در بندر کیاشهر هستند، اذعان داشت: دریا و تلاقی آن با پارک ملی بوجاق فرصت بسیار مناسبی برای جذب گردشگر است. اما قبل از اینکه چشم انداز توسعه کیاشهر را ترسیم کنیم باید بدانیم که پارک ملی بوجاق یک زیستگاه وحشی ناپایدار است. به همین روی منطقی است که قبل از هر گونه برنامه‌ریزی شهری ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی شهر و برای بلندمدت شناسایی و ارزیابی کرده و همگام با طبیعت برای توسعه شهر گام برداریم.

در ادامه این نشست حجت الله ایوبی، رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران که سخنران مجازی این نشست بود، ضمن قدردانی از ابتکار عمل شهردار کیاشهر برای برگزاری نشست‌های تخصصی دیپلماسی شهری گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم باید از روستاها و شهرها این برنامه را آغاز کنیم، زیرا امروزه توسعه پایدار فقط از کلانشهرها آغاز نمی شود.

رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران گفت: برای توسعه پایدار شهری، باید یک شهر را از تمامی جوانب مورد بررسی قرار داد. زیرا این امر در نهایت منجر به رشد مثبت یک شهر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شود.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های قرن بیست و یکم شکل گیری روابط عقلانی معطوف به هدف است، افزود: در جهان امروز شهرسازی از عقلانیت ابزاری به عقلانیت ارتباطی گذر کرده است. بدین ترتیب که به موازات تحول در پایه‌های معرفتی شهرسازی، هرچه از عقلانیت ابزاری به سوی عقلانیت ارتباطی پیش رفتیم، شاهد وقوع تحولات مثبت در حیطه‌های مختلف بودیم.

حجت الله ایوبی، در ادامه خاطر نشان کرد: امروز راه جهانی‌شدن و ملی‌شدن شناسایی وجه تمایز یک شهر با دیگر شهرهاست. بندر کیاشهر یک شهر تاریخی است که با داشتن دریا، جنگل و پتانسیل‌های طبیعی متعدد دارای فرصت‌های زیادی برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. لذا با استفاده از مشاوران فرهنگی متخصص می‌توان به پیشرفت این شهر کمک کرد.

در ادامه این نشست سید محمد علی ثابت قدم شهردار اسبق شهر رشت با بیان این سوال که فاصله بین تئوری و اجرا کجاست صحبت‌های خود را آغاز کرد و گفت: ما در حوزه تئوری در بخش‌های مختلف گردشگری، جامعه شناسی و توسعه پایدار شهری و… همواره مانیفست و طرح‌های کاملاً مشخص و بی نقصی ارائه می کنیم. اما در حال حاضر مشکلات و موانع موجود اقتضا می‌کند تا در چارچوب هدف‌گذاری فاصله تئوری و اجرای برنامه ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد فرهنگی در مدیریت شهری گفت: مدیریت شهری ابزاری است که به وسیله آن می‌توان توسعه مشارکتی پایدار را به وجود آورد‌ که بخشی از آن توسعه فرهنگی پایدار، یعنی تقویت، گسترش و تداوم زندگی فرهنگی در چارچوب توسعه شهری است. پس مدیران شهری علاوه بر رسالتی که در خصوص توسعه پایدار شهر به عهده دارند، باید این نکته را مدنظر داشته باشند، که ارائه خدمات شهری، بدون بهره گیری از زمینه فرهنگی مناسب میسر نخواهد شد.

شهردار اسبق رشت، با تاکید بر حل مسئله پسماند در شهرها گفت: جامعه محلی باید در کوتاه‌مدت نیازهایش مرتفع شود؛ زیرا شهری موفق است که ابعاد اجتماعی و مشارکت شهروندی را ارتقاء دهد. به همین لحاظ پایداری شهری در گرو تأمین رفاه نسبی، مشارکت شهروندان و افزایش آگاهی اجتماعی برای همه جامعه است. در واقع پایداری، مستلزم رعایت عدالت اجتماعی و توجه متوازن به وجوه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حیات جامعه است؛ به‌گونه‌ای که نیروی انسانی را به فراگرد توسعه به داشتن شهری مطلوب امیدوار سازد

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=15117

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.