• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
49
بهترین شهرها برای سکونت کدام‌اند؟

تهران در میان ۱۰ شهر آخر در زیست پذیری

  • کد خبر : 13029
  • 13 دی 1401 - 11:13
تهران در میان ۱۰ شهر آخر در زیست پذیری
با قرنطینه‌ها و قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی که بر همه شاخص‌های رتبه‌بندی زیست پذیری جهانی واحد اطلاعات اکونومیست تأثیر می‌گذارد، بیماری همه‌گیر کرونا در دو سال گذشته تا حد زیادی بر این گزارش سایه افکنده است.

به گزارش انطباق ،شاخص زیست پذیری شهرهای جهان با ملاک‌هایی از جمله ثبات، محیط زیست و بهداشت و درمان مشخص می‌شود. امسال شهر وین رتبه اول را در زیست پذیری از آن خود کرد.به گزارش تجارت‌نیوز، شهر وین برای سومین بار در پنج سال گذشته، رتبه اول را در شاخص زیست پذیری جهانی ۲۰۲۲ به خود اختصاص داد. در گزارش سالانه منتشر شده توسط واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) پایتخت اتریش اولین شهر زیست پذیر جهان شد.

طبق گزارش یورونیوز از ۱۰ شهر برتر زیست پذیر جهان، شهرهای اروپای غربی نیمی از شهرهای این لیست را تشکیل می‌دهند. کپنهاگ پس از وین در رده دوم قرار گرفته و زوریخ با کلگری در کانادا مقام سوم را به خود اختصاص داد.در رتبه ششم ژنو قرار دارد و فرانکفورت پس از آن رتبه هفتم را از آن خود کرده است. آمستردام نیز شهر زیست پذیر شماره نه جهان است. شهرهای غیر اروپایی این لیست، ونکوور کاندا، در رتبه پنجم، تورنتو کانادا در رتبه هشتم شهر و در رتبه دهم شهر ملبورن استرالیا قرار گرفته است.این گزارش می‌گوید شهرهایی با وسعت متوسط در ثروتمندترین کشورها در این نظرسنجی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند. اما جدا از بحث ثروتمند بودن، امسال، ۱۰ شهر برتر آن‌هایی هستند که با محدودیت‌های کرونایی کمتر توانسته‌اند به حالت عادی پیش از کرونا بازگردند.

با قرنطینه‌ها و قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی که بر همه شاخص‌های رتبه‌بندی زیست پذیری جهانی واحد اطلاعات اکونومیست تأثیر می‌گذارد، بیماری همه‌گیر کرونا در دو سال گذشته تا حد زیادی بر این گزارش سایه افکنده است.
اما بر اساس داده‌های گردآوری شده در این گزارش، در سال ۲۰۲۲، جهان بالاخره در حال بازگشت به حالت عادی قرار گرفت.به لطف روند تکامل مثبت مداوم این بیماری، میانگین امتیاز زیست پذیری جهانی نیز از سال گذشته از ۶۹٫۱ به ۷۳٫۶ بهبود یافته است. این رقم بسیار نزدیک به سطوح قبل از همه‌گیری یعنی امتیاز ۷۵٫۹ است.

شهرهایی که قبل از همه‌گیری در جایگاه‌های اول این رتبه‌بندی بودند نیز جایگاه واقعی خود را به دست آورده‌اند.
وین که در رتبه بندی سال ۲۰۲۱ تا رده دوازدهم نزول کرد، به جایگاه اول بازگشت، جایگاهی که زمانی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ داشت.

ملاک‌های تشخیص زیست پذیری شهرها کدام‌اند؟
مفهوم زیست پذیری ارزیابی می‌کند که کدام شهرها در سراسر جهان بهترین شرایط زندگی را ارائه می‌دهند. این گزارش چالش‌هایی را که ممکن است برای یک فرد در هر مکان معینی ارائه شود به کمیت تبدیل می‌کند و سپس نتایج را بین مکان‌های مختلف مقایسه می‌کند.بر اساس بیش از ۳۰ عامل در پنج دسته کلی به هر شهر یک امتیاز مشخص برای آسایش نسبی آن داده شده است. این ۵ دسته‌بندی شامل: ثبات، بهداشت و درمان، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت هستند.

به عنوان مثال، وین در شاخص نهایی خود امتیاز تقریبا کامل را با امتیاز ۹۹٫۱ (از ۱۰۰) کسب کرد. یعنی امتیاز ۱۰۰ در ثبات، ۱۰۰ در مراقبت‌های بهداشتی، ۹۶٫۳ در فرهنگ و محیط زیست، ۱۰۰ در آموزش و ۱۰۰ در زیرساخت.
در انتهای فهرست، دمشق در سوریه با رتبه ۱۷۲، لاگوس در نیجریه با رتبه ۱۷۱ و طرابلس در لیبی با رتبه ۱۷۰ همچنان عقب هستند. تهران در میان شهرهایی که در این گزارش ارزیابی شده‌اند رتبه ۱۶۳ و جزو ۱۰ شهر آخر در میان شهرهای زیست پذیر جهان قرار دارد.

تهران در میان ۱۰ شهر آخر در زیست پذیری
این گزارش امتیازات مربوط به این شهرها را به ناآرامی اجتماعی، تروریسم و درگیری در هر یک از این کشورها نسبت می‌دهد. EIU هشدار داد که اگرچه بیماری کرونا در حال از بین رفتن است، اما با حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری، تهدید جدیدی برای زیست پذیری جهانی ظاهر شد.در گزارش سال ۲۰۲۲ هیچ امتیازی برای کیف پایتخت اوکراین وجود ندارد زیرا خبرنگار EIU مجبور شد این نظرسنجی را هنگام شروع جنگ رها کند. مسکو و سن پترزبورگ به ۱۵ و ۱۳ پله در رده‌بندی سقوط کردند. سایر شهرهای متاثر از جنگ، مانند بوداپست و ورشو، شاهد کاهش امتیاز در ثبات خود بودند

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=13029

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.