• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
4
افراطیون اسرائیلی جنگ میان ایران و آمریکا را می خواهند

تنش میان ایران ـ امریکا؛ نزدیک به نقطه جوش

  • کد خبر : 19062
  • 07 آبان 1402 - 11:45
تنش میان ایران ـ امریکا؛ نزدیک به نقطه جوش
بعد از حمله حماس، اولین کشوری که غافلگیر شد ایران بود. نوع رفتار در حمله حماس هم بسیار متفاوت بود و کاملا متفاوت با رفتاری بود که ایران در تحولات منطقه دارد. در سوی دیگر آمریکا با یک بازیگری به نام اسرائیل مواجه شده که دلایل مختلفی برای تشدید جنگ دارد که از اهداف شخصی نتانیاهو نشئت می‌گیرد
انطباق : سایت روز نو نوشت ؛فلاحت پیشه می‌گوید هیچ‌گاه در تاریخ به این اندازه ایران و آمریکا به یک جنگ و درگیری نظامی نزدیک نبوده‌اند. وی در گفت و گو با «همدلی» از نشانه‌هایی سخن می‌گوید که تحلیل‌ها را به سوی یک درگیری هدایت می‌کند: «یکی از روش‌های مهم در بررسی روابط سیاسی و بین‌الملل، روش تاریخی است. در این روش اگر شما رویدادها را کنار هم بچینید ممکن است به یک برآیند از تحولات متفاوت برسید. دو تحول در دنیای سیاست به عنوان تحولات مادر مورد توجه است؛ یکی جنگ است و دیگری دیپلماسی. معتقدم هیچ‌گاه در منطقه ما تا این اندازه دیپلماسی ضعیف نشده بود و در روابط مرتبط با ایران و آمریکا تا این حد به جنگ نزدیک نشدیم. گاهی اتفاق افتاد که چالش‌های جنگی میان دو طرف شکل گرفت؛ مانند آنچه که در زمان ترور شهید سلیمانی و حمله به عین‌الاسد شکل گرفته بود، حتی زمانی که آمریکا در روزهای آخر جنگ به کمک عراق آمد. در این مقاطع هم مسئله یک درگیری مطرح بود اما در حال حاضر اوضاع به‌گونه‌ای است که دریافت‌ها بسیار متفاوت است. اما باید این‌طور تصور کرد که این بار مقدمات جنگی فراهم شده است که نه منافع ایران را تامین می‌کند و نه منافع آمریکا.

نقش عامل غافلگیری
وی در پاسخ به اینکه چرا دو طرف پا به این چالش بزرگ و دامنه‌دار گذاشته‌اند، عامل غافلگیری را برجسته می‌کند: « تمام تحولات رخ داده نیز دو طرف را غافلگیر کرده. بعد از حمله حماس، اولین کشوری که غافلگیر شد ایران بود. نوع رفتار در حمله حماس هم بسیار متفاوت بود و کاملا متفاوت با رفتاری بود که ایران در تحولات منطقه دارد. در سوی دیگر آمریکا با یک بازیگری به نام اسرائیل مواجه شده که دلایل مختلفی برای تشدید جنگ دارد که از اهداف شخصی نتانیاهو نشئت می‌گیرد.»
آنچه اسرائیلی‌ها ذر پی آن هستند
فلاحت‌پیشه معتقد است که یک جریان افراطی در اسرائیل از این اتفاقات کاملا به نفع خود استفاده می‌کند. این کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجی می‌افزاید: «اسرائیلی‌ها از این موضوع می‌خواهند استفاده کنند تا یک پایان بندی دلخواه بر مسیر «دو دولتی» در سرزمین‌های اشغالی بنویسند و به‌گونه‌ای از این موضوع به عنوان آرماگدون و شرایط آخرزمانی یاد می‌کنند.چالش داخل هم یک چالش آخرزمانی است. چالش‌هایی که در داخل اسرائیل باعث شد تا زمان حمله حماس هر روز تظاهرات صدها هزار نفری علیه نتانیاهو شکل بگیرد ناشی از درگیری سکولارها و مذهبیون افراطی بود، بنیادگرایانی که خودشان را صاحب رسالت می‌دانند و نتانیاهو را فرمانده آخرزمانی خود تصور می‌کنند.
کنون افراطیون یک عامل خارجی پیدا کرده‌اند که قدرت بلامنازع خود را اعلام و توجیه کنند. بنیادگراهای صهیونیستی و یهودی معتقدند که چالش‌های بزرگ و رسالت بزرگی که اسرائیل دارد نیازمند یک قدرت بلامنازع در دولت است. جریان نتانیاهو و جریان افراطی و بنیادگرای صهیونیستی که همان جریان «حریدی» است آخرزمان را فقط در جنگ نمی‌بیند، بلکه در طول چند سال اخیر حدود ۱۶ کلیسا را هم به آتش می‌کشد.» فلاحت پیشه بر این باور است که در این شرایط آمریکا می‌ماند با ارتباط و توافقنامه‌های امنیتی و اطلاعاتی که با اسرائیل دارد و به طور طبیعی این توافقات پای آمریکا را به جنگ خواهد کشاند.
واقعه‌ای بزرگتر از تصور سیاستمداران
با این حال سوی دیگر ماجرا مسلمانانی هستند که در معرض یک خیزش برای اعتراض و مقابله قرار دارند. اتفاقات هفته‌های گذشته و هشدارهایی که از سوی مسلمانان و گروه‌های مقاومت در جغرافیای وسیع منطقه به آمریکا و اسرائیل داده می‌شود بیانگر احتمال وقوع درگیری‌های بزرگتر و دامنه‌دارتری است؛ شاید بیش از آنچه که در تصور سیاستمداران وجود دارد. وی در این باره می‌گوید:« در حال حاضر انرژی وسیعی از دنیای اسلام آزاد شده که تبدیل شدن تنش‌های منطقه‌ای به یک جنگ عقیدتی در منطقه را بسیار محتمل می‌نماید. اسرائیل اگر به نسل کشی خود ادامه دهد و بر تعداد کشته‌ها افزوده شود، جنگ قطعی خواهد شد و ورود اسرائیل به غزه موجب ورود جریان‌های دیگر همچون حزب‌الله خواهد شد. اسرائیل هم به دنبال یک دومینوی آخرزمانی است و بعد از غزه به سراغ لبنان و حزب‌الله خواهد رفت. حزب الله هم احتمالا به این نتیجه رسیده که اگر حالا وارد جنگ نشود ممکن است در آینده با یک جنگ تحمیلی و انفعالی مواجه شود. در این صورت به طور طبیعی جریان‌های دیگر مقاومت و ایران به سمت جنگ کشیده می‌شوند.
فلاحت پیشه می‌گوید: وقتی به حجم تجهیزات ارسالی آمریکا به منطقه نگاه کنید، نشان می‌دهد بعد از جنگ ۱۹۹۰ عراق این اولین باری است که این حجم از تسلیحات وتجهیزات وارد منطقه شده و نوک پیکان به سمت آمریکاست و تنش‌ها به سوی درگیری‌های منتهی به تلفات خواهد رفت. در این وضعیت درگیری آمریکا با نیروهای مختلف حتمی است. اسرائیل حتما استقبال می‌کند که این درگیری‌ها به مراکز نظامی، هسته‌ای و پالایشگاه‌های ایران کشیده شود.»
راهکار را در میز قرمز باید یافت
فلاحت پیشه راهکار برون رفت ایران و آمریکا از تله جنگ را فعال‌سازی میز قرمز مسقط می‌داند واین‌گونه بیان می‌کند: « ایران و آمریکا برای اینکه در دام جریان «حریدی» و نیروهای خودسر منطقه نیفتند باید این میز قرمز را فعال کنند. من در هفته‌های گذشته هم گفتم که نحوه مواجهه نیروها و موشک‌پرانی‌ها قبل ازحضور جدی آمریکایی‌ها نشان می‌دهد این برخی نیروها یا خودسر و یا تحت نفوذ موساد هستند. چون اسرائیلی‌ها به شدت به دنبال فراگیر کردن جنگ هستند.»
وی درباره نقش ایران و نحوه مواجهه ما با مسائل معتقد است: « ایران و آمریکا باید به سوی کنترل و مدیریت شرایط حرکت کنند و نگذارند کنترل اوضاع از دست آنها خارج شود.اسرائیلی‌ها روی آمریکا حساب باز کرده‌اند و معتقدند اگر آنها تحت عمل انجام شده قرار بگیرند حتما مداخله می‌کنند. اماایران از این امکان برخوردار است سیل مردمی واکنش‌های مردمی را به سمت اسرائیل بکشاند و راه را باز کند تا هلال شیعی خود را به مرز اسرائیل برساند.در این صورت شما شاهد کشتار جدی اسرائیلی‌ها و حامیان غربی آنها خواهید بود و ممکن است خیلی از بی‌گناهان کشته شوند. این همان موضوعی است که نتانیاهو به آن فکر نکرده و هر لحظه می‌ـواند به وقوع برسد.»
نیروی جدیدی به سوریه، عراق و منطقه اعزام نکرده‌ایم
در این‌حال «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان درباره اعزام نیرو به منطقه تصریح کرد: ما نیروی جدیدی به سوریه، عراق و منطقه اعزام نکرده‌ایم، اما در خصوص تحولات منطقه هم صرفا تماشاگر و ناظر نبوده‌ایم. هر زمان که لازم بدانیم متناسب با مسائل و امنیت ملی کشورمان و متناسب به شرایط منطقه در زمان و مکان لازم تصمیم می‌گیریم.
وزیر امور خارجه در سفر اخیر خود به نیویورک به منظور شرکت در نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص تحولات فلسطین در مصاحبه با “بلومبرگ” درباره باز شدن جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی گفت: اگر اسرائیلی‌ها جنگ را متوقف نکنند و به کشتار و جنایات خود ادامه دهند باز شدن جبهه‌های جدید قابل اجتناب است و آن موقع اسرائیل در شرایط جدیدی قرار می‌گیرد که قطعا از اقدامات خودش پشیمان خواهد شد.
وی همچنین درباره نقش آمریکا در جنایات رژیم اسرائیل تصریح کرد: بر اساس اطلاعات ما مدیریت این جنگ در اختیار آمریکا است و آمریکا وارد یک جنگ نیابتی شده است و اسرائیل به نیابت از آمریکا این جنگ را انجام می‌دهد. اگر آمریکا بخواهد این رفتار را ادامه دهد، توسعه و باز شدن جبهه‌های جنگ امری اجتناب ناپذیر است.
وزیر امور خارجه همچنین درباره عملکرد نیروهای مقاومت در منطقه گفت: کشورهای منطقه نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستورالعملی به آنان می‌دهیم. طرف آمریکایی مدعی است که این گروه‌ها مرتبط با ایران هستند. این گروه‌ها راسا خودشان تصمیم می‌گیرند و خودشان اقدام می‌کنند.
امیرعبداللهیان علاوه بر این در پاسخ به این سوال که آیا ایران در سوریه حضور دارد، گفت: تا زمانی که برای مبارزه با تروریسم، دولت سوریه از ایران درخواست کمک کند، ما در چارچوب موافقتنامه همکاری‌های مشترک بین دو کشور عمل خواهیم کرد. در دوره مبارزه با داعش سوریه از ما درخواست کرد و ما عمل کردیم.
وی همچنین درباره اعزام نیرو به منطقه تصریح کرد: ما نیروی جدیدی به سوریه، عراق و منطقه اعزام نکرده‌ایم، اما در خصوص تحولات منطقه هم صرفا تماشاگر و ناظر نبوده‌ایم. هر زمان که لازم بدانیم متناسب با مسائل و امنیت ملی کشورمان و متناسب به شرایط منطقه در زمان و مکان لازم تصمیم می‌گیریم.
یک عملیات بیت‌المقدس ایران کافی است تا اسرائیل بشکند
در این حال سرلشکر «سلامی» فرمانده سپاه گفته است؛ فقط یک عملیات بیت‌المقدس ما کافی است تا اسرائیل را بشکند. هر روز یک مقام اروپایی به آنجا می‌رود تا به آن‌ها تنفس مصنوعی بدهد.
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در کنگره ملی شش‌هزار و ۵۵۵ شهید لرستان سخن می‌گفت، افزود: دشمنان اسلام نمی‌توانند درخشش نور خداوند را ببینند؛ ۴۵ سال گذشته تاریخ ایران نشانگر این موضوع است. دشمنان امروز به‌دنبال این هستند تا مردم از دین خود دست بردارند.
فرمانده‌کل سپاه پاسداران با تصریح به اینکه جنگ غزه تقابل جهانی بین اسلام و کفر است، گفت: ضربتی که دشمن در طوفان خورد، استثنایی، غیرمنتظره، غافلگیرکننده و قدرتمند بود؛ عکس‌العمل‌های دیوانه‌وار اسرائیل و حامیانشان نشان می‌دهد دیگر تعادل ذهنی ندارند و سرگردان شده‌اند و دستپاچه شده‌اند.
وی با بیان اینکه آمریکا در ۴ دهه گذشته خنجرهای زهرآگین را در قلب امت اسلام فرو برده‌اند، گفت: وجود قوم صهیونیست در قلب امت اسلام چه‌معنایی دارد؟ آن‌ها به‌دنبال ناامن کردن مناطق اسلامی هستند و تا زمانی که آن‌ها باشند جز شرارت و ناامنی نخواهیم دید، در جای دیگری تکفیر را پرورش دادند تا جهان اسلام را بحرانی کنند.
سرلشکر سلامی با تأکید به اینکه “عرصه را بر دشمنان تنگ کرده‌ایم”، گفت: چرا امروز این‌ها غوغا می‌کنند؟ اسرائیلی‌ها آرام می‌خوابیدند، چون تصور می‌کردند دستگاه اطلاعاتی و ارتش مجهز با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها از آن‌ها مراقبت می‌کند؛ اما طوفان الاقصی همه چیز را فرو ریخت و بیش از مساحت غزه را از اسرائیلی‌ها پس گرفتند.فرمانده‌کل سپاه پاسداران گفت: فقط یک عملیات بیت‌المقدس ما کافی است تا اسرائیل را بشکند. امروز اسرائیل سرزمین ناآرامی‌هاست و سرزمین کابو‌س‌های سخت است، هر روز یک مقام اروپایی به آنجا می‌رود تا به آن‌ها تنفس مصنوعی بدهد و فکر می‌کنند آن شکست سنگین را جبران کنند.
وی با ابراز اینکه “در تمام عملیات‌های زمینی تا کنون اسرائیلی‌ها شکست خورده‌اند”، گفت: آن‌ها توانایی جنگ با حماس را ندارند، زمین نقطه قوت حماس است و اگر زمینی جنگ کنند بلعیده خواهند شد و غزه مدفن آن‌ها خواهد شد.
خط و نشان برای آمریکا
در این حال به گزارش فارس، سخنگوی سپاه با بیان اینکه واشنگتن حامی اول رژیم صهیونیستی است و این کشور پل هوایی برای ارسال تجهیزات نظامی و بمب‌های وحشتناک به رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است، گفت: تمام پایگاه‌های آمریکایی و پروازهای آنها رصد می‌شود.
سردار «رمضان شریف» سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با شبکه المیادین تاکید کرد که اگر بمباران علیه غزه و حمایت‌های آمریکا و شهادت فلسطینی‌ها تداوم داشته باشد در آن صورت منطقه منفجر خواهد شد.
وی افزود: حامیان رژیم صهیونیستی مطمئن باشند برخی دست‌ها که توان رسیدن به این رژیم را ندارند، توان رسیدن به نیروهای آمریکایی که این جنگ را مدیریت می‌کند را دارند.سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه تمام حامیان رژیم صهیونیستی به ویژه واشنگتن باید درک کنند که تداوم کشتار مردم فلسطین، ناگهان منجر به لبریز شدن صبر مسلمانان می‌شود، تصریح کرد: واشنگتن حامی اول رژیم صهیونیستی است و این کشور پل هوایی برای ارسال تجهیزات نظامی و بمب‌های وحشتناک به رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.
وی افزود: تمام پایگاه‌های آمریکایی و پروازهای آن‌ها رصد می‌شود.
پیام مهم رزمایش ارتش
در این حال به گزارش مهر، معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نزاجا ‌گفت: معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل نزاجا در نخستین روز رزمایش جهت اجرای عملیات پدافند ساحلی پروژه زمین مسلح و دیواره آتش ۵ کیلومتری را بسترسازی کرد.
امیر سرتیپ دوم میسر ارجمندی، معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نزاجا در حاشیه رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش با اشاره به همکاری همه جانبه تمامی رسته‌ها برای نمایش هرچه بهتر این رزمایش، اظهارداشت: آماده کردن زمین رزمایش برای حرکت تجهیزات زرهی و فراز و فرود بالگردها از هفته‌ها قبل از این رزمایش شروع شد تا در مراحل اجرایی رزمایش مشکلی به وجود نیاید.
همچنین به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ «کیومرث حیدری»فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا که در منطقه عمومی رزمایش نصرآباد اصفهان برگزار شد، اظهارداشت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و هدایت‌های داهیانه‌ی فرمانده معظم کل قوا نیروی زمینی متحول شده و به یک نیروی متحرک هجومی و واکنش سریع تبدیل شده است.
فرمانده نزاجا افزود: نیروی زمینی همواره دست به ماشه آماده است تا در رکاب ولی امر مسلمین به هر تهدیدی، در هر نقطه‌ای و هر مقیاسی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ‌ دهد. رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش تمرینی برای پاسخ‌گویی به تهدیدات غافلگیرانه بوده و به همین منظور نیروی زمینی ارتش همواره آماده است تا طومار زندگی ننگین دشمنانی را که بخواهند به خاک این مرز و بوم نگاه چپ داشته باشند را در کسری از ثانیه در هم بپیچد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=19062

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.