• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
85
نیاز به اصلاحات ساختاری داریم

تشدید شکاف بین دستمزد و تورم

  • کد خبر : 11521
  • 17 مهر 1401 - 10:39
تشدید شکاف بین دستمزد و تورم

به گزارش انطباق ،یک کارشناس اقتصادی گفت: سیاست‌های اقتصادی هم در جهت بازتوزیع ثروت عمل نکرده و موجب زیاد و زیادتر شدن نابرابری‌ها شده و همین انباشت چالش‌های اقتصادی است که می‌تواند محرک اعتراضات را ایجاد کند.به گزارش ایلنا،وحید شقاقی‌شهری  درباره سهم مشکلات اقتصادی در اعتراضات و راهکارهای برون رفت از شرایط موجود اظهار داشت: […]

به گزارش انطباق ،یک کارشناس اقتصادی گفت: سیاست‌های اقتصادی هم در جهت بازتوزیع ثروت عمل نکرده و موجب زیاد و زیادتر شدن نابرابری‌ها شده و همین انباشت چالش‌های اقتصادی است که می‌تواند محرک اعتراضات را ایجاد کند.به گزارش ایلنا،وحید شقاقی‌شهری  درباره سهم مشکلات اقتصادی در اعتراضات و راهکارهای برون رفت از شرایط موجود اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم هر پدیده‌ای به ویژه پدیده‌های اجتماعی معمولا تک بعدی و تک وجهی نیستند و و وقتی ریشه‌‌های معضلات اجتماعی مانند اعتیاد، جرم و بزه، طلاق مورد بررسی قرار می‌گیرد به مسائل چندبعدی می‌رسیم و اساسا عوامل مختلفی در بروز پدیده و بحران‌های اجتماعی اثر‌گذار هستند.

وی ادامه داد: اعتراض هم به عنوان یک پدیده اجتماعی، ریشه و عوامل متعددی دارد و موضوعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، مباحث مرتبط با قانون‌گذاری و مسائل اقتصادی می‌توانند منشا اعتراضات باشند و در بررسی ریشه‌ای اعتراضات اخیر هم می‌بینیم که بخشی از جامعه دغدغه‌ها و نگرانی‌های اقتصادی داشتند و مساله پیش آمده جرقه‌ای برای بروز اعتراضات پیرامون مشکلات اقتصادی بوده که البته تفکیک سهم هر یک از عوامل گفته شده در بروز این پدیده اجتماعی کار بسیار سخت و دشواری است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حداقل یک دهه ضعف و چالش‌های اقتصادی که به تدریج تشدید پیدا کردند می‌تواند مبنای تحلیل اقتصادی این پدیده (اعتراضات) و سایر پدیده‌ها باشد، گفت: در این مدت شکاف طبقاتی در کشور افزایش یافت، امید تهیه مسکن برای مردم به ویژه جوانان بسیار کم رنگ‌تر شد، در یک دهه گذشته به دلیل رشد اقتصادی صفر و منفی شدن رشد سرمایه‌گذاری بخشی از جامعه بیکار شدند یا به دلیل نیمه فعال شدن بنگاه‌های تولیدی، نیروی کار در این بنگاه‌ها یا تعدیل شدند یا ساعت کاری آنها کاهش یافت و به عنوان نیروی پاره وقت محسوب شدند.

شقاقی‌شهری افزود: همچنین در دوره شیوع کرونا، کسب و کار بخشی از مردم در بیش از دو سال، تعطیل شد و کارگران هم خانه‌نشین شدند و یا در بنگاه‌هایی که فعال مانده بودند به کارگران نیمه وقت تبدیل شدند. میانگین افزایش نرخ تورم در طول ۴ سال گذشته بیش از ۴۰ درصد بوده در حالی که میانگین افزایش دستمزد در این مدت حدود ۲۰ درصد بوده است بنابراین شکاف بین دستمزد و تورم تشدید شد.

وی گفت: از سوی دیگر سیاست‌های اقتصادی هم در جهت بازتوزیع ثروت عمل نکرده و همین عوامل موجب زیاد و زیادتر شدن نابرابری‌ها شده و همین انباشت چالش‌های اقتصادی است که می‌تواند محرک اعتراضات را ایجاد کند.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه نباید با نگاه تک بعدی به مسائل نگریست، و عوامل بروز اعتراضات هم چند وجهی بوده‌اند، ادامه داد: می‌تواند این اتفاقات را از حیث اقتصادی، سیاسی، کارکرد نهادهای قانونی، و … تحلیل کرد و در مجموع تمام کارشناسان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی متفق‌القول می‌گویند که این اعتراضات عوامل چند بعدی و چند وجهی داشته و انباشت این مشکلات می‌تواند باعث نارضایتی شود.

شقاقی‌شهری با اشاره به راهکارهای عبور از وضعیت فعلی تاکید کرد: برای حل مساله، شرط اول پذیرش مساله است یعنی در ابتدا باید بپذیرند که مساله و مشکلی وجود دارد و شرط دوم فراهم کردن شرایطی برای گفت‌وگو در یک فضای آزادگونه است. اخیرا شاهد بودیم که چند تن از اساتید دانشگاه تهران به گفت‌وگو برای وضعیت فعلی کشور نشستند که تعدادی از رسانه‌ها به برخی از این اساتید حمله کردند.

وی با بیان اینکه در ابتدا باید پذیرفته شود که مساله‌ای وجود دارد، ادامه داد: این موضوع را می‌توان با یک فرد مبتلا به بیماری توصیف کرد؛ فردی که علائم بیماری را مشاهده می‌کند، اول باید بپذیرد که بیمار است تا به پزشک مراجعه کند و پس از آن است که می‌تواند وارد مرحله گفت‌وگو شود و مستلزم این گفت‌وگو برای شناسایی مساله و یافتن راه‌حل‌ها ایجاد فضا و شرایط آزاد برای گفت‌وگو است.

این کارشناس اقتصادی افزود: از درون این گفت‌وگوها ریشه و علل مشخص می‌شود که پس از آن می‌توان به مرحله درمان برسیم و رسیدن به مرحله درمان فرایند و پروتکل خاص به خود را دارد و بدون طی کردن هر یک از این مراحل امکان حل مساله وجود ندارد و پوشاندن مساله هم به معنای حل مساله نیست. شبیه به بیماری که برای پنهان کردن درد برای مدتی مُسکن مصرف می‌کند که این رفع درد لحظه‌ای با مصرف مُسکن به معنای درمان بیماری نیست و در آینده هم احتمالا این مُسکن‌ها جواب نمی‌دهند و اثرگذار نخواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه انجام شرط اول یعنی پذیرفتن مساله بسیاراهمیت دارد، اظهار داشت: موضوع این است که عده‌ای هنوز مساله را نمی‌پذیرند و به طور قطع در این شرایط نمی‌توان به مرحله گفت وگو رسید و اگر گفت‌وگویی شکل بگیرد به بگو مگو می‌کشد و ماهیت خود را از دست می‌دهد و تازمانی که مرحله گفت وگو مبتنی بر اندیشه و تفکر و کارشناسی شده طی نشود، مرحله درمان هم آغاز نمی‌شود.

شقاقی‌شهری گفت: شاید با طی این مراحل به راه‌حل هم برسیم اما ممکن است این راه‌حل‌ها به درمان ختم نشوند و کار از کار گذشته باشد شبیه به بیماری که راه‌حل و درمانی برای بیماری آن پیدا شده اما یا داروی آن در دسترس نیست یا اینکه بیماری متاستاز کرده و با اینکه درمان بیماری شیمی درمانی است اما بدن بیمار توانایی تحمل این درمان سنگین را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تمام مراحل رسیدن به راه‌حل و درمان بسیار سخت هستند، ادامه داد: واقعیت این است که طی این مراحل سخت و زمانبر خواهد بود چراکه این مسائل انباشت شده از ۵۰ سال گذشته بوده‌است و بسیاری از این مشکلات ساختاری و نهادی هستند که با تغییر افراد هم حل نخواهند شد و تا زمانی که ساختار اصلاح نشود، افرادی هم که تغییر می‌کنند وارد یک ساختار معیوب می‌شوند و در این ساختار معیوب مضمحل خواهند شد.

این کارشناس اقتصادی افزود: برخی از صاحبنظران با ساده‌سازی مساله، گمان می‌کنند که این اصلاحات با سرعت به اجرا می‌رسند حال اینکه حل همین مسائل اقتصادی که از ۵۰ سال گذشته هم راه‌حل انها را می‌دانیم بسیار سخت است. برای مثال از ۵۰ سال گذشته راه حل مقابله با افزایش نرخ تورم را می‌دانیم اما در اجرای این راه‌حل‌ها موفق نبودیم چراکه اجرای این راه‌حل‌ها بسیار سخت است و اجرای صحیح راه‌حل‌ها به اندازه شناخت مشکلات و یافتن راه‌حل‌ها اهمیت دارد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=11521

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.