• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
133
دست‌کم ۱۲ هوادار مقتدی صدر در بغداد کشته شدند

تشدید بحران در عراق؛ چه خبر است؟ ماجرا چیست؟

  • کد خبر : 10894
  • 08 شهریور 1401 - 11:09
تشدید بحران در عراق؛ چه خبر است؟ ماجرا چیست؟
دقایقی پس از انتشار پیام کناره‌گیری مقتدی صدر از دنیای سیاست و تعطیلی نهاد‌های وابسته به او، هزار هوادار این روحانی شیعه عراق در منطقه سبز تظاهرات و کاخ جمهوری را اشغال کردند. برخی رسانه‌ها از کشته شدن ۸ نفر در این اعتراضات خبر داده اند. برخی نیز این آمار را تا ۱۲ نفر اعلام کرده‌اند.

به گزارش انطباق ،مقتدی صدر روز دوشنبه اعلام کرد برای همیشه از دنیای سیاست کنار می‌رود. این تصمیم پس از استعفای آیت‌الله حائری از مقام مرجعیت و دعوت وی از مقلدانش برای پیروی از رهبر جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.

هواداران مقتدی صدر در پی انتشار پیام این روحانی پرنفوذ شیعه در خیابان‌های منطقه سبز بغداد تظاهرات کردند و وارد کاخ جمهوری شدند.

ارتش از ساعت ۳ و نیم بعد از ظهر در بغداد مقررات منع آمد و شد اعلام کرد. اوضاع در پایتخت عراق آشفته و خارج از کنترل به نظر می‌رسد.

کاخ سفید: وضعیت در عراق نگران کننده است

ایالات متحده آمریکا شامگاه دوشنبه وضعیت در کشور بحران‌زده عراق را «نگران‌کننده» توصیف کرد و خواستار حفظ آرامش و گفت‌وگو میان گروه‌های رقیب در عراق شد.

شمار قربانیان ناآرامی‌های بغداد به ۸ نفر رسید

منابع بیمارستانی در عراق اعلام کردند در جریان تظاهرات روز دوشنبه هواداران مقتدی صدر در منطقه سبز بغداد، ۸ نفر جان خود را از دست دادند.

در پی تشدید ناآرامی‌ها، ارتش عراق در سراسر این کشور مقررات منع آمد و شد اعلام کرده است. ارتش اعلام کرد مقررات منع آمد و شد در سراسر این کشور از ساعت ۷ شب دوشنبه اجرایی می‌شود. درباره اینکه عامل تیراندازی‌های مرگ‌بار نیروهای امنیتی بوده یا گروه‌های رقیب، هنوز گزارشی منتشر نشده است.

خبرگزاری فرانسه: هواداران «چارچوب هماهنگی» مسئول تیراندازی در منطقه سبز بغداد بودند

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش کرد هواداران «چارچوب هماهنگی»، ائتلاف شیعیان در خیابان‌های بغداد تیراندازی کرده اند.

این در حالی است که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن هوادران پرشمار مقتدی صدر به سوی معترضان در منطقه سبز بغداد گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند.

تیراندازی در خیابان‌های بغداد

در خیابان‌های بغداد صدای تیراندازی ممتد شنیده می‌شود. معلوم نیست ماموران امنیتی تیرهوایی شلیک می‌کنند یا نه.

نخست‌‌وزیر عراق از معترضان خواست از ماموران امنیتی اطاعت کنند

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق پس از بالا گرفتن ناآرامی‌ها در این کشور روز دوشنبه با برهم صالح، رئیس جمهوری، محمد حلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان و فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی تشکیل جلسه داد. آقای کاظمی از معترضان عراقی خواست تا از دستورات ماموران امنیتی پیروی کنند.

گفتنی است که آیت‌الله حائری، روز دوشنبه با انتشار پیامی اعلام کرد به دلیل ناتوانی جسمی و بیماری از مرجعیت تقلید شیعیان انصراف می‌دهد.

این مرجع تقلید بزرگ شیعیان عراق مقلدان و شیعیان را به تبعیت و اطاعت از رهبر انقلاب دعوت کرده و آیت‌الله خامنه‌ای را «شایسته‌ترین فرد برای رهبری امت اسلام» توصیف کرد.

در بیانیه آیت‌الله حائری با انتقاد تلویحی از مقتدی صدر آمده است «هر کسی بخواهد با بهره‌بردن از نام دو شهید صدر میان مردم عراق اختلاف بیندازد و در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط لازم است، بخواهد رهبری شرعی را بر عهده بگیرد، از صدری‌ها نیست.»

تنها دقایقی پس از صدور این بیانیه، آقای صدر در پیامی توییتری نوشت: «تصمیم گرفتم دیگر در امور سیاسی دخالت نکنم. بنابر این کناره‌گیری خود از تمام امور سیاسی و تعطیلی تمام دفاتر [وابسته به خودم]به استثنای حرم شریف (مطهر) [پدرم محمد باقر صدر]، موزه مقدس و هیات موروثه خانواده صدر را اعلام می‌کنم.»

رهبر ائتلاف سائرون پیش از این و در سال ۲۰۱۴ هم از سیاست کناره‌گیری کرده و مجددا با تمام قوی به میدان بازی قدرت در عراق باز گشته بود.

عراق از بیش از یک ماه پیش و در پی استعفای تمام نمایندگان وابسته به جریان صدر از پارلمان و تحصن نامحدود هواداران، وارد یک دوران بی‌سابقه بحران سیاسی شده است. فراخوان گروه‌ها و احزاب دیگر برای مشارکت نیرو‌های متفاوت عضو ائتلاف سائرون برای مشارکت در روند گفتگو‌های [آشتی]ملی، از سوی جریان اکثریت بی‌پاسخ ماند. نیرو‌های وابسته به مقتدی صدر تا امروز از درخواست انحلال پارلمان و برگزاری دوباره انتخابات زودهنگام کوتاه نیامده اند.

مقتدی صدر که در زمان آغاز اشغال عراق از سوی ایالات متحده آمریکا یکی از نیروهای حامی ایران در این کشور به شمار می‌رفت، در سال‌های اخیر و در پی چند شاخه شدن جریان‌های شیعیان، به یکی از مخالفان ایران تبدیل شده است.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=10894

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.