• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4
روند انتقال قدرت در هاله‌ای از ابهام

ترامپ تا چه زمانی می‌تواند موی دماغ دموکرات‌ها باشد؟

  • کد خبر : 1368
  • 04 دی 1399 - 23:22
ترامپ تا چه زمانی می‌تواند موی دماغ دموکرات‌ها باشد؟
برخلاف تصورات حتی اعلام نتایج الکترال کالج هم نتواسته رئیس جمهور آمریکا را قانع کند که دیگر کارش تمام شده و باید کاخ سفید را ترک کند.

انطباق : ترامپ فرصت زیادی برای جمع و جور کردن و ترک کاخ سفید ندارد. او باید خیلی زود منصب ریاست جمهوری و کاخش را ترک کند و به جایی که به آن تعلق دارد بازگردد. اما به نظر می رسد که او می خواهد هر طور که شده، رییس جمهور باقی بماند.

برای ترامپ قبول اینکه تنها یک دوره شانس حضور در کاخ سفید را داشته قابل پذیرش نیست. او بعد از اینکه ادعاهایش در مورد تقلب مورد پذیرش دادگاه قرار نگرفت، مصمم شد تا راهی پیدا کند که ماندنی شود. اما رپیس جمهور فعلی آمریکا در مسیری که انتخاب کرده تقریبا تنهاست. او مدام به جمهوری خواهان حمله می کند و می گوید که آنها موفقیت های سال های اخیرشان را از او دارند، اما حقیقت این است که کمتر کسی حاضر می شود اعتبار سیاسی اش را خرج یک رئیس جمهور برشکسته و لجوج کند.

تقلب رأی نیاورد

تیم ترامپ سعی داشت که در ابتدا مساله را از طریق کشاندن برخی ایالت ها به دادگاه حل و فصل کرده و دموکرات ها را به تقلب در انتخابات متهم کند. او در توئیت هایش مدام ادعای تقلب را مطرح می کرد. اما دادگاه های آمریکا و دیوان عالی این کشور گوششان به اعتراضات رئیس جمهور بدهکار نبود. اذر ماه دونالد ترامپ و هفده ایالت آمریکا به شکایت ایالت تگزاس از چهار ایالت کلیدی پیوسند که جو بایدن در آنجا پیروز رقابت‌های ریاست جمهوری بود. این ایالت های مهم، در انتخابات پیشین به ترامپ رای داده بودند. رئیس جمهور فعلی معتقد است که آرای پستی باعث شد تا این بار او رای نیاورده و بازی را به بایدن ببازد. آنها با هدف تغییر نتیجه انتخابات، شکایتشان را به دیوان عالی آمریکا بردند اما دیوان عالی این کشور با وجود اینکه جمهوری خواهان در آن در اکثریت بودند، این شکایات را رد کرد.

رئیس جمهور آمریکا توقع داشت که ترکیبی که در دیوان عالی ساخته و طبق آن جمهوری خواهان و طرفداران او در اکثریت هستند، به نفع او رای دهند. اما سنت دیوان عالی بر خواسته ترامپ چربید و قضات نه به نفع رئیس جمهور که به نفع ایالات متحده رای داده و اعتراضی که تیم ترامپ ارائه کرده بودند را نپذیرفتند.

ترامپ چه نقشه ای برای ماندن دارد؟

رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه، بیست و هشت آذرماه میزبان چند قانونگذار جمهوری خواه مجلس نمایندگان در کاخ سفید بود. این نشست با هدف بحث بر سر امکان برای بلوکه کردن تایید پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایجاد شد. ترامپ که آخرین سنگر را هم با تائید انتخابات به دست الکترال کالج از دست داده، حالا امید دارد در زمانی که کنگره وارد مرحله شمارش آرا کالج الکترال می شود، بتواند کاری برای او بکند. این در حالیست که اختلاف بالای آرا الکترال هر گونه امیدی را از جمهوری خواهان گرفته است.

این شمارش که طبق قانون اساسی آمریکا الزامی است، عموما حالت فرمالیته دارد. اما اعضا می توانند از این رخداد به منظور اعتراض به آرای یک ایالت استفاده کنند.

اما این تلاش ترامپ از نظر ناظران تلاشی بیهوده است. در مجلس نمایندگان اکثریت با دموکرات هاست و در مجلس سنا هم حتی جمهوری خواهان شکست را پذیرفته اند. از همه مهم تر رهبر جمهری خواهان سنا، میچ مک کانل هم که ترامپ بسیار روی او حساب می کرد به برد بایدن اعتراف کرده است.

«سیدنی پاول»، وکیل ترامپ، «مایکل فلین»، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا، «استیو بنون»، استراتژیست ارشد سابق کاخ سفید و «پیتر ناوارو»، مشاور تجاری ترامپ و «رودی جولیانی»، وکیل شخصی ترامپ از کسانی هستند که این روزها دور رئیس جمهور ایالات متحده را گرفته اند و به نظر می رسد در خصوص چگونه باقی ماندن در قدرت به او مشورت می دهند.

این در حالیست که جمهوری خواهان اغلب از همان ابتدای اعلام نتایج دست از تلاش کشیدند و به غیر از چند چهره نزدیک به ترامپ مانند تد کروز، بقیه آنها حامی این شیوه نیستند. به نظر می رسد که در ایالات متحده کسی به غیر از تیم نزدیکان رئیس جمهور فعلی مایل نیست اعتبار خود را به خاطر ترامپ به خطر بیاندازد.

رفت و آمد مشاوران و دوستان تندرو ترامپ به کاخ سفید و عدم تمایل او به ترک منصبش باعث شده تا بسیاری نگران این باشند که در روز تحلیف ریاست جمهوری،  ترامپ در مقابل خروج از خانه فعلی اش مقاومت کند.

از سوی دیگر خبر ترسناک دیگری هم در حال انتشار است. به ویژه آنکه یکی از این مشاوران طرحی داده که می تواند امنیت ایالات متحده را رسما به خطر بیندازد.

 “مایکل فلین” روز گذشته در مصاحبه با تارنمای “نیوزمکس” عنوان کرد که برای جلوگیری از  حضور جو بایدن در سمت ریاست جمهوری و به قدرت رسیدن در کاخ سفید، ترامپ حکومت نظامی در چند ایالت ایجاد کند.

فلین افزود: در “ایالت های نبرد انتخاباتی” اگر ترامپ بخواهد می‌تواند از ظرفیت‌های نظامی استفاده کند و در این ایالت‌ها انتخابات دوباره برگزار کند. این مسائل غیرمنتظره محسوب نمی شود. مردم طوری در مورد حکومت نظامی صحبت می کنند که گویی ما هرگز حکومت نظامی نداشته ایم. حکومت نظامی ۶۴ مرتبه اجرایی شده است.

 گروهی از طرفداران ترامپ می گویند که قصد دارند در روز مراسم تحلیف، بایدن مراسم دیگری را هم برای رئیس جمهور مطلوبشان برگزار کنند. آنها در حال برنامه ریزی این مراسم هستند که به نظر می رسد مانند بایدن، مجازی برگزار شود.

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه هیل،  هزاران تن از طرفدار «دونالد ترامپ» در حال برنامه ریزی برای برگزاری آنلاین “دومین مراسم تحلیف” وی در ۲۰ ژانویه (۱ بهمن)، همزمان با مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا هستند. تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر از طریق فیس بوک اعلام کرده‌اند که قصد دارند در این مراسم شرکت کنند. 
در توضیحات این صفحه از فیس بوک آمده است که ما گروهی ۳۲۵ هزار نفری هستیم که حمایت خود را از رئیس جمهوری دونالد ترامپ نشان می‌دهیم و هیچ وابستگی به هیچ سازمان رسمی نداریم.
فیس بوک توضیحی به این صفحه اضافه کرده که می‌گوید:  «جو بایدن رئیس جمهوری منتخب است. وی در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (یک بهمن) به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده سوگند یاد خواهد کرد.»

این تلاش ها تاکنون یک قربانی هم داده است. ویلیام بار دادستان کل آمریکا وقتی حاضر نشد تقلب گسترده در انتخابات ایالات متحده را بپذیرد،‌آینده شغلی اش به خطر افتاد و این ماجرا تا جایی پیش رفت که او روز گذشته استعفا داد.

به نظر نمی رسد که تلاش ترامپ برای ماندن بر سر کار حتی با وجود مشورت های چهره های شناخته شده و تندرو میسر باشد. سازو کار سیاسی ایالات متحده حاضر به پذیرش چنین شیوه هایی نیست و چنین بدعتی را نخواهد پذیرفت. با این حال پذیرش این شکست برای رئیس جمهور فعلی فعلا قابل قبول نیست و قصد دارد موی دماغ بایدن باقی بماند.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=1368

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.