• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5
مردم گیلان به چهل سال بازی کثیف با طلای کثیف اعتراض کردند

بوی گند مدیریت پسماند در گیلان

  • کد خبر : 8171
  • 31 فروردین 1401 - 20:32
بوی گند مدیریت پسماند در گیلان
برای دفع زباله‌های شهرها بی‌شک باید چاره‌ای اندیشید ولی راهکار آن لاپوشانی میان جنگل و به راه انداختن شیرابه‌های سمی نیست بلکه از این تهدید می‌توان بهترین بهره برداری کرد ولی از آنجایی که تدبیر، تفکر و منافع ملی در میان مسئولان لنگ می‌زند همواره هر موضوعی به بحران تبدیل می‌شود.

اختصاصی انطباق – سرویس جامعه : مساله‌ای در این کشور وجود ندارد که با شیوه مدیریت مسئولان به بحران تبدیل نشود! از سیاست‌خارجی و اقتصاد گرفته تا آشغال‌هایی که دوست‌داشتنی نیستند و بلای جان مردم می‌شوند.

مساله پسماند و تفکیک آن سال‌هاست در ایران به بحران تبدیل شده و مشخص نیست که چرا مسئولان از شیوه‌های نوین جهانی برای حل این مشکل بهره نمی‌برند و هر روز مشکلی برای مردم در گوشه‌ای از کشور ایجاد می‌کنند.

در همین راستا چند روزی است که شاهد اعتراضات مردم سراوان در استان گیلان هستیم که اجازه نمی‌دهند پسماندها در جنگل‌های این بخش لاپوشانی شود.

در همین حال چندی پیش فیلمی از اعتراضات مردمی منتشر شد که در آن فرماندار رشت از مردم معترض می‌خواهد یکبار دیگر به این دولتمردان اعتماد کنند و با پاسخ “نه” مردم روبرو می شود.

این عصبانیت مردم از مسئولان در بی‌اعتمادی به وعده‌های پوچ و شعارهای توخالی ریشه پیدا کرده است. چرا که چندی پیش پس از آنکه رئیسی به گیلان سفر کرد از آنجایی که اطلاع داشت در سراوان چه می‌گذرد ولی خود به آن محل نرفت و وزیرکشورش را فرستاد.

در آن روز وزیر کشور از نزدیک وضعیت نامناسب محل دفن زباله در سراوان رشت را بازدید کرد، مسئولان شهرداری رشت نیز از مشکلات دفن زباله در این منطقه گزارشی ارایه دادند.جمعی از اهالی منطقه نیز درباره وضعیت نامناسب محل دفن زباله در سروان رشت با وحیدی صحبت کرده و خواستار رفع مشکلات این منطقه شدند.آنان از وزیر کشور خواستند تا در این محل زباله دفن نشود، وحیدی وعده داد: باید بنشینیم تا با مسئولان مربوطه به نتیجه‌ای برسیم!

سال‌هاست از این وعده‌های پوچ به مردم دادند ولی تنها هزینه را این ملت با جان و سلامتی خود پرداختند و مشخص نیست که این نشستند و نتیجه گرفتن مسئولان چه زمانی میوه خواهد داد!

در همین حال یکی از رسانه‌های محلی نوشت که اسدالله عباسی که سال ۹۵ در دوران نمایندگی‌اش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سراوان همچنان در فاضلاب‌های صنعتی و بیمارستانی می‌سوزد، گفته بود: چه کسی باید پیگیر این مهم باشد و بالاخره بعد از سال ها انتظار مردم، این معضل بزرگ را برطرف سازد؟!

حال در کرسی استانداری گیلان که جلوگیری از سوختن سراوان در دستان اوست، به نظر می رسد دستان وی خالیست و تنها به جلسات بی‌نتیجه مدیریت پسماند می‌پردازد!

سراوان که چندین سال است دفنگاه زباله شهرستان‌های رشت، شفت، فومن و خمام و کوچصفهان است، مردم آن تنها وعده‌های توخالی شنیده اند و به گفته استاندار فعلی در اعتراض به مسئولین گذشته‌، هشت سال است که قدمی برای آن برداشته نشده است.

باید دید که نگرانی‌های استاندار گیلان در زمان نمایندگی یک رفتار تبلیغاتی بوده و یا در دوران ریاست وی نگاهی ویژه به سراوان خواهد شد و معضل این منطقه با حضور وی حل میشود؟!

دفن زباله در طبیعت و منابع ملی، بوی نامطبوع و وجود حشرات موذی در منطقه سبب اعتراضات مردم سراوان می‌شود به طوری که در سال ۹۶ تعدادی از اهالی در اعتراض به وضعیت نابسامان دفن زباله، با تجمع در مقابل درب ورودی محل انباشت زباله راه عبور ماشین های حمل زباله را بستند اما با حضور مسئولان و قول آنان برای رفع مشکل، کوتاه آمدند. ولی این مسئولان نشان دادند که فقط وعده در خورجین دارند و تفاوتی هم میان آن‌ها نیست، چه روحانی باشد و چه رئیسی!

البته فقط سروان نیست که بلای جان مردم شده است بلکه زباله‌های شهرهای لاهیجان و سیاهکل در گیلان نیز در منطقه‌ای مسکونی با شالیزارهای فراوان به نام تموشل دپو می‌شوند که مردم آن محل را نیز مصیبت‌زده کرده‌است و اگر مردم اعتراض کنند برچسب‌های مختلف به آن‌ها زده می‌شود!

برای دفع زباله‌های شهرها بی‌شک باید چاره‌ای اندیشید ولی راهکار آن لاپوشانی میان جنگل و به راه انداختن شیرابه‌های سمی نیست بلکه از این تهدید می‌توان بهترین بهره برداری کرد ولی از آنجایی که تدبیر، تفکر و منافع ملی در میان مسئولان لنگ می‌زند همواره هر موضوعی به بحران تبدیل می‌شود.

سرمایه‌گذاران بسیاری هستند که حاضر شدند با راه‌اندازی نیروگاه‌های پسماند در زمینه تولید برق هم کمک کنند ولی سودی که جماعتی از این طلای کثیف می‌برند وضعیت را به شکل امروزی درآورده و نمی‌گذارد تا بحران حل شود.

پیشنهاد می‌شود وزارت‌کشور برای سرمایه‌گذاران این عرصه فراخوان دهد و یاری کند و نهادهای امنیتی نیز پشت‌پرده سنگ‌اندازی‌ها را شناسایی و به مردم اعلام کنند تا ببینند چه کسانی با بازی طلای کثیف شیرابه جان مردم را می‌کشند.

بی‌شک مدیریت ضعیف مسئولان استانی در این بحران به وجود آمده تاثیرگذار است و روزگاری گریبان همه آن‌هایی که با سنگ‌اندازی و مدیریت فشل نمی‌گذارند مردم راحت به زندگی خود ادامه دهند، گرفته‌خواهد شد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=8171

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 1
  1. مرسی انطباق. نمیدونم انطباق رو کی داره میگردونه چون هیچجا سایت اسمی نیست. به هرحال تشکر.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.