• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
سردرگمی افکار عمومی نسبت به آمار ارائه شده وضعیت ایجاد اشتغال توسط مسئولان در گیلان

به عمل کار برآید به عدد سازی نیست!

  • کد خبر : 15192
  • 11 اردیبهشت 1402 - 8:45
به عمل کار برآید به عدد سازی نیست!
اختصاصی/ نکته مهم اینجاست که اگر در این بین کسی به آمارها ایراد بگیرد و بگوید که وضعیت جامعه و زندگی جوانان گیلانی با ادعاهای مسئولان همخوانی ندارد چگونه باید از ادعاها، اعداد و ارقام را راستی آزمایی کند؟! مسئولان به ویژه شخص اسدالله عباسی استاندار محترم چه راهکارهایی برای شفاف‌سازی در این زمینه دارد؟!

اختصاصی انطباق- سرویس استانی: دولت “تخیل و ادعا” یکی از بهترین عناوینی است که می‌توان برای سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی انتخاب کرد؛ دولتی که با کلی شعار و قصه گردوخاک کرد تا به قدرت رسید و غبار خوابید مشخص شد طبلی تو خالی بوده‌است.

نکته جالب اینجاست که مسئولان مربوط همچنان نیز به آمارسازی‌هایی که هیچ نمایی در سفره و زندگی مردم ندارد ادامه می‌دهند.

یکی از آمارهایی که در کنار فقر، تورم، ازدواج و رشدجمعیت ارائه می‌شود بحث نرخ بیکاری است؛ موضوعی که اگر به آن رسیدگی نشود به بحرانی مبدل خواهد شد که مصیبت‌های دیگری نیز در پی خواهد داشت؛ به ویژه افزایش اعتیاد، طلاق، بزهکاری و کاهش ازدواج و رفاه‌اجتماعی که در کنار یکدگر مملکتی را نابود می‌کند.

در ایران نیز با توجه به بحران‌های اقتصادی و سیاسی که دارد نرخ اشتغال با مصیبت‌های فراوانی روبه‌روست و از آنجایی که وضعیت خراب این نمایه اقتصادی و اجتماعی آبروی سیستم حاکم و دولت مستقر را هدف قرار می‌دهد،  مسئولان مربوط همواره با عددسازی و تعریف‌های عجیب و غریب از فرد مشغول بکار می‌کوشند تا آمار اشتغال را افزایش دهند؛ درست مانند زمانی که مدعی بودند هر کس یک ساعت کار کند شاغل محسوب می‌شود یا برخی نیز دانشجوها را نیز شاغل می خواندند!

در این دولت نیز بحران سریالی این چهل سال ادامه داشت و ابراهیم رئیسی و عواملش نیز همواره سعی کردند تا خود را دلواپس این موضوع مهم نشان دهند و در این بین گیلان هم که به لطف برخی مسئولان در لیست  استان‌های بحرانی از لحاظ اجتماعی و اقتصادی قرار دارد با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند و اگر بحث شالیکاری، چایکاری، باغداری و ماهی‌گیری نباشد با فعالیت‌های فصلی دیگر مانند گردشگری و صنعت ساختمانی گذران زندگی برای جوانان بسیار سخت می‌شود.

مشکلی که باعث شده جوانان این استان از ترس ناتوانی در اداره زندگی ازدواج نکنند و برای همین به گفته سرپرست مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت سالخورده‌ترین استان ما گیلان بشود.

با این حال ولی مسئولان استان همواره سعی می‌کنند گزارش دهند که همه جا گل و بلبل است!

برای مثال مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان در آبانماه ۱۴۰۱ مدعی شده نرخ بیکاری در گیلان زیر ۸ درصد است و وضعیت اشتغال بهبود پیدا کرده و تاکنون برای بیش از ۱۹ هزار نفر شغل ایجاد شده است. از طرفی استاندار هم گفته که ۱۹ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد شده در گیلان راستی‌آزمایی شود.

این در حالی است که آبان‌ماه سال گذشته مدیر کل تعاون و کار اعلام کرد که برای سال ۱۴۰۱ تعداد۳۰ هزار و ۹۰۴ نفر برای ایجاد اشتغال برای گیلان تکلیف شده‌است و استاندار گیلان در همایشی با حضور جوانان در اسفندماه ۱۴۰۱ مدعی شد که بیش از تعهدمان در گیلان شغل ایجاد کردیم و ۱۰۸ درصد از میزان اشتغال تعهد شده در این استان ایجاد شده است! جالب اینجاست طی روزهای گذشته اسحاقی معاون اقتصادی استاندار گیلان این آمار را نقض نموده و ادعا کرد در سال گذشته فقط ۲۲ هزار شغل در گیلان ایجاد شده است!

نکته مهم اینجاست که اگر در این بین کسی به آمارها ایراد بگیرد و بگوید که وضعیت جامعه و زندگی جوانان گیلانی با ادعاهای مسئولان همخوانی ندارد چگونه باید از ادعاها، اعداد و ارقام را راستی آزمایی کند؟! مسئولان به ویژه شخص اسدالله عباسی استاندار محترم چه راهکارهایی برای شفاف‌سازی در این زمینه دارد؟!

با زندگی که برای مردم ایجاد شده است جوان و پیر این روزها به اشتغال و کسب در آمد نیازمند هستند و بیشتر جوانانی که نیاز به تشکیل خانواده و گذران عمر دارند اگر بیکار بمانند ممکن است گرفتار ده‌ها مشکل شوند که عواقب فراوانی برای یک جامعه دارد و چندین برابر هزینه‌ای که برای ایجاد اشتغال باید صرف می‌شد و نشد باید هزینه شود تا جوانان را از بحران‌هایی که درگیر آن شدند نجات دهند.

مسئولان بدانند که در دوره‌ای زیست دارند که مردم به راحتی ادعاها و آمارها را قبول نمی‌کنند و تا با چشم و پوست و گوشت خود نبینند و لمس نکنند برای حرف‌های آنتیک و قشنگ وقعی نمی گذارند .بنابراین بجای اعلام اینگونه اعداد و سخنوری‌هایی که سال‌هاست دردی از ملت دوا نمی‌کند آستین بالا بزنند و برای رفع مشکل اشتغال جوانان دو چندان تلاش کنند که بسیار زود دیر می‌شود.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=15192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.