قاسم رضائیان با اشاره به وجود باغات چای در گیلان و مازندران، اظهار کرد: یک روزی حدود ۳۴ هزار هکتار باغات چای وجود داشت و حدود ۴۰ هزار خانوار از این طریق ارتزاق می‌کردند اما به گفته مسئولان امروز به زیر ۲۰ هزار هکتار رسیده است، هرچند این آمار را قبول ندارم.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای بالای کشاورزی گیلان تصریح کرد: برنج گیلان جزء محصولات استراتژیک و با کیفیت‌ترین برنج دنیاست، زیتون استان گیلان لذیذ بوده و جزء با کیفیت‌ترین زیتون‌های جهان تلقی می‌شود و کیوی گیلان نیز از جمله محصولات صادرات محور حوزه کشاورزی است.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان در ادامه با تاکید بر اینکه من به وضع موجود معترض هستم و خودم را نیز مسئول می دانم، یادآور شد: همه کوتاهی کردیم و گیلان با وجود محصولات استراتژیک نباید فقیر و بیکار داشته باشد اما استان امروز در نقطه صفر اقتصادی قرار دارد.

رضائیان با اشاره به فرصتهای اقتصادی موجود با کشورهای جمهوری آذربایجان، قزاقستان و روسیه تعیین شده، یادآور شد: روسیه سالیانه ۲۹۰ میلیارد دلار واردات دارد اما سهم ما تنها ۱/۱ میلیارد دلار است و این موضوع نشانگر بی‌برنامه بودن وعدم انسجام دولت و بخش خصوصی برای به دست آوردن بازارهای هدف صادراتی است، وگرنه با داشتن ۴ فصل نباید وضع‌مان این باشد، پس همه ما خوب کار نکردیم.

وی در ادامه با انتقاد از برخی آمارسازی در داخل برای آسیب زدن به تولید داخل بیان کرد: درحالیکه مصرف سرانه چای در کشور به ازای هر نفر ۷۰۰ گرم است اما برخی وارد کنندگان این آمار را ۱/۱ عنوان می‌کنند و مسئولان هم براساس همین آمار دلالان تصمیم می‌گیرند، در رابطه با برنج هم همین اقدام صورت گرفت و امروز شاهد این وضع هستیم.

رضائیان با تاکید بر اینکه معتقدم گیلان نتوانسته حق خود را از مرکز بگیرد، یادآور شد: برخی بخشنامه‌های اقتصادی غیر کارشناسی و مغرضانه مسئولان سابق استان در زمان استانداری ”مصطفی سالاری ” استاندار وقت گیلان آسیب زیادی به بخش خصوصی وارد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان با تاکید بر اینکه انتظار می‌رفت که رسانه‌ها نیز در اعتراض به این بخشنامه‌های غیرکارشناسی با بخش خصوصی همراهی می‌کردند، بیان کرد: عمده صادر کنندگان بعد از صدور بخشنامه رفع تعهد ارزی از سال ۱۳۹۷ تا به امروز دارای حکم جلب، بازداشتی و جریمه شده اند.

رضائیان با تاکید بر اینکه درب این نهاد بخش خصوصی بر روی همه خبرنگاران باز است، تاکید کرد: شفاف‌سازی از رئوس برنامه‌های کاری اتاق بازرگانی در دوره جدید است.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان به مشکلات موجود در مرز آستارا در روزهای ابتدایی دوره مسئولیتی خود اشاره کرد و گفت: کامیون‌های صادرات بین ۸تا ۱۲ روز هم پشت نوبت می‌ماندند، الان این مشکل در آستارا رفع شده است، اما با وجود چنین وضعیتی چگونه انتظار داشتیم کالای ما با کیفیت به دست مشتری در روسیه برسد؟

رضائیان اظهار کرد: در جشنواره کیوی تالش پشت تریبون گفتم” اینقدر در تجارت مشکل داریم که مشخص نیست مسوولین چطور شبها راحت می‌خوابند اما همان زمان عده‌ای آقایان از این حرف بدشان آمد.

وی افزود: اصلا سیاسی نیستم، اتاق و بخش خصوصی هم سیاسی نیست.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان در این نشست در رابطه با وضعیت سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه نیز گفت: زمانی آستراخان به جهت تجارت یکی از مراکز ثقل تجاری ایران با روسیه بود اما با توجه به اختلافات داخلی روسیه اکنون ماخاج کالا مرکز تحارت است و یک اتوبان نیز به سمت مسکو احداث شده است.

رضائیان با بیان اینکه ۲۰ درصد مالکیت سرای تجاری ایرانیان در آستارا مربوط به اتاق گیلان و ۸۰ درصد مربوط به اتاق ایران است، یادآور شد: سهم ۲۰ درصدی اتاق گیلان که سند آن به نام ”شرکت پارس تجارت ” خورده بود به اتاق بازرگانی ایران واگذار شد.

وی در ادامه از پیشنهاد خود برای فروش این مرکز خبر داد و گفت: چون تجار ما از مسکو به سایر استان‌های روسیه تجارت می‌کنند، پیشنهاد شده که در مسکو یک دفتر تجاری خریداری شود و در اختیار اتاق گیلان قرار گیرد.

رضائیان در رابطه با سوالی در زمینه ساختمان جدید اتاق گیلان بیان کرد: این ساختمان از سال ۱۳۹۶ شروع شد و قرار بود در سال ۱۳۹۸ پایان یابد اما تاکنون به بهره برداری نرسیده است، برای اتمام این ساختمان تابلو روز شمار دیده شده است و با پیمانکار به جمع‌بندی خوبی رسیده‌ایم و قرار است تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان درباره دلایل‌عدم تکمیل این ساختمان در موعد مقرر گفت: زمان بر شدن این ساختمان به این دلیل بوده که احداث ۲ ساختمان، اتاق رشت و سرای تجاری همزمان شروع شد که عملیات احداث ساختمان سرای تجاری چون از اهمیت بیشتری برخوردار بود ساختمان جدید اتاق گیلان به تاخیر افتاد.

وی از اجرای برنامه‌های جدید برای پیشبرد و تسهیل درخواست‌های تجار و بازرگانان و سیستمی شدن امور در طی آینده نزدیک خبر داد و گفت: طی ۱۰ روز آینده سایت جدید اتاق گیلان برای شفاف‌سازی برنامه‌های اتاق و آنچه که تجار و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در اسرع وقت باید از آن مطلع شوند راه اندازی خواهد شد و قطعا این اطمینان را به اعضای خود در اتاق گیلان خواهیم داد که بی‌واسطه درب اتاق گیلان همیشه به روی همه عزیران ما در گیلان گشوده است.