• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11
"پیشرفت‌های عمده‌ای در جریان تماس‌های ایران و آمریکا حاصل شده است"

ایران و آمریکا در آستانه توافق؟

  • کد خبر : 16138
  • 18 خرداد 1402 - 12:07
ایران و آمریکا در آستانه توافق؟
نشریه اسرائیلی هاآرتص در مورد مفاد توافق احتمالی بین ایران و آمریکا گزارش داده است که تهران روند غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا را متوقف خواهد کرد و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران کاهش خواهد یافت.

به گزارش انطباق ،این رسانه به نقل از مقام‌های اسرائیلی نوشت که دو طرف طی روز‌های گذشته به پیشرفت‌های عمده‌ای دست یافته‌اند و گفتگو‌ها از آنچه تصور می‌شد سریعتر پیش می‌رود.

«هاآرتص» در مورد مفاد توافق احتمالی بین ایران و آمریکا گزارش داده است که تهران روند غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا را متوقف خواهد کرد و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران کاهش خواهد یافت.

در همین راستا پیش‌بینی می‌شود ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف‌شده ایران در حساب‌های بانکی در کره‌جنوبی، عراق و نزد صندوق بین‌المللی پول آزاد شود.

اسرائیل پیش از این هشدار داده بود که توافق‌های موقت و محدود مانند توقف غنی‌سازی اورانیوم در ازای رفع توقیف دارایی‌های ایران برای نظارت بر برنامه هسته‌ای کافی نخواهد بود.

این در حالی است که «هاآرتص» در گزارش خود نوشته است که برخی مقام‌های اسرائیلی دستیابی به چنین توافقی «بهترین حالت» خواهد بود، زیرا چنین دستاوردی بر وضعیت کنونی یعنی حرکت ایران به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای ارجحیت دارد.

ارزیابی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا این است که ایران از زمانی که روند ساخت بمب هسته‌ای را آغاز کند به ۱۲ روز زمان برای غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۹۰ درصد نیاز دارد.

از سوی دیگر ارزیابی اطلاعاتی اسرائیل نشان می‌دهد که حتی پس از این مرحله نیز ایران به دو سال زمان برای تطبیق بمب ساخته شده با کلاهک موشک‌های بالستیک احتیاج خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=16138

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.