• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
86

اکتشافات تازه در خصوص حیات فرازمینی

  • کد خبر : 11524
  • 17 مهر 1401 - 10:45
اکتشافات تازه در خصوص حیات فرازمینی

انطباق: “آب را دنبال کن” مدتهاست که شعار دانشمندانی است که به دنبال حیات فراتر از زمین هستند.تنها مهد شناخته شده حیات در کیهان، سیاره آبی است که ما آن را خانه می نامیم. اما اکنون شواهد بیشتری وجود دارد که نشان می‌دهد کشف بالقوه آب مایع در مریخ ممکن است چندان دور از انتظار […]

انطباق: “آب را دنبال کن” مدتهاست که شعار دانشمندانی است که به دنبال حیات فراتر از زمین هستند.تنها مهد شناخته شده حیات در کیهان، سیاره آبی است که ما آن را خانه می نامیم. اما اکنون شواهد بیشتری وجود دارد که نشان می‌دهد کشف بالقوه آب مایع در مریخ ممکن است چندان دور از انتظار نباشد.در سال ۲۰۱۸، دانشمندان کشف یک دریاچه زیرسطحی ( مدفون ) بزرگ را در نزدیکی قطب جنوبی مریخ اعلام کردند. این ادعا و مشاهدات و حوضچه‌های مدفون آب مایع یافت شده در سیاره سرخ هیجان را در مورد یافتن یک جهان فرازمینی برای زندگی افزایش می‌دهد.

اما محققان از آن زمان اعلام کردند که این اکتشافات ممکن است قابل بررسی نباشد. در سال ۲۰۲۱، یک گروه اعلام کرد که مواد تشکیل دهنده این دریاچه‌ها مواد معدنی خاک رس و آب نمک یخ زده، به جای آب مایع، است. فضاپیمایی که به دور مریخ می چرخد، امواج رادیویی را به سمت سیاره سرخ پرتاب می کند و زمان و شدت امواج بازتابی را اندازه گیری می کند تا بفهمد زیر سطح مریخ چه چیزی وجود دارد.

و اکنون تیم دیگری اعلام کرده است که لایه‌های معمولی سنگ و یخ می‌توانند بسیاری از سیگنال‌های راداری مشابهی را که قبلاً به آب نسبت داده می‌شد، تولید کنند.محققان دریافتند که می‌توانند برخی از سیگنال‌های غیرعادی قوی راداری را که تصور می‌شود ناشی از آب مایع هستند، بازتولید کنند؛ سیگنال‌های راداری منفرد از لایه‌های مختلف سنگ و یخ زمانی که لایه‌ها ضخامت معینی دارند به هم اضافه می‌شوند وسیگنال قوی تری تولید می کند که سپس توسط ابزار فضاپیما دریافت می شود.

یکی از این محققان می‌گوید: اما این ابزارها همیشه نمی‌توانند تفاوت بین موج رادیویی که از یک لایه می‌آید و موجی که نتیجه چندین لایه است را تشخیص دهند.محققان اذعان دارند که این نتایج وجود آب مایع در مریخ را رد نمی کند بلکه فقط می گوید که گزینه های دیگری هم وجود دارد.آدیتیا کولر، دانشمند سیاره‌شناسی در دانشگاه ایالتی آریزونا که در این تحقیق شرکت نداشته است، می‌گوید این یافته جدید “یک سناریوی قابل قبول” است. اما تا زمانی که دانشمندان اطلاعات بیشتری از سیاره سرخ به دست نیاورند، تشخیص اینکه آیا واقعاً آب مایع در مریخ وجود دارد یا خیر، دشوار خواهد بود.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=11524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.