• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 14 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
14
محمد شیخان با حضور در شاندرمن؛

انصاف نیست تالش ۱۵ هزار جوان بیکار داشته باشد | در کویر کارخانه می‌زنند و برای تالش بهانه می آورند

  • کد خبر : 21120
  • 23 بهمن 1402 - 11:44
انصاف نیست تالش ۱۵ هزار جوان بیکار داشته باشد | در کویر کارخانه می‌زنند و برای تالش بهانه می آورند
دکتر محمد شیخان، فعال سیاسی با بیان اینکه انصاف نیست در تالش ۱۵ هزار جوان بیکار داشته باشیم، گفت: عده ای با سهم خواهی، سرمایه گذار را فراری می دهند.

به گزارش انطباق ،محمد مجاور شیخان در روستای «ملک جهان» شاندرمن با بیان این که منطقه شاندرمن و تمام روستای های آن تکه ای از بهشت و زیبایی های عالم است، گفت: مردم این منطقه در مهمان نوازی، همراهی و‌ همدلی، زبانزد خاص و عامند.

وی تاکید کرد: شاندرمن متحد، همدل، یکصدا و غیرتمند امروز به پا خاسته است تا در ۱۱ اسفند حماسه ای به یاد ماندنی برای تالش بزرگ بیافریند.

این فعال سیاسی با بیان این که در همه ایام به ویژه ایام الله دهه مبارک فجر، باید یاد امام راحل، شهدای انقلاب و دفاع مقدس را را زنده نگاه داریم، گفت: آن عزیزانی که با همه وجود پای آرمان های انقلاب ایستادند و برای سعادت و عزت ما تلاش کردند، تا ابد زنده اند و هرگز نباید فداکاری های آنان را فراموش کنیم؛ به خصوص که قدر شناسی از اسوه ها و بزرگان و تلاش برای ادامه راه آنها، خود مجاهدتی مستمر می طلبد.

شیخان با بیان اینکه امروز موضوع انتخابات و سرنوشت سیاسی مردم تالش و جوانان آن در میان است، افزود: چرا تاکید می‌کنیم همه پای صندوق های رای بیایند؟ اگر امروز همه با هم برای تغییری اساسی تصمیم بگیریم، باید همدل و همراه شویم و تا ۱۱ اسفند تلاشی مداوم برای تغییر وضع موجود در پیش بگیریم.

وی با طرح این پرسش که چرا امروز همه ما به تغییر وضع موجود می اندیشیم، افزود: وضع موجود وضعی است ناکارآمد که با سلیقه های فردی پیوند خوره است.

این فعال سیاسی با بیان این که مردم هیچ گاه زیر بار تصمیم عده ای قلیل برای خود نمی روند، افزود: تا روز ۱۱ اسفند مردم سوالات بسیاری دارند که باید اقناع شوند و ضرورت حضور در پای صندوق های رای را درک کنند . آن گاه تغییر بزرگ با همت شما رقم خواهد خورد.

شیخان گفت: تالشی که مساحت و جمعیت آن از همه شهر های گیلان بیشتر است، تالشی که ساحل آن از همه شهر های ساحلی وسیعتر است و تالشی که از مسیر دریا با شش کشور دنیا همسایه است، چرا نباید از هیچ یک از این نعمت ها استفاده کند.

وی با بیان اینکه امروز در هر خانه ای چند جوان بیکار داریم، گفت: جوانان در شهر های شاندرمن، پونل، رضوانشهر، پره سر،اسالم،هشتپر، جوکندان، لیسار، خطبه سرا، حویق و چوبر و… تحصیلکرده اما بیکارند. یشترین جمعیتی که در همین مراسم حضور دارند، جوانان غیرتمند، تحصیل کرده و با پشتکارند، اما هیچ کسی به اشتغال آنان نیندیشیده و برنامه ای برای ورود آنان به چرخه کسب و کار طراحی نکرده است.

این فعال سیاسی با بیان این که ۱۵ هزار جوان بیکار و تحصیل کرده در منطقه ما وجود دارد، افزود: اگر در تالش یک اراده استوار وجود داشت، نمی‌توانست در این چند دهه تعدادی کارخانه تولیدی تأسیس و برای جوانان منطقه شغل ایجاد کند؟

شیخان گفت: در مناطق کویری کشور ما که آب، برق و طبیعت ندارند کارخانه های متعدد پایه گذاری شده و اشتغال آفرینی کرده است. آنها اراده کردند و موفق شدند. امروز اگر شما هم بخواهید و اراده کنید می توانید و این امکان برایتان فراهم خواهد شد.

وی با بیان این که در بخش تولید و اشتغال سیاستی کلان وجود دارد و بر اساس آن رویکرد کشور، تقویت تولید داخل است، افزود: در ده سال گذشته چند شغل در منطقه ایجاد شده است؟ حتی اگر سرمایه گذاری به منطقه آمده و تصمیم داشته کارآفرینی کند، برخی اجازه نداده و گفته اند اول باید سهم ما را بدهید وگرنه اجازه نمی‌دهیم کار کنید.

این فعال سیاسی تصریح کرد: این فرهنگ، فرهنگ پیشرفت، عمران و آبادانی نیست؛ فرهنگ سوداگری و انحصار طلبی است و مطمئن باشید جماعتی که به دنبال رانت و ویژه خواری اند، برای جوانان ما اشتغال آفرینی نخواهند کرد.

شیخان ادامه داد: ما هم پیمان شده ایم تا برای یکدیگر و برای اعتلای آینده جوانانمان گامی استوار و بلند در حوزه اشتغال و صنعت برداریم.

وی با بیان این که تالش می‌تواند کارخانه های صنعتی از جمله صنایع پتروشیمی در بخش صنایع تبدیلی داشته باشد، گفت: در حال حاضر مواد خام پتروشیمی صادر می‌شود، اما نگاه دولت این است که این مواد در صنایع داخلی پایین دستی استفاده و زمینه ساز ایجاد اشتغال شود. این سیاست کلان دولت است و قطعا از این سیاست می توان در جهت بازسازی اقتصاد تالش بهره برد.

این فعال سیاسی گفت: دولت از پروژه های ملی حمایت می‌کند و برای آنها تسهیلات در نظر می گیرد؛ اما زمانی که شناخت، اراده و غیرت نباشد، فرصت استفاده از چنین حمایت هایی نیز حاصل نمی شود.

شیخان با بیان اینکه تالش سراپا غیرت است، گفت: مردم با تمام هستی شان پای کار این منطقه آمده اند و برای سربلندی تالش از همه وجودشان مایه گذاشته اند. باید این ارزش ها دیده شود و اگر کسی غیرت تالشی را درک نمی کند، بدانید که تالشی نیست.

وی با بیان اینکه در منطقه ما یک راه روستایی جاده قرآن به شیخ نشین وجود دارد که از سال ۹۷ تا امروز ساخته نشده است، افزود: چه فرقی بین روستا های ما و اطراف ما وجود دارد؟ تمام کوچه های های همجوار ما آسفالت شده؛ اما راه های روستایی مهم ما که تا ۱۰ روستا را بهم متصل می کنند، هنوز شن ریزی و تسطیح هم نشده اند.

این فعال سیاسی گفت: نماینده مردم باید بتواند در مجلس از حقوق مردم دفاع کند. حقوق مردم یعنی حق برخورداری از پروژه های عمرانی . یعنی حق استفاده از راه روستایی استاندارد. یعنی اشتغال جوانان و اگر در کسوت نمایندگی نمی‌توانید این حقوق را تأمین کنید، بدانید که نسبت به جوانان و مردم مدیون هستید.

شیخان با بیان این که حیف است جوانان تحصیل کرده ما بیکار باشند، افزود: وظیفه فردی که به عنوان نماینده مردم انتخاب می شود، چیست ؟ چرا از سرمایه های انسانی تالش در ادارات دولتی استفاده نمی شود؟ خانواده ها با زحمت زیاد زمینه تحصیلات فرزندانشان را فراهم می‌کنند؛ اما آینده شغلی و معیشتی این فرزندان با ابهام رو به روست. زیر ساخت که فراهم نمی‌کنید. برای اشتغال که برنامه ندارید، جوان نخبه را که پایین می کشید. آن گاه ادعای خدمت هم دارید! عمل و حرف شما یکی نیست.

وی افزود: بیمارستان های ما را سیاسی کرده اند. بیمارستان ها به درمانگاه تبدیل شده اند؛ به طوری که تنها نام بیمارستان را یدک می کشند و حتی یک آمبولانس هم ندارند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه بهداشت و درمان مقوله ای راهبردی در تراز و اهمیت امنیت مردم است، افزود: بهداشت و درمان مردم اولویت اول دولت است؛ اما چرا در شهر هایی که شاخص جمعیت شان کمتر از شهرهای ماست، بیمارستان ها به سطح یک ارتقا پیدا کرده اند؟ آیا جز این است که عرضه و توان جذب منابع و اعتبار برای منطقه وجود نداشته است؟

شیخان ضمن اشاره به مشکلات جاده های روستایی و ییلاقی، آن را زخم کهنه منطقه توصیف کرد و گفت: جاده استه سر به النزه یکبار برای همیشه باید درست شود. این کار، امکان پذیر، و شدنی است. کافی است یک جو دغدغه و مسئولیت پذیری وجود داشته باشد و مسیر درست طی شود. مناطق ییلاقی دیگر نیز مشکل جاده و تردد دارند و معلوم نیست تا کی باید این وضعیت نابسامان را تحمل کرد.

وی با بیان اینکه در برخی نقاط استان، حتی روستاها نیز ورزشگاه و باشگاه دارند، افزود: نه تنها روستاهای تالش سالن ورزشی ندارند، بلکه در شهر هایمان نیز از چنین امکاناتی محرومیم.

این فعال سیاسی گفت: حقوق و امتیازاتی که حاکمیت برای مردم تالش در نظر گرفته و حق مسلم آنان می داند، در نتیجه بی تدبیری افراد کاهل و ناتوان به مردم نمی رسد و مردم از آن بی بهره می مانند.

شیخان تاکید کرد: ورزش ما را سیاسی کرده و تیم های ما به را نابودی کشانده اند.

وی تاکید کرد: همه مناطق گیلان به سمت و‌ سوی پیشرفت در حرکتتد، اما ما عقب گرد کرده و به قهقرا رفته ایم. اگر به این خاک عشق می ورزیم و نسبت به آینده فرزندان و جوانانمان نگران هستیم –که هستیم– باید دست به دست هم داده، به استقبال اتفاقی بزرگ که برای جوانان و تالش بزرگ در جهت تغییر وضع موجود روی خواهد داد، برویم.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=21120

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.