• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
شهردار کیاشهر :

انتقال غنای فرهنگی منطقه و استان از طریق محتواسازی مطلوب جشنواره به مخاطبان/ بندر کیاشهر، شهر جشنواره های گیلان خواهد شد

  • کد خبر : 9607
  • 05 تیر 1401 - 11:07
انتقال غنای فرهنگی منطقه و استان از طریق محتواسازی مطلوب جشنواره به مخاطبان/ بندر کیاشهر، شهر جشنواره های گیلان خواهد شد
پوستر جشنواره تمشک بندر کیاشهر با حضور مسوولین و ستاد اجرایی جشنواره رونمایی گردید.

 به گزارش انطباق نقل از روابط عمومی جشنواره تمشک کیاشهر ، در جلسه رونمایی از پوستر این جشنواره که در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان آستانه اشرفیه و با حضور فرماندار، رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری، رییس هلال احمر این شهرستان، شهردار بندر کیاشهر ، دبیر اجرایی و همچنین اسپانسر مالی جشنواره و جمعی از مسوولین شهرستان برگزار شد ، مرتضی عاطفی شهردار بندر کیاشهر و دبیر جشنواره تمشک ضمن ارائه گزارشی اظهار داشت : بحث برگزاری جشنواره های فرهنگی با دو هدف ایجاد نشاط اجتماعی و همینطور در راستای برندسازی شهری در دستور کار قرار گرفت و جشنواره تمشک دومین رویداد فرهنگی است که فرا شهرستانی می باشد و شهرداری کیاشهر با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی ،جشنواره تمشک را در تاریخ ۱۲ لغایت ۱۹ تیر ماه در بندر کیاشهر برگزار خواهد شد.

وی با بیان ویژگی ها و مشخصات جشنواره تمشک ادامه داد : این جشنواره تمایزاتی با سایر جشنواره های برگزار شده دارد .نخست اینکه بر خلاف جشنواره هایی که در یک روز انجام می شوند جشنواره تمشک بندر کیاشهر یک هفته ادامه خواهد داشت و شامل برنامه های متعددی است منجمله عرضه ۴۰ نوع خوراک و شیرینی که مرتبط با تمشک هستند ،عرضه صنایع دستی با موضوع تمشک ،ساخت کارگاهی مجسمه و المان های شهری با موضوع تمشک و … می باشد .

عاطفی افزود : اگر در هر فصل بتوانیم جشنواره هایی را برگزار کنیم ساخت المان های شهری مرتبط با این جشنواره ها و نصب آنان در سطح شهر می تواند نظر گردشگر و مخاطب را به خود جلب کند .
وی اضافه کرد : از سایر برنامه های جشنواره تمشک کارگاه کارآفرینی خلاقانه کشاورزی و گردشگری را می توان نام برد که توسط دکتر روشن بابایی از مدرسین دانشگاه گیلان تدریس خواهد شد . مسابقه آشپزی در سه بخش خلاقانه ،غذای بومی و غذای ملل داریم ،مسابقه در چهار بخش پوستر،تصویر سازی ،نقاشی و بسته بندی را داریم که فراخوان آن کشوری انجام شده و بالغ بر ۳۲۵ اثر تنها در بخش پوستر به دست ما رسیده که برای ما قابل توجه است .کارگاه نقاشی کودکان با موضوع تمشک ،اجرای موسیقی محلی ،اجرای نمایش عروسکی غول پیکر که آن نیز مرتبط با تمشک است ،اجرای استند آپ کمدی در هفت شب برگزاری جشنواره و نمایشگاه ساحلی در چهار بخش پوستر ،تصویر سازی ،نقاشی و بسته بندی و عرضه نهال اصلاح شده تمشک نیز برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به ایده برپایی جشنواره تمشک در بندر کیاشهر گفت : قریب به ۱۵۰۰ هکتار عرصه خشکی پارک بوجاق در بندر کیاشهر وجود دارد که در نقطه به نقطه این پارک ،محصول تمشک را داریم .تمشک تنها میوه ارگانیک است که بدون نیاز به کود و سم رشد می کند و در شهرستان کیاشهر به وفور یافت می شود و بدین جهت به عنوان نخستین جشنواره بندر کیاشهر محصول تمشک را در نظر گرفتیم و با صاحبان و فعالان صنایع غذایی نیز جلساتی را برگزار کردیم تا از تجربیاتی آنان نیز در حوزه غذا ،شیرینی و دسر خلاقانه تمشک بهره گیری کنیم و آنان نیز این محصول را در سبد غذایی خود بگنجانند و گردشگری که به کیاشهر ورود می کند ،واقف باشد که برای تهیه محصولات غذایی تمشک نیز وارد این شهر می شود.

دبیر جشنواره تمشک بندر کیاشهر ادامه داد : مزیت دیگر این جشنواره همراهی حامی مالی است که تمامی هزینه های جشنواره تمشک توسط شرکت وسام پرداخت می شود و برای شهرداری کیاشهر هزینه ای ندارد و آورده ای نیز به همراه خواهد داشت .

وی خاطر نشان کرد : اختتامیه جشنواره در روز عید قربان و همزمان با جشن روز عید در ساحل کیاشهر برگزار می شود .

رضا حقی دبیر اجرایی جشنواره تمشک کیاشهر نیز در این جلسه اظهار داشت :

از سال ۹۴ بحث جشنواره های خوراک محور در شهرداری رشت و در زمان تصدی جناب آقای عاطفی بر شهرداری منطقه دو رشت آغاز شد و جشنواره کدو و جشنواره جوکول از نمونه های این جشنواره های خوراک محور بود .
وی افزود : متاسفانه مبحثی در خصوص برگزاری جشنواره ها در کشور و استان باب شده که صرفا در یک روز برپا می شوند و شامل برنامه هایی مانند استندآپ کمدی و موسیقی و لافند بازی هستند و جشنواره پایان می یابد در حالیکه باید هدف از برگزاری جشنواره علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی برندسازی نیز باشد و محتوا سازی صورت نمی‌گیرد. اما در جشنواره تمشک کیاشهر چنین محتوا سازی صورت گرفته و شامل ۱۳ بخش می باشد که جشنواره بهانه ای برای برگزاری این برنامه هاست.

حقی اذعان داشت : بخشی از جشنواره نشاط اجتماعی است و بخش دیگر باید اصناف را درگیر کنیم تا برند سازی و ایجاد اشتغال صورت پذیرد و درخواستی که از فرماندار محترم داریم این است که ادارات و نهادهای کیاشهر را ملزم به تعامل و همکاری با برپایی جشنواره و هدف های این جشنواره سازند تا برند سازی محصول تمشک انجام شود.

حقی تاکید کرد : اگر این برند سازی در شهرستان صورت گیرد آثار و برکات جشنواره ها در سال‌های آتی منجر به رونق اقتصادی بیشتر منطقه خواهد شد .

فاطمه ارجمند مدیر شرکت وسام حامی مالی جشنواره تمشک بندر کیاشهر نیز در این جلسه عنوان کرد : برای شرکت وسام بحث کارآفرینی چه در طول جشنواره و چه در سالهای آینده حائز اهمیت است و مساله کارآفرینی برای اصناف بخش خوراک و سایر مشاغل ماندگار می شود و این ماندگاری ارزشمند خواهد بود و شرکت وسام از این بستر لازم برای ایجاد یک چرخه اقتصادی را در قالب فراهم سازد به خود می بالد.

حسین ذاکر استقامتی فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره تمشک در این شهرستان اظهار داشت : بندر کیاشهر دارای ظرفیت های فوق العاده ای از نظر طبیعی و گردشگری است وجود پارک ملی بوجاق در این منطقه، خود یکی از داشته های مهم محسوب می شود و برگزاری جشنواره تمشک نیز قطعا یک نقطه عطفی برای برند سازی در زمینه گردشگری کیاشهر خواهد بود.

وی ضمن قدردانی از شهردار بندر کیاشهر و نگاه فرهنگی وی ، افزود : باید شهر بندر کیاشهر را به سمت و سوی برپایی جشنواره ببریم و این شهر را ” شهر جشنواره ها ” بنامیم و با اهدافی که برای جشنواره ها تعریف می کنیم برند سازی را مد نظر قرار دهیم.

فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه با بر شمردن خواص طبی و پزشکی محصول تمشک گفت : از تمشک در دنیا برای بحث های دارویی به دلیل ترکیباتی که در آن وجود دارد ، بهره گیری می شود و برای برخی بیماری‌ها استفاده می شود و اگر ما بتوانیم صنایع تبدیلی کشاورزی را ایجاد کنیم و استحصال ماده موثر از محصولات صورت گیرد تکنولوژی خاصی در زمینه ی گیاهان خواهد بود و اگر سرمایه گذاری در خصوص تولید اسانس و افزودنی ها انجام شود قطعا اشتغالزایی و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

ذاکر استقامتی اضافه کرد : اگر در کنار برگزاری جشنواره که موجب نشاط اجتماعی و لذت مردم است عرضه ی خوراک از محصول نیز صورت پذیرد کار پسندیده و ایده نویی در این شهرستان خواهد بود.
وی با یادآوری ثبت شهر رشت به نام شهر خلاق خوراک گفت : باید این مهم را بیان کنیم که تنها شهر رشت شهر خلاق خوراک نیست بلکه استان گیلان استانی است که در زمینه خوراک دارای تنوع می باشد .

فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه با ابراز خرسندی از ایده نصب المان های جشنواره ها در سطح شهر کیاشهر عنوان کرد : کیاشهر در تعطیلات نوروزی و تعطیلات تابستانی به جهت برخورداری از ساحل و طبیعت و تفرج منحصر بفرد پذیرای گردشگران زیادی است و برپایی جشنواره ها در این ایام مورد استقبال قرار خواهد گرفت و آداب و رسوم ما نیز از این طریق انتقال خواهد یافت و همچنین صنایع دستی استان و مناطق را به مردم معرفی خواهیم کرد .

وی گفت : غنای فرهنگی و سطح تحصیل جوانان استان همیشه سرسبز گیلان و ذائقه های خوب و متنوع غذایی مردم گیلان در کشور کم نظیر است و لذا این اهتمام باید به خرج رود که مخاطب جشنواره بتواند این غنای فرهنگی را از جشنواره دریافت کند و در این خصوص از وجود نخبگان ، اساتید ،دانشگاه و صاحبان اندیشه استفاده شود تا جشنواره ها محتوای غنی را به مخاطبان ارائه دهند .

گفتنی است در پایان این جلسه از پوستر جشنواره تمشک بندر کیاشهر رونمایی شد .

این جشنواره از ۱۲ لغایت ۱۹ تیرماه سال جاری در ساحل بندر کیاشهر برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=9607

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.