• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

امیدواری محققان به یافتن دارو قطعی برای درمان کرونا

  • کد خبر : 895
  • 22 آذر 1399 - 18:17
امیدواری محققان به یافتن دارو قطعی برای درمان کرونا
محققانی که درباره کرونا تحقیق می‌کنند روز جمعه  اعلام کردند که پنج ژن اصلی با شدیدترین نوع ابتلا به کووید-۱۹ مرتبط هستند. آن‌ها در این تحقیق به چندین داروی موجود در بازار اشاره کردند که می‌تواند مورد استفاده این افراد مبتلا قرار گیرد.

به گزارش انطباق ، مجله نیچر با انتشار این پژوهش نوشت: این محققان روی دی‌ان‌ای(DNA)، دو هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های سراسر بریتانیا بستری بودند، مطالعه کردند. آن‌ها دریافتند که پنج ژن درگیر در دو فرایند مولکولی-ایمنی ضد ویروسی و التهاب ریه، نقش اساسی در موارد شدید ابتلا به کووید-۱۹ دارند.

 

کنت بایلی، مشاور دانشگاهی در دانشگاه ادینبرو اسکاتلند که در این تحقیق حضور داشت، گفت: نتایج این تحقیق بلافاصله مشخص می‌کند که چه داروهایی باید در بالای فهرست برای آزمایش‌های بالینی قرار گیرد.

وی در معرفی این پنج ژن گفت: «ژن‌ها با نام‌های IFNAR2, TYK2, OAS1, DPP9 و CCR2 تا حدی توضیح می‌دهند که چرا برخی از افراد مبتلا به نوع شدید کووید-۱۹ می‌شوند در حالیکه افراد دیگر تحت تاثیر ویروس قرار نمی‌گیرند.»

نتایج ژنتیکی ما یک نقشه راه را از طریق پیچیدگی علائم ایمنی فراهم می‌کند و مسیر رسیدن به اهداف اصلی دارویی را نشان می‌دهد.

وی افزود: نتایج ژنتیکی ما یک نقشه راه را از طریق پیچیدگی علائم ایمنی فراهم می‌کند و مسیر رسیدن به اهداف اصلی دارویی را نشان می‌دهد.

این یافته‌ها باید سرعت یافتن داروهای بالقوه برای درمان کووید-۱۹ را بیشتر کند. دانشمندان می‌توانند در این مسیر آزمایش‌های بالینی روی داروهایی را انجام دهند که مسیرهای ضد ویروسی و ضد التهابی خاص را هدف قرار می‌دهند.

 

آقای بایلی گفت در میان داروهایی که بیشترین اثربخشی را دارند باید گروهی از داروهای ضد التهاب با نام مهارکننده‌های JAK را قرار داد که شامل داروی ضد آرتریت باریسیتینیب می‌شود که شرکت داروسازی ایلای لی‌لی آن را تولید می‌کند.

وی تاکید کرد که می‌توان تنها چند داروی محدود را همزمان آزمایش کرد بنابراین انجام یک انتخاب صحیح باعث نجات جان هزاران نفر خواهد شد.

این گروه تحقیقاتی همچنین دریافتند که افزایش فعالیت ژن زنجیرهٔ بتای گیرندهٔ اینترفرون آلفا/بتا یا IFNAR2 می‌تواند در برابر کووید-۱۹ محافظت ایجاد کند چراکه احتمالا اثر درمانی ناشی از داروی اینترفرون را تقلید می‌کند.

داروهای مختلفی که در بازار موجود هستند، در آزمایش بالینی از نظر توانایی مقابله با کووید-۱۹ مورد بررسی قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به اینترفرون بتا-۱ای، آنتاگونیست گیرنده اینترلوکین-۱، ساریلوماب با نام تجاری کنزارا تولیدی شرکت سانوفی اشاره کرد.

در حال حاضر از یک داروی استروئیدی با نام دگزامتازون و یک داروی ضد ویروسی با نام رمدسیویر ساخت شرکت گیلئاد در درمان بیماران کووید-۱۹ به عنوان داروهای مجاز استفاده می‌شود گرچه استفاده از رمدسیویر در موارد شدید ابتلا توصیه نشده است.

ماه گذشته سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا داروی آنتی‌بادی شرکت ایلای لی‌لی را برای بیمارانی که در بیمارستان بستری نیستند و به دلیل سن یا سایر شرایط در معرض خطر هستند تایید کرد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=895

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.