• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ؛

افزایش رشد جمعیت برای گیلان و کشور مساله ای حیاتی است / فرصت ۱۰ ساله برای افزایش جمعیت در استان گیلان

  • کد خبر : 10215
  • 04 مرداد 1401 - 11:28
افزایش رشد جمعیت برای گیلان و کشور مساله ای حیاتی است / فرصت ۱۰ ساله برای افزایش جمعیت در استان گیلان
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:خطر کاهش جمعیت بیشتر از خطر کرونا است در این راستا آگاهی بخشی از سوی رسانه ها و توجیه مردم برای درک خطر کاهش جمعیت به رشد جمعیت استان کمک می کند.

به گزارش انطباق ؛ دکتر اسماعیل نورصالحی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز در نشست خبری با رسانه های گروهی استان در خصوص معایب کاهش فرزند آوری و افزایش تک فرزندی اظهار داشت:با توجه به اینکه استان گیلان زادگاه نخبگان و فرهیختگان است کاهش فرزند آوری هویت و اصالت استان را تهدید می کند از طرف دیگر افزایش تک فرزندی نیز موجب می شود نسلی داشته باشیم که اعتماد به نفس کافی و توانایی انجام کارهای بزرگ را نداشته باشند.

وی افزود:برای داشتن نسل پویا و توانمند باید الزام بر فرزند آوری علی الخصوص فرزند دوم باشد.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به رشد کم جمعیت در استان و شیوع تک فرزندی و همچنین سالمند بودن جمعیت استان خاطرنشان کرد:علاوه بر مسائل اقتصادی ، فرهنگ و نوع تفکر مردم نیز در افزایش یا کاهش باروری تاثیر گذار است ، با توجه به اینکه در حال حاضر نیز جمعیت استان جمعیت پیر و سالمند است خطرات زیادی استان را تهدید می‌کند و با افزایش جمعیت سالمند زیرساخت های لازم برای مراقب از سالمندان وجود ندارد.

نورصالحی تنهایی زودهنگام والدین و خالی شدن آشیانه را از معایب دیگر تک فرزندی عنوان کرد که با ازدواج تک فرزند ، والدین تنها می شوند .

وی با تاکید بر هوشیار کردن مردم از معایب عدم رشد جمعیتی و تک فرزندی و همچنین افزایش نسل میانسال و سالمند اذعان داشت:رسانه ها باید مردم را به تولد فرزند دوم تشویق کنند چرا که تولد فرزند دوم هم می تواند بحران جمعیتی در استان را تا اندازه ای حل کند.

دکتر نورصالحی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه ها در خصوص فرزند آوری مسوول هستند ، اظهار داشت:تسهیل در پرداخت وام های ازدواج و فرزند آوری ، امتیاز برای آزمون های استخدامی متاهلین دارای فرزند، تحت پوشش قرار دادن کلیه مادران فاقد پوشش بیمه ای در دوران بارداری و کودکان تا ۵ سالگی و … از قوانین مصوب فرزند آوری هستند که باید توسط رسانه ها جهت رشد جمعیتی مطالبه گری شوند.

وی با بیان اینکه انجام زایمان طبیعی در زایشگاه ها و بیمارستان های دولتی بصورت رایگان انجام می شود ، خاطر نشان کرد:گیلان به لحاظ انجام زایمان سزارین جایگاه خوبی ندارد ، آمار سزارین در استان بالا است و باید زایمان طبیعی و بدون درد در استان ترویج شود.

دکتر نورصالحی خاطرنشان کرد:سیستم ارجاع مادران باردار در مناطق روستایی بهتر از مناطق شهری است به خانواده ها نیز باید در خصوص معایب سزارین و مزایای انجام زایمان طبیعی اطلاعات و آگاهی های لازم داده شود.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه افزایش و رشد جمعیت برای گیلان و کشور مساله ای حیاتی است ، تصریح کرد:ایران طی مدت ۳۰ سال به بحران جمعیتی رسیده و در شیب کاهش جمعیت قرار گرفته است که این وضعیت کشور و استان را به لحاظ امنیتی ، اقتصادی و … تهدید می کند و تنها ۱۰ سال برای افزایش جمعیت استان فرصت داریم که تبدیل تک فرزندی به فرزند دوم یکی از راه های تامین کننده نسل بعدی است.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان دارای پتانسیل ها و قابلیت های زیادی است ، خاطرنشان کرد:بقای نسل باید در استان ادامه یابد نسلی که در این استان افزایش می یابد نسلی است که به لحاظ علمی و فکری جایگاه بسیار خوبی دارد.

نورصالحی با اشاره به عدم اجرای کامل نظام ارجاع در استان تصریح کرد:نظام ارجاع برای مادران باردار ، کودکان زیر ۵ سال و بیماران سرطانی در دستور کار است.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه خطر کاهش جمعیت بیشتر از کرونا است ، یادآور شد:در کرونا مردم خطر را حس کرده و با چشم خود دیدند و کنترل شد اما متاسفانه به دلیل ساده انگاری و همچنین عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی ، نزدن دز سوم و چهارم واکسن، کرونا دوباره شیوع پیدا کرده و طی روز گذشته ۲۵۰ نفر بیمار بستری در استان داشتیم.

وی تصریح کرد:مردم خطرات کاهش جمعیت را درک نکرده اند و در راستای فرزند آوری همکاری نمی کنند و شاهد کاهش جمعیت در استان هستیم.

نورصالحی گفت:آگاهی بخشی از سوی رسانه ها و توجیه مردم برای درک خطر کاهش جمعیت ، به رشد جمعیت استان کمک می کند.

فیروز نصیرزاده مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست خاطرنشان کرد:استان گیلان دارای پیرترین جمعیت در سطح کشور است و میزان جمعیت سالمند استان ۱۵/۹ دهم درصد می باشد.

وی تصریح کرد:هرم جمعیتی استان استوانه است و باید هرچه سریعتر برای افزایش رشد جمعیتی استان اقدامات لازم صورت گیرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد:۵۴ درصد عدم فرزند آوری با مسائل اقتصادی مرتبط است و ۴۶ درصد ریشه فرهنگی و … دارد.

وی تاکید کرد:رسانه ها باید در خصوص اجرای قوانین مصوب در خصوص فرزندآوری مطالبه گری داشته باشند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:این دانشگاه به دنبال تامین خوابگاه متاهلی برای ۲۰۰ زوج دانشجوی متاهل است.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=10215

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.