• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

استفاده از ظرفیت خیرین در حوزه مشارکت مردمی جهت ارایه خدمات بهتر/ پیشگیری مستلزم آگاهی و همکاری مردم در حوزه سلامت است

  • کد خبر : 22266
  • 03 اردیبهشت 1403 - 14:59
استفاده از ظرفیت خیرین در حوزه مشارکت مردمی جهت ارایه خدمات بهتر/ پیشگیری مستلزم آگاهی و همکاری مردم در حوزه سلامت است
مراکز جامع سلامت استان فرسوده و جهت ارایه خدمت در شان مردم نمی باشد در این راستا دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه مشارکت مردم از ظرفیت خیرین حوزه سلامت بهره گرفته شود

به گزارش انطباق نقل از لیجار ؛ دکتر محمد تقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مناسبت هفته سلامت در نشست خبری با رسانه های گروهی استان اظهار کرد:برنامه های هفته سلامت امسال با توجه به شعار هفته سلامت با عنوان ” سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت” اجرا می شود.

وی افزود:دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای تامین سلامت مردم استان فعالیت می کند و در کنار انجام وظایف خود نیازمند همکاری سایر دستگاه ها و علی الخصوص مردم در بحث پیشگیری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تلاش های کادر درمان در زمان شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد:با تلاش و اقدامات کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان کرونا و همچنین بیماری واگیر که از طریق پشه آئدس منتقل می شد با شناسایی کانون های آن و مه پاشی محیط کنترل شد.

وی ضمن تشکر از کادر درمان استان به دلیل آماده باش بودن و همه تلاش هایشان در ایام نوروز تصریح کرد:در پایان سال و تعطیلات نوروز به دلیل حجم زیاد مسافر در استان جمعیت دو میلیون و نیم استان به شش تا هفت میلیون نفر افزایش می یابد و کادر درمان برای ارایه خدمات به بیماران تلاش می کنند.

شیوع بیماری های غیرواگیر در استان گیلان

دکتر آشوبی با بیان اینکه در استان گیلان شیوع بیماری های غیرواگیر قلبی و عروقی ، فشار خون بالا، دیابت و … در رتبه های اول تا سوم قرار دارند، اذعان کرد:بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و حوادث ترافیکی (تروما) بالاترین درصد مرگ و میر در استان را به خود اختصاص داده اند.

وی تغییر سبک زندگی ، کاهش وزن ، تغذیه مناسب و صحیح ، ورزش کردن و … را از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیمارهای قلبی و عروقی ، دیابت ، کلسترول و فشار خون عنوان کرد.

دکتر آشوبی بیان کرد: انجام ۱۳۵۷۸ نمونه برداری میکروبی از آب آشامیدنی گیلان ، کشف ۶۰۱ مورد آلودگی در آب ، انجام ۲۷۹۲۳۶ مورد بازرسی از اماکن عمومی ، کشف ۲۲۸۱۸۵ کیلو موادغذایی فاسد و … از اقدامات اجرایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای تامین سلامت مردم است.

اهمیت و جایگاه پیشگیری در حوزه سلامت

وی با تاکید بر اهمیت و جایگاه پیشگیری در نظام سلامت یادآور شد:پیشگیری هزینه کمتری را بر جامعه تحمیل می کند و مستلزم آگاهی و همکاری مردم در زمینه سلامت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:در راستای اجرای پیشگیری ، مراکز غربالگری جهت تشخیص و درمان به موقع در شهرستان های رشت ، لاهیجان ، تالش و انزلی راه اندازی شده که نشان از اهمیت مقوله پیشگیری است.

وی بر لزوم ایجاد زیرساخت ها و فراهم کردن تجهیزات پزشکی جهت ارایه خدمات بیشتر به مردم تاکید کرد و افزود:خریداری ۴ دستگاه MRI، راه اندازی CT آنژیو در بخش دولتی ، تهیه دستگاه میکروسکوپ پیشرفته برای بیماران دیابتی در شهرستان های رشت ، لاهیجان و تالش و …. از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که تمامی تجهیزات خریداری شده اگرچه بصورت رسمی افتتاح نشده اند اما راه اندازی شده و در حال ارایه خدمت به مردم هستند.

دکتر آشوبی با اشاره به اهمیت بهداشت و پیشگیری در جامعه تصریح کرد:اگرچه پیشگیری گام اول و بسیار حایز اهمیت است اما دانشگاه جهت درمان بیماری ها نیز باید به تجهیزات بروز جهت تشخیص و درمان بیماران مجهز باشد.

وی دانشگاه علوم پزشکی را متولی سلامت مردم عنوان کرد و گفت:در خصوص شیوع بیماری ها و اطلاع رسانی های حوزه سلامت اطلاعات صحیح به جامعه اطلاع رسانی می شود و به عبارتی روایت اول درست و صحیح مطرح می شود.

اجرای طرح پزشک خانواده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه طرح پزشک خانواده در روستاها بصورت صددرصد اجرایی شده است ، خاطرنشان کرد:شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر نیز تحت پوشش این طرح قرار دارند.

وی ادامه داد:همه تلاش ها در حال انجام است تا شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر نیز تحت پوشش پزشک خانواده قرار گیرند .

دکتر آشوبی از وجود ۹۷۳ خانه بهداشت در استان خبر داد و گفت:۱۴۴۱ بهورز نیز در استان مشغول ارایه خدمات به مردم می باشند و قرار است حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ نفر نیز جذب شوند .

اجرای طرح شهید سلیمانی

وی گفت:دانشگاه علوم پزشکی گیلان با دارا بودن خانه بهداشت و استفاده از ظرفیت مراقبان سلامت توانست در اجرای طرح شهید سلیمانی موفق عمل کند و شیوع کرونا با اجرای این طرح کنترل شد.

دکتر آشوبی با تاکید بر بحث سلامت خانواده در حوزه بهداشت اظهار کرد: در فصل بهار با توجه به شیوع فاسیولا بهتر است مردم در هنگام مصرف سبزیجات معطر محلی نکات بهداشتی را رعایت کنند.

استفاده از ظرفیت خیرین در حوزه سلامت

دکتر آشوبی بااشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم عنوان کرد:مراکز جامع سلامت استان فرسوده و جهت ارایه خدمت در شان مردم نمی باشد در این راستا دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه مشارکت مردم از ظرفیت خیرین حوزه سلامت بهره گرفته و حدود یک هزار میلیارد تومان از خیرین جهت ایجاد زیرساخت ها و تجهیزات بمنظور ارایه خدمات بهتر کمک گرفته است که حضور و ورود خیرین در حوزه سلامت نشان از مشارکت مردمی است.

وی گفت:با توجه به انجام پیوند اعضا در استان گیلان ، ساخت و احداث مرکز جامع پیوند اعضا در بیمارستان رازی رشت توسط یک خیّر در حال انجام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه دولت به تنهایی قادر به رفع مشکلات نمی باشد ، تصریح کرد:حضور و مشارکت مردم ، به عبارتی مردمی سازی نیاز است و لازمه آن جلب اعتماد مردم می باشد ، اگر مردم ببینند که مسوولان حوزه سلامت در راستای ارایه خدمت به مردم قدم بر می دارند با اعتماد کامل در این عرصه مشارکت خواهند کرد.

وی کسب اعتبار سه‌ساله دانشکده پزشکی رشت را از دیگر امتیازات دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرد و افزود:دانشگاه علوم پزشکی گیلان بمنظور راه اندازی مراکز سلامت ، ترویج پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به بیماری به دنبال اخذ اعتبارات است و تلاش می کند خدماتی را در شان مردم به آنها ارایه دهد.

پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی بیمارستان سایت لاکان

دکتر آشوبی گفت:بیمارستان سایت لاکان حدود۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید طی سال جاری این بیمارستان افتتاح شود.

سالمندی جمعیت چالشی در استان گیلان

دکتر آشوبی سالمندی جمعیت استان گیلان را یکی از چالش های موجود دانشگاه عنوان کرد و گفت:متاسفانه فضای شهری و مبلمان شهری مناسب سالمندان نمی باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح جوانی جمعیت تصریح کرد:اگرچه هنوز رشد جمعیت جوان در استان در وضعیت نامناسبی است اما شیب تند و ۱۰ درصدی کاهش موالید در استان گرفته شده است‌.

وی ابراز امیدواری کرد که با جذب نیرو و ایجاد زیرساخت های مناسب خدمات بهتری به بیماران ارایه شود.

لازم به ذکر است ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=22266

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.