• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
158
بازی ابراهیم‌رئیسی در رقابت سیاسی قرن دو سر باخت بود؛

از رییس مقتدر دستگاه‌قضایی تا رییس منفعل دولت انقلابی

  • کد خبر : 12125
  • 15 آبان 1401 - 20:05
از رییس مقتدر دستگاه‌قضایی تا رییس منفعل دولت انقلابی
اختصاصی / زمانی اطرافیان و مشوقان رئیسی برای آنکه خود را به اهداف مد نظرشان برسانند او را در کنار فردی مانند تتلو نشاندند و زمانی نیز او را به میان کارزاری انداختند که نحوه اداره آن با اداره دستوری و قدرتمدارانه دستگاه‌قضاییه خیلی متفاوت بود.

اختصاصی انطباق -سرویس سیاسی: ابراهیم سادات‌رئیسی، زاده مشهد، سن ۶۱ سال؛ با سابقه‌ترین فرد در دستگاه قضایی جمهوری‌اسلامی و همچنین کم‌تجربه‌ترین مسئول اجرایی ایران به حساب می‌آید.

فردی که با وجود سمت‌های فراوان و متعدد حکومتی که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون داشته ولی از سال ۹۶ که وارد بازی‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری‌ شد بر سر زبان‌ها افتاد.

ابراهیم رئیسی فردی که از ۲۰سالگی با چکش و قلم قضاوت آشناست این روزها در بحران دولتی گرفتار شده که بی‌شک سابقه او را با آسیب‌های جدی روبه‌رو می‌کند.

رئیسی در دوره اول رقابت با حسن‌روحانی، منتصب رهبری در آستان‌قدس بود و پس از شائبات و حاشیه‌های آملی‌لاریجانی و اطرافیانش به ریاست‌قوه‌قضاییه رسید؛ جایگاهی که قبای آن شاید برای هیچکس غیر از او برازنده نبود.

رئیسی در همان آغاز ریاست اقدامات مناسبی را در دستور کار قرار داد و سعی کرد طرح تحول دستگاه قضایی را اجرا کند و بر تکریم مردم پافشاری کرد و جابجایی‌هایی نیز که در این عرصه و در راس قوه انجام داد در همین مسیر بود؛ جابجایی‌هایی مانند عزل جعفری‌دولت‌آبادی و قاضی‌سراج را می‌توانیم در مسیر تحول دستگاه‌قضا در زمان رئیسی بدانیم.

پایان دادن به لحن و گفتار قهری روسای قوه به ویژه آملی‌لاریجانی و ایجاد احساس فارغ از ترس برای ارباب‌رجوعان به دستگاه قضا را می‌توان یکی دیگر از ویژگی‌ها و دستاوردهای مثبت رئیسی در دوره کوتاه مدیریت خود بر دستگاه قضایی جمهوری‌اسلامی دانست.

رئیسی همچنین در این بازه زمانی با تعیین سرنوشت پرونده‌هایی که با اعاده‌دادرسی بلاتکلیف بودند یا اینکه از سر برخی رویکردها گرفتار راهروهای دادگاه شدند را در دستورکار قرار داد و قدمی دیگر در مسیر تغییر نگاه‌ها به قوه‌قضاییه بعد از دوران خاص آملی برداشت.

دیدار با اقشار مختلف از جریان‌های متفاوت فکری نیز یکی دیگر از ویژگی‌های رئیسی در دورانی بود که ریاست دستگاه‌قضا را بر عهده داشت و می‌کوشید تا نگاه‌ها به این قوه‌حاکمیتی را عوض کند.

در همین حال برخی دیگر از اقدامات رئیسی در چند ماه نخست ریاست قوه‌قضاییه که از تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ به عنوان رئیس معرفی شد می‌توان به اقدامات زیر اشاره کرد:
۱. آغاز اصلاح ساختار قوه قضائیه
۲. تقلیل ۶۳ حساب قوه قضائیه به ۵ حساب
۳. برخورد با فساد درون قوه قضائیه
۴. انفصال ۶۰ قاضی متخلف از خدمت
۵. عزل اکبر طبری
۶. دستور برای بررسی ویژه تحقیق و تفحص‌های ارجاعی به قوه قضاییه
۷. برخورد قاطع با مفسدان
۸. حکم ۱۵ سال حبس ریخته‌گران و برادرش به اتهام اخلال در نظام اقتصادی
۹. حکم هادی رضوی
۱۰. حکم متهمان بانک سرمایه
۱۱. رسیدگی نهایی به پرونده پدیده شاندیز و اعلام حکم مال باختگان پرونده پدیده شاندیز
۱۲.  ۹۷۸ حکم قطعی برای مفسدین اقتصادی
۱۳. حکم حسین فریدون
۱۴. حکم متهمان پرونده کیمیا خودرو
۱۵.طراحی سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مسؤولان
۱۶آغاز گزارش‌دهی فساد یا همان سوت‌زنی
۱۷پیشنهاد ارائه طرحی در رابطه با ممانعت از تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور
۱۸دستور برای تهیه لایحه جامع احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی
۱۹عزم جدی برای ورود به فساد خودروسازان
.۲. بررسی لایحه مقابله با خشونت علیه زنان
۲۱. نشست نتیجه‌دار با تعدادی از فعالان محیط زیست
۲۲. تحول جدی در راه‌های ارتباطی قوه قضائیه با مردم به خصوص در فضای مجازی
۲۳.  توقف استفاده از چادر برای پوشش متهمین
۲۴. ابلاغ آیین‌نامه اجرای احکام کیفری
۲۵. بررسی امکان اعدام و قصاص به روشی غیر از طناب دار و اهدای عضو محکوم
۲۶. دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در ق.ق با ۳۳ ماده
۲۷. بررسی پرونده تمامی زندانیان بدهکار مالی و اعمال حداکثر مساعدت قضایی و قانونی
۲۸. دستور اعلام نتیجه و روند بررسی احکام به مردم
۲۹. ممنوعیت مطالبه وجه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

این اقدامات و فعالیت‌های خاص رئیسی در دستگاه‌قضایی که تجربه و سابقه فعالیت در آن را داشت به نفع این قوه و شخص رئیسی بود زیرا این فرد هم به خوبی با قوه‌قضاییه آشنایی داشت و هم جایی بود که نیازی به درایت و اقتدار مدیریتی و اجرایی نبود و تنها با قدرت تام ریاست‌قوه و نیت اجرای طرح تحول می‌توانست به بهترین شیوه قوه تحت نظر خود را کنترل و اداره کند.

این در حالی است که برعکس قوه‌قضاییه در قوه‌مجریه با وجود بیش از یک سال که از زمان مدیریت او بر قوه‌مجریه می‌گذرد مشکلات در این بخش نه تنها رفع و کاهش نداشته بلکه افزایش چشمگیر نیز داشته است.

از تورم، بیکاری و مشکلات سیاست‌داخلی و خارجی تا بحران آب و فضای‌مجازی همه و همه بر خلاف سیاست‌های اعلامی از سوی رئیسی در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری پیش می‌رود.

زمانی اطرافیان و مشوقان رئیسی برای آنکه خود را به اهداف مد نظرشان برسانند او را در کنار فردی مانند تتلو نشاندند و زمانی نیز او را به میان کارزاری انداختند که نحوه اداره آن با اداره دستوری و قدرتمدارانه دستگاه‌قضاییه خیلی متفاوت بود.

وعده‌های رنگی مانند کاهش‌تورم، ساخت‌مسکن، حل مناقشات داخلی و خارجی، افزایش کرامت انسانی و… همه نیازمند موئلفه‌هایی بود که بخش کثیر آن خارج از حوزه اختیارات یک رییس‌جمهور است و آنانی که رئیسی را به میانه میدان هول دادند خوب می‌دانستند که زمین بازی در قوه‌قضاییه بسیاری متفاوت از قوه‌مجریه است.

آن‌هایی که شاید با نیت خاصی ابراهیم‌رئیسی را با بهانه بهبود امور به وسط میدان کشیدند و در نهایت با توجه به کوه مصائب و مشکلات حل نشده و نشدنی شروع به تخریب وی کردند به خوبی برنامه خود را پیش بردند چرا که با یک حساب کوچک مشخص بود که وضعیت کشور با این رویه کنونی به سمت بهبود نخواهد رفت و با همین آگاهی رئیسی را به وسط میدان مینی فرستادند که اگر هم زنده از آن خروج کند ولی دیگر ساختار سالم و برازنده‌ای در ذهن مردم برای پروژه‌های آینده نخواهد داشت. بی‌شک رئیسی قوه‌قضاییه با دولت و کاراجرایی بسیار متفاوت است و کاش آقای رئیسی بدانند و درک کند که دانه فلفل سیاه و خال مه‌رویان سیاه، هر دو جان سوزند لیکن این کجا و آن‌ کجا….

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=12125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.