• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
13
نیم نگاه؛

ارتباط بین مصرف لبنیات و التهاب دستگاه گوارش

  • کد خبر : 17509
  • 26 مرداد 1402 - 18:29
ارتباط بین مصرف لبنیات و التهاب دستگاه گوارش
به گفته دانشمندان این مطالعه هیچ ارتباطی بین نشانگرهای التهابی دستگاه گوارش مدفوع و مصرف لبنیات از جمله پنیر، ماست، کل لبنیات و شیر مایع نشان نداد.

 انطباق: مصرف لبنیات با کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و میزان مرگ و میر مرتبط است اما تحقیقات کمی در مورد چگونگی تأثیر محصولات لبنی بر سلامت دستگاه گوارش بزرگسالان، انجام شده است.
به گزارش سیناپرس، نتایج یک کارآزمایی مداخله ای نشان داد؛ مصرف لبنیات تأثیر قابل توجهی بر نفوذپذیری روده در افراد سالم ندارد. مصرف لبنیات و ماست تخمیر شده با کاهش علائم گوارشی، بهبود هضم لاکتوز و نتایج متفاوت در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر مرتبط است. طبق مطالعات آزمایشگاهی، لبنیات و محصولات لبنی ممکن است عملکرد سد روده را تقویت کنند.

در مجموع، بررسی های قبلی مصرف لبنیات را با کاهش التهاب سیستمیک مرتبط دانسته اند. با این حال، التهاب دستگاه گوارش و مصرف لبنیات در بزرگسالان سالم کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.در مطالعه فعلی، محققان روابط بین مصرف لبنیات گزارش شده و نشانگرهای التهاب دستگاه گوارش را در میان بزرگسالان سالم بین ۱۸ تا ۶۵ سال ارزیابی کردند. این تیم تحقیقاتی فرضیه یک رابطه نامطلوب با مصرف ماست را مطرح کرد که نشان دهنده تأثیر محافظتی است.

نشانگرهای التهابی مدفوع، مانند میلوپراکسیداز، نئوپترین و کالپروتکتین، علاوه بر پروتئین متصل شونده به لیپوپلی ساکارید پلاسما (LPS) اندازه گیری شد. کالپروتکتین مدفوع یک نشانگر کلینیکی است که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد، میلوپراکسیداز مدفوع با درگیر شدن نوتروفیل ها افزایش یافته و نئوپترین مدفوع با درگیر شدن ماکروفاژها افزایش می یابد

به گفته دانشمندان این مطالعه هیچ ارتباطی بین نشانگرهای التهابی دستگاه گوارش مدفوع و مصرف لبنیات از جمله پنیر، ماست، کل لبنیات و شیر مایع نشان نداد. علاوه بر این، طبقه ‌بندی شرکت ‌کنندگان بر اساس مصرف ماست هیچ تغییر قابل ‌توجهی در شاخص‌های مدفوع، هم برای مصرف معمول و هم برای مصرف زیاد، نشان نداد.
با توجه به مصرف معمول رژیم غذایی و داده‌های دریافتی اخیر، هیچ ارتباطی بین مصرف لبنیات و لیپوپلی ساکارید پلاسما، کشف نشد. علاوه بر این، هیچ گونه تغییر قابل توجهی در نشانگرهای التهابی دستگاه گوارش یا پلاسما در بین مصرف کنندگان و مصرف کنندگان ماست وجود نداشت.

در مجموع، پژوهش حاضر هیچ ارتباطی بین مصرف لبنیات از هر نوع با نفوذپذیری دستگاه گوارش یا التهاب دستگاه گوارش در میان بزرگسالان با عدم تحمل لاکتوز پیدا نکرد.شرح کامل این پژوهش در مجله تخصصی Nutrients منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=17509

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.