• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6
استاندار گیلان در جلسه کمیته مدیریت تالاب‌ انزلی بیان داشت؛

احیاء تالاب انزلی باید با رویکرد و اراده ملی باشد / ضرورت تعیین حد بستر تالاب بر اساس کنوانسیون رامسر / هیچکس اجازه دست‌اندازی به تالاب را ندارد

  • کد خبر : 6099
  • 04 دی 1400 - 13:26
احیاء تالاب انزلی باید با رویکرد و اراده ملی باشد / ضرورت تعیین حد بستر تالاب بر اساس کنوانسیون رامسر / هیچکس اجازه دست‌اندازی به تالاب را ندارد
استاندار گیلان با تأکید بر ضرورت تعیین حد بستر تالاب انزلی بر اساس کنوانسیون رامسر، احیاء این تالاب بین المللی را نیازمند حمایت، رویکرد و اراده ملی دانست و گفت: اجازه دست اندازی در این منطقه را به هیچ احدی نمی‌دهیم و مقابل اقدامات سوء استفاده گران می‌ایستیم.

 به گزارش انطباق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی ظهر پنجشنبه در جلسه کمیته مدیریت تالاب‌ انزلی با حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست؛ علت گسترش حریم تالاب را به دلیل افزایش رسوبات در آن عنوان و اظهار کرد: عدم آبخیزداری در تالاب عامل ایجاد وضعیت فعلی است.

وی با بیان اینکه راه نجات تالاب نیازمند کار کارشناسی علمی و دقیق است، افزود: تصمیمات امروز باید با در نظر داشتن حیات و زندگی آینده مردم پیرامونی تالاب باشد.

استاندار گیلان با بیان اینکه کار گروهی با رویکرد جهادی برای احیاء تالاب انزلی ایجاد شود، گفت: با ادامه روند فعلی به جایی نمی رسیم زیرا در این سال‌ها، سازمان‌ها و اداره های مختلف قدمی برای احیاء تالاب برنداشتند و وارث تصمیمات نابخردانه افرادی بودند که امروز کار را برای ما سخت کرده است.

دکتر عباسی با اشاره به اینکه عملکرد مسئولان برای احیاء تالاب عرصه را برای مردم، سخت و زندگی را برای آبزیان و پرندگان آن محدوده سمی کرده، افزود: ایجاد شرکت مادر تخصصی و پیگیری این موضوع به صورت ملی ، یکی از پیشنهادات در این زمینه است زیرا نیازمند اراده و حمایت‌های ملی هستیم.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه تعیین حد بستر تالاب انزلی باید بر اساس کنوانسیون رامسر باشد، تصریح کرد: وظیفه ما خدمت به روستاییان اطراف تالاب انزلی است و اجازه دست اندازی به هیچ احدی را در این منطقه نمی‌دهیم و مقابل اقدامات سوء استفاده گران می‌ایستیم.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از افزایش رسوب گذاری در تالاب انزلی ضرورت دارد، بیان داشت: اداره کل آبخیزداری استان نیز باید رودخانه‌های آبریز به تالاب را مدیریت کند.

احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان اینکه برای احیای تالاب بین‌المللی انزلی در بودجه سال‌های گذشته ردیف اعتباری ملی دیده شده بود، اولویت و اهمیت احیای تالاب انزلی را یک گام جلوتر از سایر تالاب های کشور دانست و با اشاره به مصوبه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده وزارت نیرو در حوزه آب و فاضلاب گفت: تمامی  طرح‌های مربوط به احیای تالاب انزلی در قالب این پروژه آورده شده و اعتبارات مورد نیاز متناسب با آن پیش بینی می‌شود.

محمدرضا احمدی سنگری نماینده رشت، کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا و احمد دنیامالی نماینده بندرانزلی در محلس شورای اسلامی نیز در این جلسه دیدگاه های خود در ارتباط با اهمیت تالاب را بیان داشتند.

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار  از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

 این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و  از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=6099

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.