• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
آخرین اخبار انتخاباتی اصولگرایان

ابراهیم رییسی شورای وحدت و شورای ائتلاف را به هم نزدیک می‌کند؟

  • کد خبر : 2901
  • 07 اسفند 1399 - 17:30
ابراهیم رییسی شورای وحدت و شورای ائتلاف را به هم نزدیک می‌کند؟
در هفته نخست اسفندماه ۹۹ بیشترین تلاش اصولگرایان برای به میدان آوردن ابراهیم رییسی بود. رییسی تا کنون به درخواست‌ها برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ پاسخ منفی داده است. این گزارش را بخوانید تا بدانید این هفته اصولگرایان چه کرده‌اند.

به گزارش انطباق، در حالی که کمتر از چهار ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، اصولگرایان بیشتر از هر زمان دیگر بر سر انتخاب کاندیدای نهایی اختلاف دارند؛ این اختلافات را در چند سطح می‌توان دسته‌بندی کرد: اولین و جدی‌ترین اختلاف، میان دو شورای وحدت و شورای ائتلاف به وجود آمده است شورای ائتلاف حول محور حداد عادل تشکیل شده و شورای وحدت توسط جامعه روحانیت سازماندهی شده است.

اصولگرایان در مقابل این دو شورا به چهار گروه تقسیم شده‌اند گروهی از آن‌ها به دنبال آن هستند که گزینه شورای وحدت شوند مهمترین گزینه‌های این جریان علی لاریجانی و مصطفی پورمحمدی هستند. گروه دوم حول محور شورای ائتلاف فعالیت می‌کند غلامعلی حدادعادل و چمران، سرلیست‌های اصولگرای مجلس و شورای تهران در بیست سال گذشته، مهم‌ترین چهره‌های این جریان هستند.

گروه سوم افرادی هستند که سعی دارند مستقل از این دو جریان فعالیت کنند. مثل جبهه پایداری که عضو هیچ کدام از این دو جریان نشده است یا ائتلاف تحول‌خواهان اصولگرا که بدنه اصلی شورای ائتلاف را تشکیل می‌دهند، اما به صورت مستقل هم جلسات خود را برگزار می‌کند.

گروه چهارمی هم از میان عقلای اصولگرا حضور دارند که اصرار دارند تنها راه ائتلاف حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری این است که ابراهیم رئیسی وارد انتحابات شود و تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن رئیس قوه قضاییه شدت بخشیده‌اند به هر حال باید طی روز‌های آینده این گروه‌ها تصمیم نهایی خود را برای انتخابات اعلام کنند. در ادامه مهمترین اخبار اصولگرایان را مشاهده می‌کنید. این هفته ۲۰۸ نماینده مجلس هم نامه‌ای امضا کردند که از ابراهیم رییسی خواسته بودند کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ شود. به این ترتیب عملا مجلس رای مخالف خود به حضور قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری را نیز تلویحا اعلام کرد.

رئیسی و وحدت اصولگرا‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ 

کریمی اصفهانی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درباره تأثیر کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی بر رفع اختلافات میان اصوگرایان بیان کرد: ۵۰ رصد وحدت خود آقای رئیسی است که اکثر گروه‌های اصولگرا درباره کاندیداتوری او رضایت دارند، ولی ۵۰ درصد دیگر آن است که طرف مقابل آمادگی برای این کار را داشته باشد. بعضی مواقع یک شخصیت سیاسی تصمیمی برای ورود به عرصه ندارد، اما ما اصرار می‌کنیم تا به هدف مان برسیم.

او درباره دیدگاه سیدابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفته «بحث‌های متعددی شده و تماس‌های مختلف گرفته شده است، ایشان با این بخش قضیه که بیایند و وحدت اصولگرایان را پیوند بزند مشکلی ندارد، اما اینکه به عنوان مصداق بیایند تا {کاندیداتوری ایشان} ابزار وحدت شود تاکنون چنین چیزی را پذیرا نبودند.»

حمایت از جامعه روحانیت روحانیت

حسن بیادی از چهره‌های نزدیک به قالیباف نیز درباره انتخابات اظهار نظر کرده و گفته «جدیدا مشاهده می‌شود بعضی از افراد خواسته یا ناخواسته بهترین سرمایه صادق و شناسنامه‌دار اصولگرایان یعنی جامعه روحانیت مبارز را به جرم محوریت آنان محکوم و تخریب و نیز به انحاء مختلف دوستانشان را مخصوصا در استان‌ها تهدید می‌کنند. در حالیکه این شورا متشکل از بیش از پنجاه حزب و گروه مستقل سیاسی و اجتماعی با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندان حقیقی و حقوقی است

انتقاد حسین ابراهیمی از حداد عادل

 حسین ابراهیمی سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره انتقاد‌های اخیر غلامعلی حدادعادل به جامعه روحانیت گفته: «آقای حدادعادل عزیز ما هستند و ما خود را مقابل او نمی‌بینیم، اما از او تقاضا می‌کنیم که سخنان وحدت‌شکن بر زبان نیاورد، زیرا چنین سخنانی به صلاح جریان اصولگرایی نیست. جامعه روحانیت تقابل با گروه‌های مختلف اصولگرایی را خلاف شرع می‌داند و ما بر اساس وظیفه شرعی خود می‌خواهیم به ایجاد وحدت کمک کنیم و امید داریم که در نهایت بتوانیم به نامزد واحد برسیم»

او همچنین گفته «خوب است دوستان اصولگرا این نکته را بدانند که بنای ما پدرخواندگی نیست بلکه حفظ انقلاب است. واقعیت این است که ما به دنبال مشارکت حداکثری و ایجاد اجماع برای معرفی نامزدی صالح به مردم هستیم و بازهم می‌گویم که شرط انصاف نیست که جامعه روحانیت با چنین اهدافی پدرخوانده قلمداد شود.»

پورمحمدی: هنوز برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به الگوی مناسب نرسیده‌ایم

مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز که در نشست دبیران استانی جامعه اسلامی مهندسین شرکت کرده بود، در حمایت از شورای وحدت سخن و گفته و دلیل تشکیل شورای وحدت را «درخواست و پیگیری مجموعه‌های مختلف ارزشی و دلسوز انقلابی و متعهد به آرمان‌های انقلاب و رهبری» توصیف کرده و تاکید کرده که «جامعه روحانیت مبارز براساس همان سه اصل (عقلانیت، علم و اخلاق) در شورای وحدت حضور پیدا کرده و برای ایجاد فضای تفاهم و گفتگو بین خانواده بزرگ ولایی و انقلابی کمک می‌کند.»

رئیسی به جلسه خبرگان نیامد!

یکی از اعضای مجلس خبرگان گفته «در حاشیه اجلاسیه مجلس خبرگان، حدود ۴۰ الی۵۰ نفر از اعضای مجلس خبرگان قصد برگزاری جلسه خصوصی با رئیسی درباره موضوع انتخابات ۱۴۰۰ را داشتند، که آقای رئیسی به دلیل اطلاع از موضوع جلسه، ضمن تشکر از ایشان، برگزاری این جلسه را نپذیرفته است.»

دیدار‌های انتخاباتی جبهه پایداری

هفته گذشته صادق محصولی خبر داده با رستم قاسمی و عزت الله ضرغامی جلسه‌ای انتخاباتی برگزار کرده است. ظاهرا حسین دهقان در این جلسات جایی نداشته است. محصولی گفته «مدل جبهه پایداری در چهار مرحله طراحی شده است. گام اول این مدل این است که نیرو‌های انقلابی همدیگر را تخریب نکنند همچنین ما باید سعی کنیم تا کسانی که در جبهه انقلاب تعریف می‌شوند به هم نزدیک کنیم.»/رویداد۲۴

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=2901

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.