• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
روزنامه جمهوری اسلامی:

آن‌ها که برجام را مرده می‌دانستند اکنون عزم جزم برای مذاکره دارند؛ که باید از آن استقبال شود

  • کد خبر : 5627
  • 07 آذر 1400 - 10:23
آن‌ها که برجام را مرده می‌دانستند اکنون عزم جزم برای مذاکره دارند؛ که باید از آن استقبال شود
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اینکه کارگزاران کنونی نظام جمهوری اسلامی، که در گذشته همواره علیه مذاکره و علیه برجام سخن می‌گفتند و آن را مرده‌ای که قابل احیا نیست می‌دانستند، اکنون عزم جزم برای مذاکره دارند، نقطه قوتی است که باید از آن استقبال کرد.

به گزارش انطباق ،روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: طبق آنچه مقامات وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرده‌اند قرار است فردا دور جدید مذاکرات مربوط به برجام در وین برگزار شود.

اینکه کارگزاران کنونی نظام جمهوری اسلامی، که در گذشته همواره علیه مذاکره و علیه برجام سخن می‌گفتند و آن را مرده‌ای که قابل احیا نیست می‌دانستند، اکنون عزم جزم برای مذاکره دارند، نقطه قوتی است که باید از آن استقبال کرد. حتی آن دسته از افراطیون مجلس که قبلاً نسخه‌ای نمادین از برجام را جلوی دوربین‌ها به آتش کشیدند و تلویزیون نیز این صحنه را خبری کرد و نشان داد نیز اکنون موافق مذاکره درباره برجام و احیاء آن شده‌اند و این نیز موجب خرسندی است.

مقامات وزارت خارجه کشورمان بار‌ها تأکید کرده‌اند که با «مذاکرات نتیجه‌محور» موافقند و مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهند. این، نکته مهمی است، ولی چون از بدیهیات است، مطرح کردن آن جای سؤال دارد. مگر از دور هم جمع شدن و مذاکره کردن، انتظاری غیر از رسیدن به نتیجه می‌توان داشت؟! طرف مقابل هم قطعاً دنبال به دست آوردن نتیجه است. آنچه مهم است اینست که طرف ایرانی با هوشیاری درصدد باشد نتیجه‌ای منطقی که منافع کشور را تضمین کند به دست بیاورد.

شنیده می‌شود گروه جدید مذاکره‌کننده درصدد است همه چیز را از ابتدا شروع کند و راه پیموده شده را نادیده بگیرد. اگر مذاکره‌کنندگان جدید چنین تفکری دارند، باید بدانند که برخلاف شعاری که می‌دهند، در پی مذاکره نتیجه‌محور نیستند، زیرا این تفکر به اتلاف وقت منجر خواهد شد و عملاً به مذاکره برای مذاکره تبدیل خواهد گردید. اگر گروه قبلی مذاکره‌کننده نتوانست به نتیجه نهائی برسد به این دلیل بود که موانعی از داخل کشور بر سر راه داشت. آن موانع، مخصوص دولت قبلی و گروه قبلی مذاکره‌کننده بودند و دولت فعلی با آن‌ها مواجه نیست. بنابراین، گروه مذاکره‌کننده جدید می‌تواند بدون برخورد با مانع به پیش برود و مذاکره را به نتیجه برساند. اگر این مذاکرات از همان نقطه که قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ رها شد ادامه پیدا کند، با توجه به اینکه موانع برداشته شده، قطعاً خیلی زود به نتیجه خواهد رسید.

یکی از عواملی که می‌تواند مذاکرات وین را سریع‌تر به نتیجه برساند، استفاده مذاکره‌کنندگان جدید از تجربیات گروه قبلی است. اعضاء آن گروه، افراد توانمندی بودند که با تسلط کامل بر موضوعات مورد مذاکره توانستند از منافع کشور دفاع کنند و راه را برای رفع تحریم‌ها هموار نمایند. خود اعضاء اصلی گروه مذاکره‌کننده قبلی نیز برای کمک به مسئولین جدید اعلام آمادگی کرده و مقامات جدید وزارت خارجه نیز بر ضرورت استفاده از تجربیات آنان تأکید نموده‌اند. اکنون زمان استفاده از این تجربیات ارزشمند است. ما نباید از سرمایه‌های ارزشمند کشور غافل شویم و جامعه را از تجربیات آن‌ها محروم نمائیم. همه باید برای اعتلای کشور و حفاظت از منافع و مصالح مردم دست به دست همدیگر داده و مشترکاً مشکلات را حل کنیم.

شاید کلیدی‌ترین نکته در این مبحث این باشد که برخلاف تبلیغات منفی و البته بی‌پایه کاسبان تحریم، برای رفع تحریم‌ها راهی غیر از احیاء برجام وجود ندارد. دولت سیزدهم برای حل مشکلات باید به مذاکرات برجامی توجه ویژه نشان دهد و فارغ از بهانه‌تراشی‌ها آن را به سرانجام برساند. هیچکس خواهان نادیده گرفته شدن منافع کشور و ملت و خدشه وارد شدن به عزت و اقتدار نظام نیست و هیچ مسئولی نیز حق ندارد منافع مردم را فدای خواست بیگانگان کند. با غیرقابل اغماض دانستن این اصول و معیارها، می‌توان مذاکرات را بگونه‌ای پیش برد که به نتیجه مطلوب برسد و به رفع تحریم‌ها منجر شود البته اگر اراده سیاسی برای این کار وجود داشته باشد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=5627

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.