• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
معاون امور اقتصادی استاندار گیلان تا چه حد در حوزه ایجاد اشتغال پایدار در استان موثر بوده است؟!

آمارهایی که با واقعیت جامعه نمی خواند

  • کد خبر : 15568
  • 01 خرداد 1402 - 10:45
آمارهایی که با واقعیت جامعه نمی خواند
اوایل سال جاری بود که مرکز آمار کشور با بررسی نرخ بیکاری در گروه سنی جمعیت فعال ١٨ تا ٣٥ ساله اعلام کرد که در زمستان ١٤٠١، ١٧,٤ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند و این نرخ نسبت به زمستان ١٤٠٠، به میزان ٠.٨ درصد افزایش یافته است

اختصاصی انطباق-مهدی روحی: در حالی «محمد اسحاقی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان از ایجاد ۲۲ هزار شغل در سال گذشته خبر داده که آمارهای مرکز آمار ایران از افزایش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حاکی است.

اوایل سال جاری بود که مرکز آمار کشور با بررسی نرخ بیکاری در گروه سنی جمعیت فعال ١٨ تا ٣٥ ساله اعلام کرد که در زمستان ١٤٠١، ١٧,٤ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند و این نرخ نسبت به زمستان ١٤٠٠، به میزان ٠.٨ درصد افزایش یافته است.
اما معاون استاندار گیلان در حالی به افزایش اشتغال در استان اشاره کرده که در آن هیچ اشاره ای به اینکه این اشتغال دقیقا در کدام حوزه ها و در کدام مناطق، شهرکهای صنعتی یا بنگاههای کوچک تولیدی در استان ایجاد شده است نمی‌کند.
ادعایی که در دیگر سوی از«سیاوش آقاجانی» مدیر کل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان نیز مبنی بر اینکه«گیلان جزو پنج استان برتر در حوزه اشتغال و کارآفرینی در سال گذشته بوده مطرح می شود. او حتی در آبان ماه سال گذشته نرخ بیکاری استان را زیر هشت درصد ذکر کرد و مدعی شد: وضعیت بیکاری در گیلان با حدود یک درصد کاهش، کمی بهبود پیدا کرده و گیلان از این حیث جایگاه سیزدهم اشتغالزایی درکشور را به خود اختصاص داده است.» این درحالیست که نرخ بیکاری استان در زمستان گذشته روندی دو رقمی را طی کرده است.

این اخبار تازه ترین ادعاهای مسوولان استان درحوزه اشتغال و کاهش بیکاری گیلان است. آماری که به نظر می‌رسد بدون راستی آزمایی و پایش اشتغال از واحدهای تولیدی و صنعتی استان ارایه شده باشد.
سالهاست درباره وضعیت اشتغال کشور آمارهای ضد و نقیضی از سوی مسئولان دولتی در رابطه با نرخ بیکاری و اشتغالزایی ارائه می‌شود، اظهارات متناقضی که از واقعیت جمعیت فعال جامعه بدور است. بطوریکه همزمان با اشتغالزایی مورد ادعای مسوولان در استان علاوه بر اینکه بر طبل کمبود نیروی کار کوبیده می شود شاهد ریزش نیروی کار در پی تعطیلی واحدهای تولیدی کوچک به دنبال شیوع کرونا و فشار تحریم های اقتصادی هستیم.
مسوولان استان با ارایه چنین آمارهایی تلاش دارند فضای کسب و کار و اشتغال استان را پایدار وپویا نشان دهند اما هیچگاه به طور شفاف وعیان اعلام نکردند که آمار ایجاد ۲۲ هزار شغل در استان صرفا براساس جداول آمار ثبت‌شدگان‌ اشتغال در استانهای کشور تا تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۱ بوده و ایجاد ۲۲ هزار و ۷۸۹ شغل از ۳۰ هزار و ۹۰۴ شغل صرفا جز تعهدات دستگاه های اجرایی گیلان در سال ۱۴۰۱ بوده است. در واقع این آمار به معنی واقعی بودن اشتغالزایی ایجاد شده برای ۲۲ هزار نفر در گیلان نیست.

از آنجا که آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌ دهد نرخ بیکاری با رسیدن به ۹.۷ درصد در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به ۳ ماه پیشین خود ۱.۵ درصد و نسبت به زمستان ۱۴۰۰ رقم ۰.۳درصد افزایش یافته است. این آمار علاوه برعدم تحقق کلیه اشتغالزایی تعهد شده از افزایش ۲.۵ میلیون نفری به جمعیت بیکاران کشور حاکی است. بطوریکه در گیلان نرخ بیکاری در زمستان گذشته دو رقمی اعلام شد .
از اینرو به نظر می‌رسد بنا به اظهارات مقامات استان در خصوص کاهش ظرفیت ۵۰ درصدی ظرفیت تولید در بنگاه‌های تولیدی و واحدهای فعال به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه؛ نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار با آن چیزی که دولت و نمایندگان آن در استانها ادعا می‌کنند در تضاد باشد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=15568

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.