• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
21

آلودگی هوا در ایران، سه برابر کشتار اسراییل در غزه جان ایرانیان را می‌گیرد!

  • کد خبر : 19330
  • 17 آبان 1402 - 18:23
آلودگی هوا در ایران، سه برابر کشتار اسراییل در غزه جان ایرانیان را می‌گیرد!
اختصاصی / متاسفانه این آمار کشتگان بی نبرد بخاطر آنکه بی سروصدا جان‌شان تهدید می‌شود اثری بر مسئولان نمی‌گذارد تا با بیانیه‌های مختلف جلوی عوامل موثری بر آن را بگیرند و هر ساله شاهد کشته‌شدن بسیاری از هم‌وطنان به دلیل آلودگی‌هوا هستیم

اختصاصی انطباق-سرویس جامعه : براساس مصوبه کمیته اضطرار اصفهان امروز (چهارشنبه ۱۷ آبان ماه) تمامی مقاطع تحصیلی نوبت صبح در مناطق شش گانه آموزش و پرورش اصفهان و شهرستان خمینی‌شهر تعطیل خواهد بود.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که علیرضا رئیسی، معاون پیشین وزارت بهداشت ایران گفته آلودگی هوا سالانه بر بیش از ۳۳ هزار مرگ در کشور تاثیر می‌گذارد.

وی اظهار کرد: آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون وارد ریه و بافت بدن افراد می‌شود و عوارض زیادی به وجود می‌آورد.معاون وقت وزارت بهداشت ادامه داد: طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ شاهد کاهش غلظت آلاینده‌های هوا بودیم، اما از سال ۹۴ تا ۹۶ افزایش غلظت و آلودگی هوا را داشته‌ایم و هم اکنون این آلودگی ۳.۳ برابر حد مجاز جهانی است.رئیسی گفت: هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا بسیار زیاد است که تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و بازار بخشی از آن است.این مسئول با بیان این که طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی این هزینه در ایران ۳۰ میلیارد دلار و برابر با ۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی است، اظهار کرد: برای کلانشهرهایی مانند تهران و اصفهان نیازمند برنامه‌ها و تمهیدات ویژه هستیم.

در همین حال رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت دولت رییسی نیز با اشاره به روند افزایشی این مصیبت به کاهش تعداد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ اعتراف کرد و اذعان داشت که این روند در سال ۱۳۹۹ متوقف و افزایشی شد و در سال ۱۴۰۰ تعداد همه مرگ‌های منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ بیش از ۸۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافت. این روند افزایشی در تمامی علل مرگ به علت مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ مشهود است؛ چنانچه تعداد مرگ به علت بیماری‌های ایسکمیک قلبی منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹، تعداد مرگ به علت سکته مغزی منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹، تعداد مرگ به علت سرطان ریه منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ و تعداد مرگ به علت بیماری‌های مزمن انسداد ریوی منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.وی افزود: در سال ۱۴۰۰ در مجموع هزینه مرتبط با مرگ و میر ناشی از همه علل منتسب به ذرات معلق PM۲.۵ مقدار ۸.۱۷ میلیارد دلار (معادل ۲۲۷ هزار میلیارد تومان) برآورد شده است. این مقدار نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است.
او تاکید کرد: کل هزینه‌های مرتبط با مرگ و میر ناشی از همه علل منتسب به ذرات معلق PM۲.۵، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های ایسکمیک قلبی، سکته مغزی، ‌سرطان ریه و بیماری‌های مزمن انسداد ریوی در کشور در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۱.۳ میلیارد دلار (معادل ۳۱۴ هزار میلیارد تومان) برآورد شده است.

شاهسوندی بیان کرد: بیشترین خسارت اقتصادی در کلانشهر تهران (۳.۴ میلیون دلار معادل ۹۴ هزار میلیارد تومان) بر آورد شده بود. پس از کلانشهر تهران شهرهایی که دارای بیشترین جمعیت و یا بالاترین مقادیر آلودگی هوا بودند از جمله مشهد، شیراز، ‌ کرج، اصفهان و اهواز قرار گرفتند.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره مرگ‌ومیرهای منتسب به آلودگی هوا گفت که هزینه‌های اقتصادی ناشی از آلودگی‌هوا در ۹ کلانشهر دیگر علاوه بر تهران که آلودگی هوای بیشتری را تجربه می‌کنند بیشتر است.

 متاسفانه این آمار کشتگان بی نبرد بخاطر آنکه بی سروصدا جان‌شان تهدید می‌شود اثری بر مسئولان نمی‌گذارد تا با بیانیه‌های مختلف جلوی عوامل موثری بر آن را بگیرند و هر ساله شاهد کشته‌شدن بسیاری از هم‌وطنان به دلیل آلودگی‌هوا هستیم.بی‌شک خودروهای بی‌کیفیت ساخت داخل، سوزاندن مازوت توسط مسئولان، مفلوک‌بودن سیستم حمل و نقل عمومی و جاده‌ای، مستهلک بودن نیروگاه‌ها و کارخانجات و سایر موارد که مسئولان باید پاسخگوی آن باشند در این جنایت دست دارند که هیچگاه خبری از محکومیت شأن نیست./انطباق

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=19330

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.