• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
ارمنستان:

آذربایجان «تجاوز در مقیاس وسیع» را آغاز کرده است

  • کد خبر : 18216
  • 28 شهریور 1402 - 19:56
آذربایجان «تجاوز در مقیاس وسیع» را آغاز کرده است
وزارت امور خارجه ارمنستان پس از اعلام «اقدامات ضد تروریسم» محلی باکو در منطقه مورد مناقشه، آذربایجان را به «تجاوز گسترده دیگری به مردم قره‌باغ کوهستانی» متهم کرد.

به گزارش انطباق نقل از آرتی، در بیانیه منتشر شده اشاره شده است که تشدید تنش در سال ۲۰۲۰ بر سر منطقه مورد مناقشه نیز از از ماه سپتامبر آغاز شده بود.

ارمنستان همچنین جمهوری آذربایجان را به خاطر آخرین تحولات و هم به خاطر «جنایت‌های جمعی» که ادعا می‌کند باکو در جریان جنگ‌های سه سال پیش مرتکب شده است، محکوم کرد.

این وزارتخانه ادعا کرد که آذربایجان «پاکسازی قومی» ارامنه ساکن در قره‌باغ کوهستانی را دنبال کرده است.

این سازمان مدعی شد که باکو با توجه به اینکه آشکارا اقدامات خود را پذیرفته است، احساس «مصونیت» می کند.

پیش از این، وزارت دفاع آذربایجان آغاز عملیاتی را علیه آنچه که ادعا می کرد دارایی‌های نظامی ارمنستان در قره‌باغ کوهستانی است، آغاز کرد. در همین حال، وزارت دفاع ارمنستان، حضور هر واحدی در منطقه را تکذیب کرد.

باکو متعهد شده است که فقط به اهداف نظامی حمله خواهد کرد و مدعی شده است که به دنبال «خنثی کردن تحریکات گسترده» توسط طرف ارمنی است.

قره‌باغ کوهستانی در آخرین روزهای اتحاد جماهیر شوروی از باکو جدا شد. جمعیت عمدتاً ارمنی منطقه در دهه ۱۹۹۰ برای استقلال جنگی تمام عیار داشتند و روابط نزدیکی با ایروان دارند. درگیری ۲۰۲۰ دومین درگیری بزرگ بر سر قره باغ کوهستانی بود. با به دست آوردن کنترل آذربایجان بر بخش قابل توجهی از مناطقی که قبلاً از دست داده بودند، به پایان رسید.

آتش بس با میانجیگری روسیه که به خصومت ها پایان داد، راه را برای استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مورد مناقشه هموار کرد. باکو مدعی شده است که در حال حاضر به دنبال اجرای مفاد توافقنامه سه جانبه با ایروان و مسکو در رابطه با ماموریت حفظ صلح است و فرماندهان نیروهای روسیه مستقر در منطقه از مقاصد آن مطلع شده‌اند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت این هشدار “دقایقی قبل از شروع عملیات نظامی” صادر شده است.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=18216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.