• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
حمله اصلاح طلبان به مطهری و عابدینی_ دعوا سر نخواستن دهنوی

آخرین تحولات انتخاباتی: ادامه زد و خورد طرفداران جبهه پایداری و یاران قالیباف!

  • کد خبر : 21424
  • 08 اسفند 1402 - 12:05
آخرین تحولات انتخاباتی: ادامه زد و خورد طرفداران جبهه پایداری و یاران قالیباف!
با وجود آنکه زد و خورد طرفداران جبهه پایداری و یاران قالیباف در فضای رسانه‌ای کشور به ویژه در روز‌های اخیر به اوج خود رسیده بود، اما در کمال تعجب، صادق محصولی زعیم جبهه پایداری در نهایت با رئیس مجلس به توافق رسید و لیست مشترک این دو طیف اصولگرا با سرلیستی قالیباف و قید نام مرتضی آقا تهرامی و بحرینی (دو عضو ذینفوذ پایداری) در رده‌های بعدی منتشر شد.

انطباق: مباحث انتخاباتی از جمله داغ‌ترین موضوعات روز‌های اخیر در کشور بوده است و تحریریه آفتاب نیوز به بررسی و تحلیل آخرین تحولات انتخابات پیش رو پرداخت.

بر سر نخواستن محسن دهنوی دعوا است

محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم و از نزدیکان محمد باقر قالیباف، پدیده جنجالی این دوره از انتخابات است. وی متولد ۱۳۶۳ آزادشهر گلستان و  نمونه‌ای از همان جوانانی است که در ادبیات رسمی حاکمیتی «جوان مومن انقلابی و پای کار» خطاب می‌شوند. دهنوی به شکلی آسانسوری پله‌های ترقی را طی کرد و به اصطلاح از فرش به عرش رسید. افکار عمومی برای اولین بار زمانی وی را شناختند که  تصاویر او به عنوان عضو بسیج دانشگاه شریف در حال حمله به دانشجویان منتقد و دگراندیش در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد. دومین خبر بزرگ مربوط به او زمانی بود که پلیس گمرک ایالات متحده این فرد را که به همراه همسر و سه فرزندش جهت اقامت در کشور شیطان بزرگ به آمریکا سفر کرده بود، در فرودگاه دیپورت کرد.

با وجود آنکه همگان بر این عقیده بودند که جای دهنوی در لیست نهایی انتخاباتی اصولگرایان محفوظ است، اما برخی اسناد منتشره در خصوص وی در فضای مجازی توسط یک خبرنگار، ظاهراً به مانعی جدی بدل شد. مالک شریعتی نیاسری سخنگوی کمیسیون انرژی نیز که نامش در لیست شورای ائتلاف قید شده بود، طی توییتی اعلام کرد: مدت‌ها است «با ادله قطعی و رسانه‌ای نشده» یقین کردم و روز قبل از بسته شدن فهرست انتخاباتی تهران شرط کردم که اگر دهنوی در لیست باشد، حاضر به حضور در لیست نخواهم بود.

توییت شریعتی به دعوای شدید وابستگان این دو چهره و گروه حامی شان منتهی شد، صارمی شرط مالک شریعتی را به  تلاش تیم زاکانی برای خراب کردن لیست نسبت داد و صادق نیکو فعال رسانه‌ای و از دوستان نزدیک شریعتی چنین سخنانی را مصداق پروژه بگیری خواند.

در لیست ابتدایی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب که به شکلف غیررسمی و جهت استمزاج منتشر شده بود، هم نام دهنوی و همچنین شریعتی وجود داشت، اما در لیست نهایی و رسمی که تحت نام «ایران سربلند، مجلس انقلابی منتشر شد» نام محسن دهنوی حذف شده است، اما اسم مالک شریعتی وجود دارد. دهنوی اخراج خود از لیست را به «سهم خواهان بد اخلاق» نسبت داد!

چهره‌ای که زود بر کشیده شد و حالا بر سر نخواستن او دعوا است، هیچ کدام از گروه‌های مختلف اصولگرا حاضر نشده‌اند نام او را در لیست خود قرار دهند. یک ارزشی تیپیکال که در دنیای سیاست ناپختگی کرد.

پایداری علیه پایداری

با وجود آنکه  زد و خورد طرفداران جبهه پایداری و یاران قالیباف در فضای رسانه‌ای کشور به ویژه در روز‌های اخیر به اوج خود رسیده بود، اما در کمال تعجب، صادق محصولی زعیم جبهه پایداری در نهایت با رئیس مجلس به توافق رسید و لیست مشترک این دو طیف اصولگرا با سرلیستی قالیباف و قید نام مرتضی آقا تهرامی و بحرینی (دو عضو ذینفوذ پایداری) در رده‌های بعدی منتشر شد.

جبهه پایداری مدعی بود که وحدت شخص‌محور را قبول ندارد و ائتلاف باید بر اساس شاخص‌ها باشد، اما در نهایت، نام رسایی، کوچک‌زاده و رائفی‌پور از این لیست حذف شد، ولی برخی یاران قالیباف که به شدت  مورد انتقاد آن‌ها بودند در لیست نهایی قرار گرفت.

جلیل محبی عضو مرکز پژوهش‌های مجلس، کاندید دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و از چهره‌های نزدیک به طیف قالیباف، در باره نحوه بستن این لیست نوشت: «ساعت یک ربع به یک نیمه شب است و کسانی که ورد زبانشان این بود که سهم‌خواهی ممنوع، در حال مذاکره برای بالا بردن سهمشان هستند.

این ائتلاف تاکتیکی که به زعم برخی با نهیب از بالا شکل گرفت، البته به مذاق بسیاری از اعضا و هواداران تندوری جبهه پایداری خوش نیامد.

در اقدامی عجیب مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری در مصاحبه‌ای که در سایت رسمی جبهه پایداری نیز انتشار یافت، علیه لیست مشترک این جبهه و طیف قالیباف موضع گرفت و با طرح اینکه این لیست غیررسمی است، اظهار کرد این گمانه زنی‌ها مورد تایید جبهه پایداری نیست.

سید حسین نقوی حسینی فعال سیاسی نزدیک به جبهه پایداری نیز با انتقاد از این ائتلاف گفت: اگر واقعاً جبهه پایداری با شورای ائتلاف (یاران قالیباف) ائتلاف کند، پرونده سیاسی‌اش بسته می‌شود و نمی‌تواند پاسخگوی ادعای سیاسی باشد که در همه این سال‌ها سر داده است.

مهدی جمشیدی کارشناس همیشگی برنامه‌های صداوسیما و از تئوریسین‌های جبهه پایداری هم اعلام کرد که او به لیستی که قالیباف در آن باشد، رای نخواهد داد.

علی جعفری هم از جبهه پایداری درخواست کرد که میراث علامه مصباح یزدی را فدای چند صندلی مجلس ننمایند.

به نظر می‌رسد این موج مخالفت‌ها حاکی از شکاف عمیق میان طیف تندرو و جناح عملگرا‌تر پایداری باشد، به ویژه که  جبهه پایداری همواره به صورت گعده‌ای و جزیره‌ای اداره شده است.

سر بیکلاه رائفی پور

علی اکبر رائفی پور یک حسابدار است که مدیریت موسسه مصاف را بر عهده دارد، او که همواره تلاش کرده در عرصه سیاسی بزرگ‌تر از سایز و کتگوری واقعی خود ظاهر شود نیز با تشکیل جبهه صبح ایران اعلام کرد که در انتخابات لیست می‌دهد.

رائفی پور افرادی مانند الهی فرد، محمد پاک مهر، مجتبی ذوالنورو  بهروز محبی نجم آبادی را مجبور کرد با حضور در محل این موسسه در مقابل دوربین با خواندن میثاق‌نامه سوگند یاد کنند که به مفاد آن وفادار خواهند ماند.

با توجه به احتمال مشارکت پایین، چهره‌های اصولگرا امید دارند که با حضور در لیست‌های مختلف ارزشی، شانس خود را برای انتخاب شدن افزایش دهند، هرچند سر خود رائفی پور در هنگام بسته شدن لیست اصلی اصولگرایان بی کلاه ماند و بزرگان این جبهه او را جدی نگرفتند و وی و یارانش سهمی از لیست اصلی نداشتند.

با این همه فعالیت‌های انتخاباتی موسسه مصاف با حرارت بسیار ادامه یافته است. در همین راستا این نهاد یک نشست عمومی با حضور حکیم روازاده برگزار کرد و اعلام کرد که دغدغه‌های او و همراهانش را به شکلی جدی در مجلس آتی دنبال خواهند کرد.

روازاده نزد افکار عمومی با ده‌ها فیلم و سخنرانی شناخته شده است، در این فیلم‌های پر تعداد، این دکتر طب سنتی با فریاد مسئولین را خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید که طول آلت تناسلی برخی جوانان ایرانی به یک بند انگشت رسیده است، این در حالی است که به ادعای او طول آلت تناسلی مردانه برخی نوزادان یهودی به بیش از ۶ سانتیمتر نیز می‌رسد. روازاده از هر فرصتی برای بیان این دغدغه خود استفاده می‌کند، وی معتقد است که  یحتمل توطئه برخی کشور‌های خارجی برای کاهش جمعیت و نازا کردن مردان ایرانی این چالش را به وجود آورده باشد. اخیراً نیز تلویزیون ایران اینترنشنال در برنامه نیوشا صارمی به موضوع احتمال کوچک شدن آلت تناسلی مردان و سایز درست آلت مردانه پرداخت.

 روزنه گشایان ۹۰ درصد منفی ۱۰ درصد مثبت

۱۱۰ نفر از چهره‌های نزدیک به حزب کارگزاران و احزابی مانند ندای ایران طی بیانیه‌ای که به روزنه گشایان معروف شد، از مردم خواستند که در انتخابات شرکت نمایند. یک شرکت تحلیل و بررسی شبکه‌های اجتماعی به مدیریت محمد رهبری کارشناس رسانه‌های اجتماعی واکنش‌های مختلف به این بیانیه را مورد بررسی قرار داد.

در این بررسی ۳ دسته کاربران؛ ۱_ تحولخواه یا افراد عبور کرده از اصلاحات ۲_ کاربران اصلاح طلب منتقد بیانیه ۳_ کاربران اصلاح طلب موافق بیانیه مورد مطالعه قرار گرفت. این شرکت توییت‌های براندازان را در این تحقیق لحاظ نکرده است. بر اساس  بررسی مذکور، این ۳ دسته کاربر قریب ۳۵۰۰ توییت در مورد این بیانیه در توییتر منتشر کردند. بر اساس  نتایج این پژوهش، قریب ۹۰ درصد کاربران واکنش منفی نسبت به این بیانیه داشته‌اند و تنها ۱۰ درصد از اصلاح طلبان و تحولخواهان از آن حمایت کرده‌اند. در مقابل  طیف ارزشی نسبت به این بیانیه تقریباً سکوت کردند و براندازان نیز واکنش محدودی به آن نشان دادند.

حملات شدید به علی مطهری و زهرا عابدینی

محمد ابطحی رئیس دفتر و از چهره‌های نزدیک به محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاحات در یک توییت ضمن متحجر خواندن علی مطهری لیدر لیست صدای ملت در تهران اعلام کرد که او و مواضع متحجرانه‌اش هیچ ربطی به اصلاح طلبان ندارند و امیدوار هستم در فردا روز، از ما خواسته نشود که پاسخگویی مواضع «تند و متحجرانه مطهری» باشیم.

علی مطهری تنها فرد لیست صدای ملت نیست که در روز‌های اخیر به شدت از سوی اصلاح‌طلبان و تحولخواهان مورد حمله قرار گرفته است. افراد حاضر در این لیست از سوی همه طیف‌ها، اعم از ارزشی، اصلاح‌طلب، تحول خواه، عدالت طلب و برانداز مورد انتقاد قرار گرفتند.

اما بیش از همه زهرا عابدینی معاون سابق مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور در دوره رحمانی فضلی مورد انتقاد قرار گرفت. هزاران نفر از چهره‌ها و فعالان سیاسی در پست‌های مختلفی ضمن انتقاد از نقش پررنگ این فرد در تعطیل کردن جمعیت خیریه امام علی (ع) و ngo‌های مختلف، مدعی شدند عابدینی و دیگر افراد حاضر در لیست صدای ملت اگر بدتر از اصولگرایان نباشند، بهتر نیستند. پدرام سلطانی عضو سابق هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و تاجر سرشناس نیز اظهار کرد که به همراه جمعی از کارآفرینان پس از ساخت ۱۰۰ مدرسه خیریه درصدد بود تا یک موسسه خیریه  برای ساخت ۱۰۰۰ مدرسه دیگردر مناطق محروم کشور ایجاد کنند، اما با کارشکنی‌های زهرا عابدینی در وزارت کشور، موسسه مزبور موفق به اخذ مجوز نشد.

باهوش‌ها مانند نوبخت به شهرستان رفتند

به گفته برخی ناظران سیاسی، به نظر می‌رسد که با شدید‌تر شدن دعوا‌های انتخاباتی و چند پارگی و آشفتگی  لیست‌های مختلف در تهران، دلیل کاندید شدن افرادی مانند محمد باقر نوبخت و باهنر از حوزه‌های شهرستانی بیشتر معلوم می‌شود. در واقع این چهره‌های سیاسی کارکشته با پیش‌بینی فضای نه چندان به سامان تهران، ترجیح دادند که در محیطی آرامتر تلاش‌های انتخاباتی خود را پیگیری کنند. محمدباقر نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه و نماینده چند دوره مجلس شورای اسلامی که از احترام بالایی نزد هر سه طیف اصلاح‌طلب، اصولگرا و معتدل برخوردار است، نامزد اصلی لیدری و سر لیستی اصلاح طلبان و اعتدالیون در تهران بود، اما ترجیح داد به رشت برود و با توجه به استقبال پرشور مردم رشت از وی در این زمستان انتخاباتی، دلیل عمل سنجیده وی نیز بیشتر نمایان شده است.

حسن قشقاوی معاون کنسولی محمدجواد ظریف در وزارت امور خارجه هم عطای تهران را به لقایش بخشید و از حوزه بهارستان، پرند و رباط کریم کاندید حضور در مجلس شد، محمد باهنر نائب رئیس سابق مجلس نیز به کرمان و راوار رفت

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=21424

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.