به گزارش انطباق این روزها اتفاقات مختلفی پیش میآید که بجای حل مشکلات فراوان کشور مدام روح و روان مردم را مورد تعرض قرار میدهد و زندگی را سختتر از پیش میکند؛ رویدادهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی که به مشکلاتی تبدیل شدهاند که بار آن بر دوش مردم ایران سنگینی میکند.مهمترین موضوع در نگاه مردم که در این بین پس از زمینگیر شدن اقتصاد میتوان به آن اشاره کرد، ماجرای غائلهسازی مسئولان بر سر حجاب اجباری است که به تازگی نیز با رونمایی از مصوبهای موسوم به «عفاف و ححاب» باعث عصبانیت بخش عظیمی از مردم شده است؛موضوعی که سبب شده تا برخی علمای دین نیز به این رویه اعتراض علنی داشته باشند و عملکرد باعثان و بانیان آن را زیر سوال ببرند و سبب شنیدهشدن دو صدایی و مشاهده شدن دودستگی از حوزههای علمیه شود.
در همین حال آیتالله محقق داماد از اساتید حوزه و دانشگاه در نامهای خطاب به مراجع تقلید گفته است: مستحضرید که اخیراً قانونی در مجلس شورای اسلامی با عنوان لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به تصویب رسیده که حسب اطلاع، قوۀ مجریه آمادگی اجرای آن را ندارد و آن را غیرقابل اجرا و بر خلاف مصالح عامه میداند. تجربۀ عملی در پیگیری آنچه این قانون در پی آن است هم نشان داده است که رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر از جمله عدم توهین به کسانی که امر و نهی میشوند و رعایت حرمت و کرامت آنها در عمل ممکن نبوده است و بسیار اتفاق افتاده است که نه تنها آبرو و حیثیت شخص مورد امر و نهی که خانواده آنها نیز مورد تعرض قرار گرفته است. مواد زیادی از این قانون نه تنها غیرقابل اجرا که از نظر ثمربخشی در امر مقدس عفاف و حجاب درست، نتیجه عکس خواهد داد و حتی موجب تنفر نسل جوان از آموزه های دینی و ترک ناخواستۀ وطن اسلامی توسط برخی از هموطنان عزیز می شود. مکرراً از سوی مقامات عالی کشور در ملاقات با مسئولان کشوری تذکر داده شده است که موضوع حجاب باید از طریق فرهنگی پیگیری شود، نه با چوب و فلک؛ ولی تصویب این قانون، خلاف منویات و تذکرات مرجعیت است.
در همین بین آیتالله مکارم شیرازی نیز در دیدار با مسعود پزشکیان گفته بود که حل مسئله حجاب بهصورت اجباری نه عملی است و نه صحیح؛ آیتالله جوادی آملی نیز در سخنانی گفته که مسأله حجاب با بگیر و ببند حل نمیشود.
محمدتقی فاضل میبدی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز در اظهاراتی با مخالفت علیه سیاست حجاب اجباری گفت:خانمی در خیابان از ترس ماموران یا دوربین حجابش را میگذارد و بعد جای دیگر که دوربین یا مامور نباشد، حجابش را برمیدارد، این که دین و حجاب نشد؛ این روش به نظر من روش درستی نیست و نتیجه معکوس دارد. احکام اسلام و شریعت را با جبر، زور و تهدید در جامعه تبلیغ و ترویج نکنند.وقتی نماز و احکام دین را به عهده خود مردم میگذارید، چرا درمقوله حجاب با قوه قهریه برخورد میکنید؟ این هم همانطور است.میشود کسی را با شمشیر به زور نمازخوان کرد. هر چیزی که در مسائل اخلاقی به سمت اجبار و تهدید رفته است، تبدیل به نفاق میشود.
آیتالله مسعودی خمینی نیز در واکنش به قانون عفاف و حجاب گفته که با زور و تفنگ نمیتوان با مردم برخورد کرد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفته با زور و تفنگ نمیتوان با مردم برخورد کرد. باید با زبان لین و زبانی که همه مردم آن را می پسندند با آنان سخن گفت. یکبار هم گفتم، بنشین و بفرما و بتمرگ هر سه یک معنا را دارند اما اسلام با کدام موافقت دارد؟ با بتمرگ و بنشین یا با بفرما؟ اسلام با بفرمایید مناسبت دارد. «من می گویم همین خانمی که سر تا پا باز میپوشد، اگر با زبان فکری و لین و مرام انسانی صحبت کنیم، مسائل را دقیق میپذیرد. حتی اگر کل آن را هم نپذیرد، بخشی از آن را رعایت می کند.»
پیش از این آیت الله ناظم زاده قمی از مدرسین و اساتید درس خارج فقه در حوزه علمیه قم نیز شیوههای قهرآمیز نهادهای حاکمیتی را بعضا خلاف حکمت و مصلحت و احیانا خلاف شرع و حتی قوانین رسمی جمهوری اسلامی میداند، که منجر به ایجاد شکاف بیشتر میان مردم و عمیقتر شدن گسلهای اجتماعی و پریشانی و ناامنی خواهد شد.
آیتالله هاشمی اصفهانی نیز معتقد است قانون حجاب با هیچیک از موازین شرعی سازگار نیست؛این مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم میگوید که امیدواریم اولیای امر و زعمای کشور ولو برای حفظ مصلحت نظام و جلوگیری از کاهش اعتبار آن، چارهای بیندیشند.
اینکه مسأله حجاباجباری سبب دوپارگی جامعه به ویژه در میان حوزویان شدهاست و برخی مسئولان همچنان برای ایجاد نارضایتی در کشور با ارائه قانونهایی مثل قانون موسوم به حجاب و عفاف بر اجباری بودن حجاب با اهرم قوه قهریه میکوشند،جای تامل و تاسف دارد.