• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7
دولت نقشه‌های بدی در بودجه برای قیمت کود و بذر کشاورزی دارد

پاتک رئیسی به امنیت غذایی ملت ایران

  • کد خبر : 14471
  • 21 اسفند 1401 - 16:35
پاتک رئیسی به امنیت غذایی ملت ایران
اختصاصی /این تصمیم مشکوک می‌تواند امنیت غذایی میلیون‌ها ایرانی را که دست‌شان به گوشت و مرغ نمی‌رسد را تهدید کند و سفره‌شان را از اینکه هست خالی‌تر کند

اختصاصی انطباق- سرویس اقتصادی: قیمت خیار کیلویی ۳۰هزار تومان، گوجه کیلویی ۲۰هزار تومان،پیاز کیلویی ۳۸هزار تومان، میوه نجومی و برنج فضایی! این رویه تنها گوشه‌ای از دست پخت سیدمحرومان برای مستضعفان است. گرانی‌هایی که حتی نان و پنیر و گوجه و خیار را هم برای مردم به غذایی لاکچری تبدیل کرده‌است.

سیاست‌هایی بی‌پشتوانه و شعاری که هر گاه در گل می‌ماند طراحانش به سمت سفره خانوار هجوم می‌برند تا خورجین داروغه پر کند و خالی شدن سفره مستضعفان و محرومین از اقلیت‌ها برای‌شان هیچ اهمیتی ندارد.

زندگی‌هایی سخت از جنس قوت لایموت هم با برنامه‌ ریزی‌های اطرافیان ابراهیم رئیسی در حال تهدید شدن‌است و مشخص نیست این حس نامنی برای سیر کردن شکم‌های گرسنه تا کی باید مانند خوره روح و روان ملت را بخورد و مسئولان تنها نظاره‌گر گذران این روزهای سخت باشند.

در تازه‌ترین نقشه‌ای که ظاهرا در دولت سیزدهم برای امنیت غذایی ملت ایران کشیدند حذف یارانه اقلام مربوط به کشاورزی است!

در بند «ج» تبصره ۸ لایحه بودجه‌ای که توسط مسعودمیرکاظمی طراحی شده، در سال آینده مقرر شده نهاده‌های کشاورزی (کود و بذر) اعم از تولید داخل و وارداتی صرفا به نرخ قیمت‌تمام شده و تک‌نرخی عرضه شود.پیش‌بینی کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس این است با حذف یارانه، قیمت کود شیمیایی بیش از ۴ برابر افزایش یابد. کارشناسان می‌گویند گرچه همه یارانه کود شیمیایی به کشاورزان نمی‌رسد و در قالب رانت، عده‌ای سودجو از آن بهره‌مند می‌شوند اما آزادسازی قیمت کود بدون سیاست‌های جبرانی در قیمت محصولات کشاورزی، منجر به ضرر و زیان کشاورزان و کاهش تولید خواهد شد، چراکه آزادسازی قیمت نهاده‌ها، قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد. در این صورت، عدم افزایش قیمت محصولات کشاورزی تبعات سنگینی برای کشور در برخواهد داشت.

این تصمیم مشکوک اهالی برنامه‌ و بودجه که این روزها در دست تیم جبهه‌پایداری است می‌تواند قیمت محصولات کشاورزی و سایر محصولات وابسته به این نهاده‌ها را با افزایش نجومی روبه‌رو کند. افزایشی که این روزها نیز شاهد بالا بودن غیر منطقی قیمت‌های محصولات هستیم و همین قیمت‌ها نیزسبب اعتراضات فراوان مردم از اقشار مختلف شده‌است.

این تصمیم مشکوک می‌تواند امنیت غذایی میلیون‌ها ایرانی را که دست‌شان به گوشت و مرغ نمی‌رسد را تهدید کند و سفره‌شان را از اینکه هست خالی‌تر کند.

این در حالی است که بارها قیمت کود را افزایش دادند و تجربه این ضربه به مردم را در بحث برنج همه مشاهده کردند که چگونه افزایش هزینه‌ها سبب حذف برنج ایرانی از سفره مردم ایران شد؛ برنجی که با افزایش نجومی به بالای ۱۲۰هزار تومان در هر کیلو رسید و نتیجه همین تصمیمات غیرمسئولانه آقایان بود.

امید است دانایانی در حکومت وجود داشته باشند که با تحلیل و بررسی این نوع اقدامات و تصمیمات مشکوک و مساله‌دار جلوی خالی شدن بیشتر سفره مردم را بگیرند و نگذارند بهانه‌های واهی مثل نرسیدن یارانه به دست کشاورز قیمت محصولات چندین برابر شود و دود آن به چشم همگان برود.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=14471

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.