اختصاصی انطباق-سرویس سیاسی: نتخابهای مدیریتی در بخشهای کلیدی، بهویژه در شرایط حساس سیاسی و اقتصادی، نقش بسزایی در شکلدهی به اعتماد عمومی دارند. در این راستا، انتخاب سیاهکار زاده به عنوان سرپرست موقت معاون مالی شستا، از سوی محمد رضا سعیدی، مدیر عامل این شرکت، به دلیل پیشینه سیاسی پرچالش این فرد، نه تنها موجب نگرانی در خصوص پیامدهای عملکردی وی میشود بلکه میتواند به بیاعتمادی عمومی به دولت اصلاحطلب پزشکیان منجر شود. در واقع، انتخاب افراد همسو با دولت و دارای توانمندیهای مورد انتظار، میتواند به تقویت اعتماد حامیان دولت و درک بهتر افکار عمومی از روندهای تصمیمگیری کمک کند. برعکس، انتخاب فردی که تاریخچهای از تعارضات سیاسی دارد، نه تنها اعتبار شستا را به خطر میاندازد بلکه به انتشار بیاعتمادی میان حامیان دولت میانجامد.
دولت اصلاحطلب دکتر پزشکیان در حال حاضر در شرایطی قرار دارد که برای جلب اعتماد عمومی و سرمایهگذاریهای بیرونی نیاز به مدیریتی قوی و همسو با اهداف خود دارد. انتخاب محمد سجاد سیاهکار زاده، که سابقه نزدیکی به جریانات سیاسی مخالف دولت فعلی دارد، میتواند مقدمهای برای موج جدیدی از انتقادات و بیاعتمادیها باشد. وجود افرادی با وابستگیهای سیاسی مشخص که در ریاست و مدیریتها قرار میگیرند، میتواند اعتبار نهادهای دولتی را زیر سوال ببرد و تأثیر منفی بر فرآیندهای اقتصادی داشته باشد.
افراد همسو با دولت، معمولاً با اهداف و دیدگاههای آن همراستا و متعهد به نگرشهای سیاسی آن هستند. این افراد میتوانند به عنوان مدافعان قویتری برای دولت عمل کرده و در مواقع حساس، ضمن ارائه نظرات سازنده، به پیشبرد برنامههای اقتصادی و اجتماعی کمک کنند. از آنجایی که سیاهکار زاده دارای سابقهای همسو با جریانات غیر همسو است، این امر باعث میشود که او نتواند به عنوان یک نماینده قابل اعتماد برای دولت پزشکیان عمل کند. این مسئله بر روی حس امنیت و اعتماد در میان حامیان دولت تأثیر منفی گذاشته و توانایی آنها برای پیشبرد اهداف دولت را تضعیف میکند.
انتخاب سیاهکار زاده میتواند به وقوع عواقب زیر منجر شود:
– کاهش اعتماد : انتصاب فردی با کارنامه ضعیف در دولت اصولگرا میتواند موجب بیاعتمادی عمومی به سیاستهای دولت پزشکیان و مدیران آن شود و این وضعیت به بحران مستمر تبدیل گردد.
– تضعیف سرمایهگذاریهای خارجی: عدم اعتماد به اجرای قوانین و نوآوریها به دلیل وجود افراد غیر همسو با دولت پزشکیان در این منصب، میتواند نقش مؤثری در کاهش سرمایهگذاریهای خارجی و معمولی در کشور داشته باشد.
– دور شدن از سیاستهای توسعهمحور: تصمیمسازیهایی که تحت تأثیر فردی با تاریخچه متناقض قرار میگیرد، ممکن است به جای حمایت از رشد پایدار و اصولی، به سمت محافظهکاری و محدودیتهای بیشتر گرایش پیدا کند.
انتخابهای متکی بر مبنای ملاحظات سیاسی و غیر شفاف میتواند منجر به سؤالهایی در مورد مصداقهای قانونی و اخلاقی در فرآیند انتخاب مدیران شود. این موضوع تأثیر میگذارد بر تصویر کلی دولت و در نهایت ممکن است به ضعف ساختاری و کارآمدی نهادها منجر شود. تعهد به شایستهسالاری در انتخابها نه تنها به تقویت اعتماد افزوده، بلکه به موازنه اقتصادی و اجتماعی خواهد انجامید.
انتخاب سیاهکار زاده میتواند به احساس بیاعتمادی در میان فعالان اقتصادی و اجتماعی منجر شود. برای جلب دوباره اعتماد عمومی به دولت و شستا، این امر ضروری است که مدیران انتخابهای آگاهانهتری انجام دهند و افرادی با تجارب مثبت و ارتباط نزدیکتر با اهداف دولت را مورد توجه قرار دهند. در غیر این صورت، شستا و همچنین دولت اصلاحطلب با چالشهای بزرگتری مواجه خواهند شد.
انتخاب سیاهکار زاده به عنوان معاون مالی شستا از سوی محمد رضا سعیدی مدیر عامل جدید شستا نشاندهنده ناپایداری و عدم انسجام در تصمیمگیریهای مدیریتی است. در حالی که کشور به مدیران و مشاورانی با سابقه مثبت و رویکردی همسو نیاز دارد، انتخاب فردی با سابقه سیاسی غیر همسو در دولت پزشکیان نه تنها به تضعیف اعتماد عمومی میانجامد، بلکه منجر به ایجاد چالشهای جدی برای آینده اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد شد. دولت چهاردهم باید با اتخاذ سیاستهای شفاف و برگزیدن مدیرانی همسو که بتوانند نقش مثبت و مؤثری ایفا کنند، از این بحران جلوگیری کند و مسیر توسعه را هموار سازد.