• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7
رهبر کاتولیک‌های جهان در نجف

دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی چه دستاوردی برای عراق دارد؟

  • کد خبر : 3041
  • 16 اسفند 1399 - 13:19
دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی چه دستاوردی برای عراق دارد؟
پاپ در جریان سفر به عراق به نجف رفت و با آیت‌الله سیستانی دیدار کرد. در این باره تحلیل‌های متفاوتی مطرح می‌شود از جمله تفاوت‌ میان مرجعیت نجف و قم. یک کاردینال اسپانیایی در این باره می‌گوید: مکتب فقهی نجف نسبت به مکتب قم که گرایش متدینانه‌تری دارد، سکولارتر است. وی معتقد است نجف همچنین برای بعد اجتماعی نیز اهمیت بیشتری قائل است.

به گزارش انطباق، دیدار تاریخی پاپ فرانسیس از عراق همچنان ادامه دارد و وی در دومین روز از این سفر، عازم بافت قدیم شهر نجف در جنوب عراق شد و با آیت الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان جهان دیدار و به مدت یک ساعت گفتگو کرد. دیداری که رسانه‌ها می‌گویند در چنین سطحی سابقه نداشته.

پاپ فرانسیس، به عنوان رهبر بیش از ۱.۳ میلیارد مسیحی کاتولیک در جهان شناخته می‌شود. اهل تسنن ۹۰ درصد از مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهند و شیعیان مسلمان نیز ۱۰ درصد از این جمعیت را در اختیار دارند که اغلب آن‌ها در عراق و ایران ساکن هستند.

پاپ فرانسیس، رهبرکاتولیک‌های جهان سفر تاریخی خود به عراق را روز جمعه آغاز کرد، سفری که برای نخستین بار شاهد حضور یک پاپ در عراق است. روزنامه الاخبار چاپ بیروت می‌نویسد، انتخاب عراق برای سفر از سوی پاپ نشان دهنده اهمیت این کشور در نقشه جهانی است. سفر پاپ به عراق که چهار روز به طول خواهد انجامید، طولانی‌ترین سفر خارجی وی از زمان انتخابش در راس کلیسای کاتولیک در سال ۲۰۱۲ میلادی است.

چرا پاپ به نجف سفر کرد؟

القدس العربی درباره ابعاد مختلف این سفر می‌نویسد: محمد علی بحر العلوم، روحانی شیعه درباره سفر پاپ به عراق می‌گوید که این سفر بعد دیگری به نجف داد. به نوشته القدس العربی، مرجعیت سیستانی که در ایران به دنیا آمده است،  تاییدی بر آن است که نقش مرجعیت برای سیاستمداران، مشورتی است نه تصمیم گیرنده. در مقابل قم در ایران که تاکید می‌کند روحانیون در ارائه تصمیمات سیاسی به حکومت باید نقش داشته باشند.

میگل، آنجیل ایسو، کاردینال اسپانیایی نیز در این باره می‌گوید: مکتب فقهی نجف نسبت به مکتب قم که گرایش متدینانه‌تری دارد، سکولارتر است. وی معتقد است نجف همچنین برای بعد اجتماعی نیز اهمیت بیشتری قائل است.

دیدار تاریخی پاپ فرانسیس با آیت‌الله سیستانی

پاپ فرانسیس، رهبرکاتولیک‌های جهان در دومین روز از سفر تاریخی خود به عراق، با آیت‌الله سیستانی در شهر نجف عراق دیدار کرد. این برای نخستین بار است که دیداری در این سطح میان رهبری کلیسای کاتولیک و مرجعیت شیعه در عراق انجام می‌شود. روزنامه القدس العربی در این باره نوشت: پس از آنکه پاپ روز جمعه با رهبران طوائف کاتولیک در بغداد دیدار کرد، دستان خود را به سمت شیعیان مسلمان دراز کرده و با آیت‌الله سیستانی دیدار کرد.روحانی شیعه که بیش از ۹۰ سال سن دارد و به هیچ وجه در انظار عمومی ظاهر نمی‌شود.

دیدار  پاپ با آیت‌الله سیستانی در خانه آیت‌الله در شهر نجف در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بغداد انجام شد. این دیدار یک ساعت به طول انجامید. در این دیدار، پاپ فرانسیس و آیت‌الله سیستانی خواستار گفتگو میان ادیان و همچنین برقراری صلح در عراق شدند. تحلیلگران معتقدند که در حالی که تنش میان ایران و آمریکا در عراق بار دیگر اوج گرفته است این دیدار و این سفر تاریخی می‌تواند به آرام شدن اوضاع کمک کند. روزنامه رای الیوم چاپ لندن نیز در این باره این سوال را مطرح کرده است که آیا از سر گیری تنش‌ها و احتمال انتقام آمریکا از ایران در پاسخ به حمله عین‌الاسد به بعد از دیدار پاپ موکول شده است؟

پاپ در نجف

پس از این دیدار، دفتر آیت الله سیستانی و همچنین واتیکان بیانیه‌های جداگانه‌ای منتشر کردند و جزئیات این دیدار را شرح دادند. در بیانیه دفتر آیت الله سیستانی آمده است که در این دیدار به رنج‌های بسیاری از انسان‌ها در سرزمین‌های گوناگون و ظلم و سرکوب و فقر و سرکوب دینی و فکری و محرومیت از آزادی‌های اصلی و نبود عدالت اجتماعی به خصوص در منطقه خاورمیانه که دچار جنگ و خشونت و تحریم‌های اقتصادی و آوارگی‌های اجباری است به خصوص در سرزمین فلسطین پرداخته اشاره کرده است.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=3041

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.