• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
یک کارشناس برنامه ریزی شهری مطرح کرد؛

دکتر مهرداد بردبار: اجرای تراموای شهری بهترین گزینه برای باز کردن گره ترافیکی رشت است

  • کد خبر : 3628
  • 31 فروردین 1400 - 17:14
دکتر مهرداد بردبار: اجرای تراموای شهری بهترین گزینه برای باز کردن گره ترافیکی رشت است

دکتر مهرداد بردبار معاون علمی دانشگاه پیام نور استان گیلان و رییس دانشگاه پیام نور رشت که دارای دکترای جغرافیای سیاسی و برنامه ریزی شهری است معتقد است اجرای تراموای شهری بهترین گزینه برای باز کردن گره ترافیکی رشت می باشد. به گزارش انطباق وی در یادداشتی تاکید کرد: در شرایط سخت اقتصادی و وجود […]

دکتر مهرداد بردبار معاون علمی دانشگاه پیام نور استان گیلان و رییس دانشگاه پیام نور رشت که دارای دکترای جغرافیای سیاسی و برنامه ریزی شهری است معتقد است اجرای تراموای شهری بهترین گزینه برای باز کردن گره ترافیکی رشت می باشد.
به گزارش انطباق وی در یادداشتی تاکید کرد: در شرایط سخت اقتصادی و وجود بیماری کرونا حل معضل بزرگ ترافیک از اهمیت بسزایی برای شهروندان برخوردار است و در کاهش فشار های روانی، ترافیک، آلودگی هوا و از طرفی بهبود زیبایی شهرحتی کاهش مصرف سوخت و … تاثیرگذار است.
طبق نظرسنجی های سال های اخیر مؤثرترین عامل ایجاد فشار روانی در حوزه مسائل زیست محیطی، «آلودگی هوا» و «ترافیک و شلوغی» در سطح شهر میباشد و افزایش روزافزون خودروهای شخصی و عدم وجود وسایل حمل و نقل عمومی مناسب و قرار گرفتن کمربندی اصلی رشت درون شهر ﺗﺄﺛﻴﺮاتﻋﻤﻴﻘﯽﺑﺮ روﻧﺪ ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽﻣﺎﮔﺬاﺷﺘﻪ اﺳﺖ.

رشت پرجمعیت‌ترین شهر شمال کشور است. افزایش جمعیت و وسعت این شهر در چند سال گذشته، سبب کندی تردد در معابر و ایجاد ترافیک‌های طولانی شده است. از طرفی کمربندی رشت که زمانی مسیر تردد برون‌شهری را از خیابان‌های مرکزی جدا می‌کرد، در حال حاضر به مسیر تردد درون‌شهری تبدیل شده است. مسیری که حتی گاهی پرترافیک‌تر از خیابان‌های اصلی و مرکزی رشت است و در بسیاری مواقع به ویژه تعطیلات، ترافیک را به مسیرهای ورودی و خروجی این شهر هم می‌کشاند.

امروزه ترافیک از مهم‌ترین مشکلات شهری محسوب می‌شود و حل آن از مطالبات جدی شهروندان است طرح قطارشهری یکی از پروژه های شهر رشت است که بودجه آن در سالهای قبل کددار شده و ظاهرا شوراي اسلامي شهر رشت در چند دوره گذشته و حال اقدامات و نويدهايي داد كه اقداماتش فلج كننده و نويدهايش تا كنون در حد حرف باقي ماند !
تراموا یاقطارشهری نوعی واگن است که بر روی ریل‌هایی که در خیابان قرار داده شده حرکت می‌کند. تراموا هم می‌تواند درون‌شهری و هم بین‌شهری باشد.طبق مطالعات صورت گرفته تراموا رشت از مسکن مهر شروع می‌شود و به سمت میدان مصلا و شهرداری رشت می‌رود و با عبور از خیابان‌‌ شهید انصاری از امتداد جاده رشت-انزلی به سمت فرودگاه ادامه پیدا می‌کند. و با توجه به این‌که بخش زیادی از ترافیک شهرها به‌ویژه در شهر رشت از حومه و بخش‌های اطراف شکل می‌گیرد، مطالعات پروژه را کارشناسان براساس رشت و حومه صورت دادند که تراموا می‌تواند به منطقه آزاد انزلی نیز دسترسی داشته باشد. دسترسی که به ابعاد فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در اجرای پروژه اهمیت ویژه ای میدهد.
دسترسی آسان و ارزان بودن از مزایای اجرای این طرح است و واگن‌های برقی معمولاً سبک‌تر و کوتاه‌تر از قطارهای معمولی و متروها هستند. تراموا ها نسبت به سایر وسایل حمل و نقل آلودگی کمتری در محیط ایجاد می کنند و هیچ دودی از خود خارج نمی کند و سر و صدای کمتری داره. از مهم ترین خصوصیت های دیگه قطارشهری این است که برای مسیر های طولانی معمولا صندلی های بیشتر و فضای ایستادن کمتری داره و در مسیر های نزدیک برعکس این موضوع که برای نشستن فضای کمتر و برای ایستادن فضای بیشتری در آن تدارک دیده شده. به علاوه سهولت دسترسی به ایستگاه ها و حرکت در مسیری مشخص و دور از ترافیک شهری از مزیت های دیگه تراموا ها به حساب میاد.

 

قطارشهری تنها راه حل گشایش گره ترافیکی کلانشهر شت

 

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=3628

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.