• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
در گفتگو با مسعود دانشمند بررسی شد؛

بحران نان و ماکارونی / تورم بزرگ در راه است؟

  • کد خبر : 8332
  • 07 اردیبهشت 1401 - 13:15
بحران نان و ماکارونی / تورم بزرگ در راه است؟
مسعود دانشمند می‌گوید: تمام شاخص‌هایی که پیش روی ما قرار دارد نشان می‌دهد که ما شاهد یک تورم بزرگ در سال جاری خواهیم بود.

به گزارش انطباق ،با آغاز سال جدید برخلاف وعده‌ها، شاهد پرواز قیمت بسیاری از کالا‌های اساسی بوده‌ایم. یک روز گرانی برنج خبرساز شد و روز‌های بعد صحبت گرانی گوجه، گوشت، قند و… نقل محافل شد و خبر گرانی‌ها همچنان ادامه دارد. در این میان خبر گرانی ماکارونی، این کالای حذف‌نشدنی از سفره دهک‌های پایین و متوسط جامعه، جنجال زیادی به پا کرده است. ماجرا از افزایش ناگهانی قیمت آرد در سال جاری شروع شد و حالا انگار نوبت به گرانی محصولات وابسته به آرد رسیده است. آن‌طور که رئیس انجمن آردسازان می‌گوید با پنج برابر شدن قیمت آرد، احتمالا قیمت ماکارونی هم رشد دو برابری را تجربه کند. محمدرضا مرتضوی، در گفت‌وگویی درباره اینکه قیمت ماکارونی چقدر گران می‌شود؟ توضیح داده است: «قیمت هر کیلوگرم ماکارونی که در برند‌های مختلف تاکنون بین ١٣ تا ١۵ هزار تومان بوده احتمالاً به ٢٨ تا ٣٢ هزار تومان خواهد رسید و قیمت بسته‌های ۵٠٠ گرمی این محصول ١۵ تا ١۶ هزار تومان خواهد بود.»

مهرداد چنگیزی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید ماکارونی نیز در واکنش به افزایش ۵ برابری قیمت آرد گفته است: «این افزایش قیمت تصمیم دولت بود و یارانه آرد صنف و صنعت را قطع کرد که مسلما این افزایش قیمت بر قیمت همه محصولاتی که بر پایه آرد هستند تاثیر مستقیم خواهد داشت و نرخ گلوتن را نیز بالا می‌برد. به جز این موضوع در ۴۸ ساعت گذشته دولت مصوبه جدیدی را نیز برای افزایش نرخ حمل‌ونقل کرایه‌های خودرو ابلاغ کرد که در مجموع همه این موارد روی قیمت تمام‌شده کالا‌ها تاثیر خواهد گذاشت و ما شاهد یک تغییر ۴۰۰ درصدی در قیمت ماکارونی خواهیم بود.»

دولت باعث افزایش قیمت کالا‌های اساسی است

در این راستا مسعود دانشمند دبیر کل اسبق خانه اقتصاد ایران با اشاره به افزایش قیمت کالا‌های اساسی در روز‌های اخیر و، اما و اگر‌های افزایش قیمت محصولات وابسته به آرد به اقتصاد ۲۴ گفت: دولت قیمت آرد کارخانجات تولیدکننده ماکارونی، کیک، کلوچه و نشاسته را چند برابر کرده است طبیعتاً در چنین وضعیتی قیمت ماکارونی افزایش پیدا خواهد کرد. افزایش قیمت آرد یک طرف ماجرا بوده و در طرف دیگر ماجرا ما با افزایش دستمزد‌ها در سال جاری روبه‌رو هستیم، در چنین شرایطی کارخانجات ماکارونی باید افزایش دستمزد‌ها را بر روی قیمت محصول خود اعمال کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: علاوه بر افزایش قیمت آرد و افزایش دستمزد‌ها ما با افزایش قیمت نهاده‌های انرژی و افزایش نرخ کرایه حمل و نقل بار نیز مواجه هستیم تمام این مسائل در کنار یکدیگر نشان می‌دهد که قیمت ماکارونی باید در بازار ۳ تا ۴ برابر گران‌تر فروخته شود. وقتی تمام این نرخ‌ها را دولت افزایش می‌دهد ما توقع داریم کارخانه ماکارونی، محصول خود را با قیمت پارسال بفروشد؟ نه تنها ماکارونی بلکه در آینده‌ای نزدیک ما شاهد افزایش قیمت نان هم خواهیم بود. تمام این افزایش قیمت‌ها به دولت مربوط می‌شود و نمی‌توان مقصر را بخش خصوصی و یا افراد دیگر دانست.

تورمی سنگین در سال ۱۴۰۱

وی با اشاره به وضعیت تورم در سال ۱۴۰۱ ادامه داد: ما نمی‌خواهیم حرف مایوس کننده‌ای بزنیم، اما تمام شاخص‌هایی که پیش روی ما قرار دارد مضاف بر اینکه دولت با تغییر مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی از ارز ۴۲۰۰ تومان به ارز ۲۳ هزار تومانی عملاً باعث شده است که قیمت تمام شده کالا‌هایی که از گمرک خارج می‌شود هم افزایش پیدا کند نشان می‌دهد که ما شاهد یک تورم بزرگ در سال جاری خواهیم بود.
وی افزود: علاوه بر گرانی کالا‌های اساسی ما شاهد افزایش اجاره‌بها نیز هستیم این در حالی است که قیمت انرژی نیز افزایش پیدا کرده و این یعنی ما تورم بسیار سنگینی را در ماه‌های آتی پیش‌رو داشته باشیم.
دانشمند در پایان گفت: علاوه بر گرانی کالا‌های اساسی و دشواری‌ها برای تامین مسکن ما خبر‌های خوبی نیز از بازار کار نمی‌شنویم. با افزایش حقوق و دستمزد بسیاری از شرکت‌ها و کارگاه‌ها نمی‌توانند نیروی انسانی خود را حفظ کنند و مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند؛ بنابراین جامعه با موج بیکاری نیز روبه‌رو خواهد شد. به عنوان مثال می‌توان به همین کارخانه ماکارونی اشاره کرد هنگامی که به دلیل گرانی محصولش، فروشش ۳۰ درصد کاهش پیدا کند کارخانه دیگر نمی‌تواند از پس پرداخت حقوق و دستمزد بر بیاید بنابراین نیروی انسانی خود را بیکار خواهد کرد این هم مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود./اقتصاد۲۴

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=8332

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.