انطباق: محمود نبویان عضو ارشد جبهه پایداری و از تندروترین چهرههای سالهای اخیر در جناح راست در ویدئویی به شدت از رفتارهای طیف جوانتر جبهه انقلاب انتقاد و تاکید کرده است که مطلوب اصلی حفظ نظام است و اگر قانون حجاب موجب تضعیف نظام است، باید کنار گذاشته شود.
به گزارش رویداد ۲۴، این اظهارات از چند جهت مهم و قابل ارزیابی است. نخست این که نبویان- نفر اول رای تهران در انتخابات مجلس دوازدهم- از تندروترین چهرههای جناح راست در سالهای اخیر بوده و روایت مخالفت او با دولت روحانی، برجام، ظریف، اصلاح طلبان و تا همین چندی پیش محمدباقر قالیباف مثنوی هفتاد من کاغذ است. سرعت تحولات در جبهه انقلاب و رشد ریشههای اختلاف به اندازهای شدت گرفته است که ماجرا از دو قطبی اصولگرا و اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدالی، طیف سنتی و تکنوکرات و نواصولگرا و سوپرانقلابی فراتر رفته و عرصه جدیدی در مرکز میدان اصولگرایی ظهور کرده است؛ تقابل بین دو طیف سوپرانقلابی!
اگر تا همین چند هفته پیش جنجال داغ نزاع ناتمام بین قالیباف و ائتلاف جلیلی و پایداری بود حالا حلقه سختتر ترک برداشته است و سوپرانقلابیها بر سر مساله ابلاغ قانون حجاب به جان هم افتادهاند؛ ابلاغ این قانون، اما تنها دکور ریشههای اختلاف فکری بین طیف سوپرانقلابی است، اختلافی که در ادبیات نبویان نیز تلویحا به آن اشاره شده؛ اختلافی در رده بندی اولویتها در باورهای نیروهای انقلابی.
بعد از فعالیتهای هر روزه امیرحسین ثابتی، نماینده مردم تهران و خالصترین شمایل سعید جلیلی در پارلمان برای ابلاغ قانون حجاب و عفاف حالا محمود نبویان در یک ویدئوی کوتاه مشخصا در مقابل فعالیتهای طیفی که ثابتی تابلو آنها را در دست دارد، قدعلم کرده است.
بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ شکاف بین طیفهای مختلف جریان اصولگرایی رخ نمود. پیش از آن راست سنتی به حاشیه رفته بود و تکنوکراتها و اصولگرایان میان سال دیگر سبزی برای جامعتین و شیوخ خرد نمیکردند. به حاشیه رفتن شیوخ، اما میدان را برای درگیری نیروهای باقی مانده که طی یک دهه از اصولگرا به انقلابی تغییر اسم دادند، باز کرد. از انتخابات مجلس یازدهم زمین بازی کوچکتر و درگیریها بزرگتر شد؛ محمدباقر قالیباف با کادرسازی و گفتمان تراشی طیف خود را خلق کرد و در مقابلش جبهه پایداری قرار گرفتند که در عمل در زمین رقیب قدیمی قالیباف فعالیت میکردند؛ سعید جلیلی.
در آن زمان به نظر میرسید اختلافات بین این دو طیف دیگر آخرالزمان اصولگرایی است. نطفه اختلاف البته در موضوع «کاندیدای نهایی اصولگرایان برای انتخابات» بسته میشد، اما اختلاف با صور مختلف عیان میشد؛ مساله اینترنت و فلیترینگ، مذاکره، نوع و کم و کیف ارتباط با شرق و غرب و از همه مهمتر مقوله حجاب.
وقتی وحید یامین پور از چهرههای طیف راست سوپرانقلابی تیرماه سال ۱۴۰۱ صراحتا گفت که «امروز روسری از سر بر میدارند و فردا شورت بر سر چوب میزنند» خط مرزی جدیدی در مقوله حجاب و پوشش را بین دو طیف اصولگرا ترسیم کرد. در همان گفتوگو نکته مهمترین را نیز طلبکارانه بیان کرد: ««جمهوری اسلامی نفع خودش را در این نمیبینید که وا بدهد. چون نظام جمهوری اسلامی میبیند لوکوموتیو قطاری که سوار شده حلقه سختی از هوادارن هستند که اتفاقا برای همین -سیاستهای سخت گیرانه در عرصه اجتماعی و سیاسی- طرفدار جمهوری اسلامی هستند. اگر – نظام- از چند تا اصل کوتاه بیاید این حلقه وفاداران اولین گروهی هستند که از قطار پیاده میشوند.»
آذرماه امسال فواد ایزدی همان گفتههای یامین پور را عریانتر به صورت جبهه انقلاب زد. او در یک گفتوگو با برنامه یوتویوبی علی علیزاده گفته است: «اگر جوانانی که باید از کشور دفاع کنند، احساس کنند حکومت خیلی اسلامی نیست، دفاع نخواهندکرد و ایران به سوریه تبدیل میشود؛ بنابراین بحث حجاب بُعد سیاست خارجی ایجاد میکند».
حالا این جریان با جوانان تازه نفس سوپرانقلابی اش بعد از عبور از شیوخ و موتلفهایهای راکد و قالیبافیها ناخن به صورت تنگترین حلقه سوپرانقلابی در دل جبهه پایداری نیز میکشد و در مقابل نیز طیف مقابل قرار نیست کوتاه بیاید و میدان را به پاجوشها واگذار کند.داستان قانون حجاب و عفاف به نوعی به میدان عرض اندام هر دو طیف سوپرانقلابی تبدیل شده است، میدانی که قرار است سرنوشت این جریان را ترسیم کند، سهم را تقسیم بندی و سهام را تعیین کند.
سه ماه پیش از این وقتی خبر توقف ابلاغ قانون حجاب و عفاف ذیل مصوبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منتشر شد، بخشی از سوپرانقلابیها با نمایندگانی همچون حمید رسایی و امیرحسین ثابتی مجری تهدیدی شدند که دو سال پیش یامین پور بیان کرده بود. برای این طیف نهادی همچون شعام با همه حقوق قانونی و اختیارات اداری نمیتواند و نباید مانع ابلاغ قانونی شود که زیر دست آنها پخته شده است. چرا؟ چون آنها حلقه سخت نظام هستند و اجازه نمیدهند جمهوری اسلامی مطابق ادبیات و روایت وحید یامین پور در مسیر «سکولار شدن» بیافتد.
در این مسیر البته برخی روحانیون و خطبای نزدیک به جبهه پایداری نیز زمین ثابتی و رسایی را بر گزیدند؛ مرتضی آقاتهرانی، محمدتقی نقدعلی و علیرضا پناهیان با لباس روحانیت خود را صاحب فتوا و حکم دانسته و با ادبیاتی دیگر به طیف دیگر جبهه انقلاب از قالیباف تا نیروهای مسکوت جبهه پایداری یادآوری میکردند که حکم آن چه ما فرماییم.
محمود نبویان، اما شمایل طیف دیگری از سوپرانقلابیون است. طیفی که میگوید اولویت اصل نظام است و در مقابل احکام نهادهای داخل نظام علی رغم دلخوری و رنجوری سکوت میکنند. آذرماه سال جاری حمید رسایی نماینده تهران در مجلس دوازدهم -و البته از نیروهای جدا شده از جبهه پایداری- درباره عدم ابلاغ قانون حجاب در جلسه علنی انتقادی را بیان کرد که با پاسخ سربسته محمدباقر قالیباف نیز همراه شد و به رسایی یادآوری کرد که «همان مرجعی که تاریخ ابلاغ قانونی را ۲۳ آذر اعلام کرده بود حالا نیز از عدم ابلاغ آن ذیل تصمیم شورای عالی امنیت ملی» خبر داده است.
گفت و گوی بین قالیباف و رسایی شاید یکی از مهمترین دیالوگها در بررسی آناتومی سوپرانقلابیها در ماههای اخیر باشد و به خوبی نشان میدهد برای این دو طیف در گعده کوچک سوپرانقلابیها خطوط قرمز تا چه اندازه متفاوت است.
تنش بین رسایی و قالیباف البته داستان تازهای نبوده و نیست، اما ماجرا وقتی مهم شد که عضو ارشد جبهه پایداری در دفاع از قالیباف علیه رسایی توئیت زد. نبویان مشخصا نوشت که «تا آنجایی که مطلع هستم، دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، ابلاغ و اجرای قانون مربوط به عفاف و حجاب را به تعویق انداخته و حتی اگر رئیس مجلس بخواهد هم نمیتواند مانع اجرای قانون مصوب مجلس که به تأیید شورای نگهبان رسیده، شود».
اینبار، اما نبویان فراتر از یادآوری حد و مرز نهادهای قانونی و ساختاری در جمهوری اسلامی در مقابل عطش ثابتی برای ابلاغ این قانون قد علم کرده و فراتر از صحبت درباره جایگاه حقوقی نهادهای تصمیم گیر در جمهوری اسلامی، به او «اصل و مصلحت نظام» را یاداور شده است. با اعتماد به نفسی که از شان فقهی و شاگردی مصباح یزدی میآید و آغاز راهی است که منجر به شکافی جدی در بین طیف سوپرانقلابی میشود، با چاشنی تهدیدی که ثابتی هوایی زده و گفته «سراغ تک تک تان می آیم». شکافی که برای نخستین بار میتواند بخشی از سوپرانقلابیون را در خارج از دایره نظام نیز قرار دهد.